Kirjoittaja ehdottaa ennen raveja pidettäviä huutokauppoja ratkaisuksi etenkin suomenhevosvarsojen myyntiin.
Kirjoittaja ehdottaa ennen raveja pidettäviä huutokauppoja ratkaisuksi etenkin suomenhevosvarsojen myyntiin.Anu Leppänen

Näkökulma: Huutokaupoilla varsoille enemmän näkyvyyttä ja kasvattajille helpotusta ahdinkoon

Teuvo Luovijärvi ehdottaa ratkaisuja, joilla saataisiin parannettua kasvattajien asemaa.

Siltä kuuluisalta ”kentältä”, eli raviurheilun ammattilaisten ja harrastajien suusta on jo pitkään kuulunut hätähuutoja kasvattajien asemasta. Etenkin suomenhevoskasvattajat ovat todella vaikeassa tilanteessa, kun varsat eivät meinaa mennä kaupaksi, eikä lämminverikasvattajienkaan asemassa ole kehumista.

Olen itse keskustellut kasvattajien kanssa, jotka kertovat, ettei kukaan käy katsomassa edes huippusukuisia suomenhevosia. Ratkaisua ongelmaan on pohdittu jo pitkään, mutta konkreettisia ideoita on toistaiseksi vähän. Esitän tässä nyt oman ideani kasvattajien tukemiseksi, ja mielelläni kuulen muiltakin lisää hyviä ideoita.

Mielestäni hevosjalostusliitot ja raviradat voisivat, joko yhdessä tai erikseen, alkaa järjestää huutokauppoja ravipäivinä ennen varsinaisia raveja, jotta varsat saavat enemmän näkyvyyttä. Kaupattavaksi olisivat tervetulleita muutkin hevoset ikään tai rotuun katsomatta. Alueellakaan ei tulisi olla väliä, kunhan hevosia tulisi kaupattavaksi. Ypäjän huutokaupassa suomenhevoset jäävät lämminveristen jalkoihin, joten varsinkin niiden kasvattajille tämän kaltainen mahdollisuus olisi tärkeä.

Tapahtuman ei ole tarkoitus olla suuri tai kestää kauan, vaan esimerkiksi viisi varsaa per huutokauppa riittäisi. Ne esiteltäisiin radalla ennen raveja, ja koko huutokauppa olisi ohi puolessa tunnissa–tunnissa. Näitä voitaisiin järjestää ympäri Suomen sen mukaan, miten paljon kiinnostusta se herättää.

Tietenkin olisi suotavaa, jos Veikkaus lähtisi yhteistyöhön lähettämällä tapahtumasta kuvaa TotoTV:n välityksellä, mutta nykyisessä tilanteessa se voi olla vaikeaa. Ainakin mahdollisuutta siihen kannattaisi selvittää. Jos se osoittautuu mahdottomaksi, voitaisiin siellä edes mainita kaupattavat varsat ja mahdollisesti muuta tietoa, koska se myös kiinnostaa TotoTV:n katsojia.

Tai olisiko Hippoksella, raviradoilla tai hevosjalostusliitoilla resursseja striimata lähetys huutokaupasta? Kasvattajat saisivat näin edes pienen mainosajan ja saatettua ihmisten tietoon, minkälaisia varsoja on kaupan. Se olisi jokaisen ravitoimijan etu, jos hevoskauppa kiihtyisi.

Hyötyä myös radoille

Kokonaisuudessaan tapahtuma ei tarvitsisi mahdottoman suuria resursseja, ja aina on mahdollista löytää sponsoreitakin, joka saisi näkyvyyttä, kun huutokauppa nimettäisiin sponsorin mukaan.

Huutokaupoista olisi hyötyä myös raviradoille, kun tapahtumasta tulisi entistä mielenkiintoisempi. Kenties pikainen opastus huutokaupan saloihin tai hevosen rakenteeseen ja itse tapahtuman seuraaminen uppoaisi muihinkin kuin myyjiin ja ostohousut jalassa raveihin saapuneisiin.

Nuorena starttaavien suomenhevosten määrä on kääntynyt jyrkkään kasvuun, ja lämminverisille on etenkin nuorena paljon rahaa jaossa, joten varsojen luulisi kiinnostavan ostajia, mutta ahtaalle ajettujen kasvattajien resurssit markkinointiin ovat rajalliset.

Jos ei vuori tule Muhammedin luo, Muhammed menee vuoren luo.

Teuvo Luovijärvi

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi