Markus Kiisken ravikuolain hajosi kesken lähdön.
Markus Kiisken ravikuolain hajosi kesken lähdön.  Kuva: Suomen Hippos.
Ratsastusuutiset

Tukesilla seitsemän kuolaimiin liittyvää ilmoitusta selvityksessä – suurin osa liittyy sylinterimalleihin

Henna Siponen

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille on tullut Paimion ratsastusonnettomuuden jälkeen kuusi kuolainten rikkoutumiseen liittyvää ilmoitusta.

Tukesilla on tällä hetkellä käsittelyssä yhteensä seitsemän kuolaimiin liittyvää ilmoitusta, sillä yksi ilmoituksista on valmistajan omaehtoinen takaisinveto, joka on tullut EU:n Business Gateway -järjestelmän kautta toukokuussa, Tukesin kuluttajatuotteiden ylitarkastaja Anni Sulopuisto kertoo.

Viisi edellä mainituista ilmoituksista liittyy sylinterikuolaimiin.

”Ilmoituksista kolme koskee sylinterikuolaimia, joissa kuolaimen nivelosa on irronnut liitoksesta ja kuolaimen suuosa on katkennut. Kahdessa sylinterikuolaimiin liittyvässä ilmoituksessa ongelma on ollut sivun metallisessa rengasosassa tai sen kiinnityksessä”, Sulopuisto vastaa Hevosurheilun tietopyyntöön.

Tukesille on ilmoitettu vaaratilanteesta kahden kuolaimen kohdalla, Paimion tapauksen lisäksi yhdessä.

”Niissä ilmoituksissa, joissa rikkoutumistilannetta on kuvattu, ne ovat olleet normaaleja hevosharrastustilanteita.”

Tukesille on tullut ilmoituksia rikkimenneistä kuolaimista.

Eri merkkien kuolaimista ilmoitettu

Hevosurheilu pyysi Tukesilta tietoa selvityksessä olevien kuolainten merkeistä. Paimion onnettomuudessa, joka johti ratsastajan kuolemaan, hevosella oli suussaan Bombers-merkkinen kuolain.

Juttu jatkuu linkkien jälkeen.

Rikkoutuneita Bombers-merkkisiä sylinterikuolaimia Tukesille on ilmoitettu yhteensä kolme. Yhdessä tapauksessa tutkitaan rikkoutunutta Vision-sylinterimallin ravikuolainta ja yhdessä Beriksen Baby Pelham -mallin kiinteää, vipuvarrellista kuolainta.

Yhden sylinterikuolaimen merkki ei ole Tukesin tiedossa, ja Nathen yksi- ja kaksiniveliset kuolaimet valmistaja veti omaehtoisesti markkinoilta, koska se huomasi, että muoviset liittimet voivat haurastua ja murtua.

Bombers-merkin kuolainten ilmoituksissa kerrotaan kaikissa, että sylinterikuolain on hajonnut keskeltä, kun nivel on irronnut liitoksesta.

Vision-merkin ravimallisen sylinterikuolaimen ilmoituksessa sanotaan, että kuolain oli vaurioitunut reunasta, metallissa reikä, valmistusvirhe?

Beriksen Baby Pelham -kuolaimessa kuolain hajosi ilmoituksen mukaan reunasta, suoran osan kiinnityskohdasta renkaaseen.

Sylinterikuolain, joka merkkiä ei tiedetä, kerrotaan murtuneen reunasta, lenkin ja tikun kiinnityskohdasta.

Onko sylinterikuolaimia turvallista käyttää?

Hevosurheilu kysyi Tukesilta, onko sylinterikuolaimia turvallista käyttää. Näin Tukesin ylitarkastaja Anni Sulopuisto vastasi:

”Toiminnanharjoittaja vastaa yleisten kulutustavaroiden turvallisuudesta ja vaatimuksenmukaisuudesta, sekä siitä, että kulutustavaroissa on tarvittavat käyttöohjeet ja varoitusmerkinnät. Sylinterikuolaimet eivät ole ikuisia ja ne kuluvat käytössä. Metalli kuluu, kun se hankaa metallia vasten. Siksi kuolainten kunto on tarkastettava säännöllisesti. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota liitosten kestävyyteen. Suosittelemme kääntymään myyjän tai valmistajan puoleen, mikäli käyttö- ja hoito-ohjeet ovat päässeet hukkumaan.”

Tukesista sanotaan, että ilmoituksia, jossa on saatavilla riittävästi tietoa tuotteen yksilöimiseksi, selvitetään. Lisää valvontaprosessista ja keinoista löytyy Tukesin nettisivuilta.

Tukesille tärkeitä yksilöiviä tietoja ilmoituksessa ovat: tuotteen merkki, malli valmistaja ja kaikki mahdolliset tunnistenumerot, mistä tuote on hankittu ja milloin sekä millaisessa käytössä tuote on ollut.