On totta, että pääratamestarijärjestelmässä on kehittämisen varaa ja täydellisessä maailmassa Suomen Hippoksella olisi resursseja palkata täysipäiväinen pääratamestari. .Mutta mitä se maksaisi ja mistä siihen saataisiin varat?.Kuluja muodostuisi palkkakulujen lisäksi kulukorvauksista, päivärahoista sekä majoituksista..Voidaan kysyä, olisiko yhden ihmisen mahdollista hoitaa realistisesti koko alue Rovaniemeltä Turkuun? Tämäkään malli ei ratkaisisi kaikkia ongelmia, jos joukkoon sattuisi vaikkapa rata, joka ei haluaisikaan ottaa neuvoja vastaan..Lukijan kynä: Pääratamestarijärjestelmässä on kaksi ongelmaa, mikä neuvoksi?.Tässä muutamia nykyisellä järjestelmällä saavutettuja hyötyjä ensimmäisen kahden vuoden ajalta:.- Vuosina 2021 ja 2022 yhtään ravipäivää ei peruttu siten, että kilpailijat olisivat ehtineet jo paikan päälle..- Vaikeissa olosuhteissa selvitettiin siirtämisen mahdollisuutta lähiradoille tai ravien aloitusajan siirtoa. Ja näin myös toimittiin, vain yhdet ravit peruttiin (hyvissä ajoin) ilman mahdollisuutta siirtoon..- Uusien ratamestarien koulutus. Tällä menetelmällä on koulutettu osaavia ratamestareita, jotka pystyvät toimimaan nykyään apuna myös lähiradoillaan..- Kustannusten pienentyminen. On pystytty vähentämään tarpeetonta pintamateriaalien lisäämistä ja poistoa oikeilla toimenpiteillä sekä saatu kustannustehokkaita ratkaisuja pintamateriaalien valintaan..Kirjoituksessa mainittiin myös whatsapp-ryhmä, ja sen sisältö. Whatsapp-ryhmän pääasiallinen tarkoitus ei ole olla neuvonantokanava, vaan siellä käydään läpi esimerkiksi ajetun ravipäivän vaikeat olosuhteet ja mitä siitä voidaan ottaa opiksi. Neuvot ja tuki annetaan puhelimitse tai paikan päällä apua tarvitsevalla radalla..Pyydettäessä paikan päälleMitä ravien perumiseen tai siirtoon tulee, pääratamestareilla ei ole oikeutta tällä hetkellä perua tai siirtää raveja. He voivat esittää Hippokselle ja radan vastuuhenkilöille oman kantansa perumisen/siirron suhteen ja tehdä selvitystyön, missä ravit voitaisiin ajaa. Lopullisen päätöksen tekee ravikilpailusäännöissä nimetyt elimet..Nykyisessä järjestelmässä pääratamestarit ovat puhelinsoiton päässä ja auttavat parhaansa mukaan niin hyvässä kuin pahassa. Pyydettäessä menemme myös paikan päälle..Niin sanottuja pakollisia käyntejä tehdään lähinnä silloin, kun uusi mestari aloittaa ja hänelle annetaan perehdytys paikan päällä. Työtä jatketaan siitä puhelimen välityksellä ja usein myös uusilla vierailuilla. Apua on siis tarjolla, mikäli sitä halutaan ottaa vastaan..Ratamestariksi aikovalla on syytä heittää mainitsemasi ’toksinen maskuliinisuus’ ensitöikseen traktorin ovesta ulos. Nöyrällä asenteella, virheistä opiksi ottamalla, keskustelemalla ja koulutuksiin osallistumalla työssään voi kehittyä. Myös pitkänlinjan ratamestarit kehittävät jatkuvasti osaamistaan ja hakevat oppia muualta sekä jakavat kokemuksiaan muiden kanssa..Jokaisen radan ratamestarilla on myös vastuu omasta toiminnastaan ja ensisijaisesti omasta radastaan sekä sen kunnosta, vaikka nykymaailmassa vastuu vieritetäänkin mielellään jollekin muulle, ottamatta itse vastuuta..Traktorilla oppivat ajamaan kaikki, mutta kaikista ei ole ratamestariksi..Yhteistyöterveisin, .Antti Jaara ja Juha Keskimaunu.Suomen Hippoksen nimeämät pääratamestarit.Lukijan kynä: Pääratamestarijärjestelmässä on kaksi ongelmaa, mikä neuvoksi?
