Jutuntekohetkellä suomenhevosori on juossut elämänsä aikana 90 starttia, joista 42 on tältä vuodelta..”Jos sitä ei aja, se tulee vähän hankalaksi, vaikka hyväluontoinen ori onkin”, Masavesan valmentaja ja osaomistaja Hannu Jokila sanoo..Jokila valmentaa Masavesaa harrastuksenaan Forssan Pilvenmäellä..Orin kausi on sujunut varsin kiitettävästi: neljä voittoa, neljä kakkosta, kahdeksan kolmosta. Ennätys on parantunut yli kolme sekuntia lukemiin 26,0ake..Eniten startteja 2022SuomenhevosetMasavesa 42 starttia: 4-4-8M.A. Piste 39: 1-3-4Kretonki 37: 2-6-6 Lämminveriset Farzad Boko 40: 5-6-5Sahara Sandstorm 37: 4-3-6Winzet 35: 1-3-2.Itsenäisyyspäivän jälkeisenä keskiviikkona Vermossa Masavesa olisi Jokilan mukaan pystynyt parantamaan statistiikkaansa, mutta kun kärkipaino irtosi kesken lähdön orin kaviosta, hevonen hyppäsi laukalle ja pilasi mahdollisuutensa. ”Tarkistin kaviot vielä kolme kertaa ennen starttia. Kolmen sakkiin se olisi muuten yltänyt”, Jokila lupaa. ”Mutta ei näille pienille takaiskuille mahda mitään.”.Vaikka harmittavat ne silti. Jokila laskeskelee, että matka Pilvenmäeltä Vermoon ja takaisin vei noin 120 euron arvosta dieseliä. ”Olisi hyvä systeemi, että raviradat rupeaisivat maksamaan jokaiselle jonkinlaisen starttirahan.”.Masavesan ja Jokilan yhteinen historia on yhtä pitkä kuin hevonen on vanha..”Se on syntynyt entisen vaimoni nimiin”, Jokila kertoo. ”Opetin sen itse, ja tiesin jo varsana, että siitä tulee juoksija.”.Millainen sitten on juoksija, se on toinen kysymys. Kaikki hevosethan ovat jonkin sortin juoksijoita, Jokila huomauttaa. ”Toiset juoksevat vähän lujempaa ja toiset hiljempaa”, hän vitsailee..Masavesa kuuluu hänen mukaansa kuitenkin niihin ensin mainittuihin. Sen kilpailuvietti on vahva, ja treenilenkillä se jättää nuoria lämminverisiä taakseen. Yksin ajettaessa se toimii kuin ihmisen mieli, Jokila kuvailee..”Kaikki Tasamasan varsat ovat olleet sellaisia, että kun laittaa valjaat niskaan ja kävelyttää vähän aikaa, saa laittaa kärryt ja lähteä ajamaan”, hän sanoo. ”Masakin oli kuin vanha hevonen, kun laitoin sen ensimmäisen kerran kärryjen eteen.”.Moni onkin raviradalla erehtynyt luulemaan, että ori on ruuna, Jokila kertoo. ”Keväällä sillä on orin elkeitä, mutta muuten se käyttäytyy kuin ruuna.”.Hieman arka ori se toisinaan tosin on. ”Mutta niinhän hevoset yleensä ovat. Leikkuupuimuria se ei välttämättä pelkää yhtään, mutta jos tiellä on tulitikkuaski, niin sitä se pelkää.”.Se potkaisee takuset syliin, jos menet komentamaan..Masavesan kärryillä ei myöskään sovi heilua aivan miten sattuu, Jokila huomauttaa. Hevosta ei saa käskeä lainkaan, ellei halua saada kaviosta. ”Kuskeilta olen ottanut aina piiskan heti ensimmäiseksi pois, kun ne ovat sen kanssa lähteneet. Se potkaisee takuset syliin, jos menet komentamaan.”.Jos ori alkaa huiskimaan hännällään, ohjastaja tietää tekevänsä jotakin väärin. ”Siellä täytyy vain istua kyydissä. Imuttaa voi joskus, jos se tuppaa pikkuisen jäämään. Se juoksee ja yrittää kyllä, kunhan saa vapaan radan. Mä oon sen sillai opettanut.”.Hevosten opetukseen Jokila kehottaa käyttämään aikaa ja vaivaa. Hyvä pohjatyö maksaa itsensä takaisin, siitä Masavesa on oiva esimerkki..”Eläimiä täytyy kohdella kunnolla. Ei niiden kanssa voi väkisin mitään tehdä”, hän toteaa. ”Olen aina sanonut, ettei hevoselle saa laittaa mitään kovia kuolaimia. Ne täytyy opettaa mahdollisimman hellillä vehkeillä.”.Masavesan luotto-ohjastaja on Henry Bollström, mutta Jokila ajaa sillä paljon myös itse..Jokila päätyi aikoinaan hankkimaan ravikortin ennen kaikkea siksi, että ammattiohjastajat eivät suostuneet aina ajamaan hänen valmennettaviaan. Hänelle on tuotu opetettavaksi useita haastavia tapauksia, jopa ongelmahevosia. ”Mulla on ollut kaksi ruunaa, joita ammattikuskit eivät suostuneet ajamaan ollenkaan. Muutaman kerran hevonen tuotiin radalta pois, koska sillä ei voinut kuulemma ajaa.”