On totta, että pääratamestarijärjestelmässä on kehittämisen varaa ja täydellisessä maailmassa Suomen Hippoksella olisi resursseja palkata täysipäiväinen pääratamestari. .Mutta mitä se maksaisi ja mistä siihen saataisiin varat?.Kuluja muodostuisi palkkakulujen lisäksi kulukorvauksista, päivärahoista sekä majoituksista..Voidaan kysyä, olisiko yhden ihmisen mahdollista hoitaa realistisesti koko alue Rovaniemeltä Turkuun? Tämäkään malli ei ratkaisisi kaikkia ongelmia, jos joukkoon sattuisi vaikkapa rata, joka ei haluaisikaan ottaa neuvoja vastaan..Lukijan kynä: Pääratamestarijärjestelmässä on kaksi ongelmaa, mikä neuvoksi?.Tässä muutamia nykyisellä järjestelmällä saavutettuja hyötyjä ensimmäisen kahden vuoden ajalta:.- Vuosina 2021 ja 2022 yhtään ravipäivää ei peruttu siten, että kilpailijat olisivat ehtineet jo paikan päälle..- Vaikeissa olosuhteissa selvitettiin siirtämisen mahdollisuutta lähiradoille tai ravien aloitusajan siirtoa. Ja näin myös toimittiin, vain yhdet ravit peruttiin (hyvissä ajoin) ilman mahdollisuutta siirtoon..- Uusien ratamestarien koulutus. Tällä menetelmällä on koulutettu osaavia ratamestareita, jotka pystyvät toimimaan nykyään apuna myös lähiradoillaan..- Kustannusten pienentyminen. On pystytty vähentämään tarpeetonta pintamateriaalien lisäämistä ja poistoa oikeilla toimenpiteillä sekä saatu kustannustehokkaita ratkaisuja pintamateriaalien valintaan..Kirjoituksessa mainittiin myös whatsapp-ryhmä, ja sen sisältö. Whatsapp-ryhmän pääasiallinen tarkoitus ei ole olla neuvonantokanava, vaan siellä käydään läpi esimerkiksi ajetun ravipäivän vaikeat olosuhteet ja mitä siitä voidaan ottaa opiksi. Neuvot ja tuki annetaan puhelimitse tai paikan päällä apua tarvitsevalla radalla..Pyydettäessä paikan päälleMitä ravien perumiseen tai siirtoon tulee, pääratamestareilla ei ole oikeutta tällä hetkellä perua tai siirtää raveja. He voivat esittää Hippokselle ja radan vastuuhenkilöille oman kantansa perumisen/siirron suhteen ja tehdä selvitystyön, missä ravit voitaisiin ajaa. Lopullisen päätöksen tekee ravikilpailusäännöissä nimetyt elimet..Nykyisessä järjestelmässä pääratamestarit ovat puhelinsoiton päässä ja auttavat parhaansa mukaan niin hyvässä kuin pahassa. Pyydettäessä menemme myös paikan päälle..Niin sanottuja pakollisia käyntejä tehdään lähinnä silloin, kun uusi mestari aloittaa ja hänelle annetaan perehdytys paikan päällä. Työtä jatketaan siitä puhelimen välityksellä ja usein myös uusilla vierailuilla. Apua on siis tarjolla, mikäli sitä halutaan ottaa vastaan..Ratamestariksi aikovalla on syytä heittää mainitsemasi ’toksinen maskuliinisuus’ ensitöikseen traktorin ovesta ulos. Nöyrällä asenteella, virheistä opiksi ottamalla, keskustelemalla ja koulutuksiin osallistumalla työssään voi kehittyä. Myös pitkänlinjan ratamestarit kehittävät jatkuvasti osaamistaan ja hakevat oppia muualta sekä jakavat kokemuksiaan muiden kanssa..Jokaisen radan ratamestarilla on myös vastuu omasta toiminnastaan ja ensisijaisesti omasta radastaan sekä sen kunnosta, vaikka nykymaailmassa vastuu vieritetäänkin mielellään jollekin muulle, ottamatta itse vastuuta..Traktorilla oppivat ajamaan kaikki, mutta kaikista ei ole ratamestariksi..Yhteistyöterveisin, .Antti Jaara ja Juha Keskimaunu.Suomen Hippoksen nimeämät pääratamestarit.Lukijan kynä: Pääratamestarijärjestelmässä on kaksi ongelmaa, mikä neuvoksi?