.Jokila kokee, että vaikeat hevoset ovat opettaneet hänelle paljon, mutta enää hän ei ihan minkä tahansa hevosen kyytiin nousisi. ”Ei sellainen ole mukava, joka painaa hullun lailla käsille.”.Mies on nyt jo eläkkeellä, mutta kiersi aikoinaan raveja päivätyönsä ohessa. Sen hän myöntää olleen hieman raskasta. ”Vaikka on se tietysti vieläkin, ikää kun rupeaa tulemaan.”.Jokilan mukaan Masavesa on ennen kaikkea vahva pitkän matkan hevonen, joka ei pienestä väsy. Tiheä starttivälikään ei ole tuntunut sen jaloissa juuri painavan..”Se syö ja juo aina hyvin, ruoka maistuu starttienkin jälkeen. Aamulla se lähtee aina virkeänä tarhaan”, valmentaja kuvailee..Hevosen jalkoja hän pliistraa toisinaan, ja hieroja käy hoitamassa lihaksia. ”Siitä se ei tykkää, kun takapolviin laitetaan pliisteriä”, Jokila sanoo. ”Se kyllästyy ja nostelee kinttujaan, koittaa hätistää pois, vaikkei ihmistä potkikaan.”.Jos startti menee huonosti, hevonen on valmentajalleen vihainen..Starttien väleissä Jokila ajaa Masavesalla pieniä lenkkejä, joskus kovempaa ja joskus hiljempaa. Tärkeintä on pitää hevosen mieli virkeänä, hän painottaa. Se tarkoittaa paljon ulkoilua, tarpeeksi ruokaa, ja sopivasti porkkanoita ja omenoita. ”Kyllä siitä aina huomaa nopeasti, jos on jotain häikkää.”.Jos startti menee huonosti, hevonen on valmentajalleen vihainen, Jokila kuvailee..Kuluvan kauden kenties parhaimpana onnistumisena Jokila pitää Vilperi-ajon voittoa toukokuussa Kokemäen kuraisella radalla..Mieleen on jäänyt myös marraskuinen voitto Forssan Pilvenmäellä, jonka Jokila ajoi itse. ”Se voitti helposti, vaikka olimme vielä 500 ennen maalia ihan viimeisenä. Mutta ei tarvinnut kuin kääntää neljännelle, ja tiesin, että hevonen voittaa.”.Sille on morsiamia jo tulossa..Joulukuun aikana Jokila on suunnitellut ajavansa tai ajattavansa Masavesalla vielä pari starttia. Valmentaja arvelee, että ensi vuonna orin kilpailukalenteri jää väljemmäksi. Hän ei usko, että sopivia lähtöjä olisi yhtä paljon..Luvassa on kuitenkin muunlaista tekemistä. Helmikuussa Masavesa on tarkoitus kantakirjata, Jokila kertoo. ”Sille on morsiamia jo tulossa.”.Vuoden ahkerin lämminverinen tulee Etelä-Pohjanmaalta. Antti Ala-Rantalan valmentama Farzad Boko starttasi tällä kaudella tasan 40 kertaa..Tiuha kilpailuväli on tarkoittanut sitä, että Farzad Bokoa ei varsinaisesti treenata, vaan ainoastaan palautellaan. .”Jos on ajettu, niin pelkkiä hölkkäilylenkkejä. Pyritään vain pitämään hevosen mieli ja olo hyvänä”, hevosen hoitaja Tiina Ala-Rantala sanoo. Kesällä ruunaa uitettiin, pään ja kunnon takia, hoitaja kertoo. Farzad Boko on kova uimaan..Bokossa kilpaileminen ei näy millään tavalla esimerkiksi seuraavana aamuna..Ala-Rantala kuvailee ruunaa leikkisäksi hevoseksi, joka ei ota elämää liian vakavasti. Jotta hevonen voi kilpailla niin paljon kuin Farzad Boko on kilpaillut, sen on siedettävä matkustamisesta koituvaa stressiä ja pystyttävä syömään ja juomaan hyvin myös reissun päällä..”Hevosen pitää pystyä rentoutumaan starttien välillä, eikä se saa moittia kuljettamista. Bokossa kilpaileminen ei näy millään tavalla esimerkiksi seuraavana aamuna.”.Ala-Rantala kertoo, että monesti pidemmälle kilpailureissulle lähdettäessä hevoset syövät heinät ja väkirehut matkan aikana. ”Ja myös juovat. Boko on erityisen kova juomaan.”.Esimerkiksi lämmityksen ja startin välissä Farzad Boko juo aina hyvin. Päinvastaisena esimerkkinä Ala-Rantala mainitsee sen tallikaveri M.T. Master Donin, jonka kanssa pitkiä kilpailureissuja ei tehdä, koska se juo niin huonosti. ”Olemme joskus miettineet jotain Bodenin-reissuja, mutta ei niitä viitsi tehdä, kun hevonen kärsisi matkasta.”.Meillä on reissussa aina omat vedet kanistereissa mukana..Ala-Rantaloiden tallin hevoset juovat kilpailureissullakin pelkkää puhdasta vettä. Joskus niille juotettiin melassivettäkin, mutta siitä luovuttiin korkean sokeripitoisuuden takia..”Siitä on tullut tapa, että meillä on reissussa aina omat vedet kanistereissa mukana”, Tiina Ala-Rantala sanoo. Kotoa tuotu vesi maistuu tutulta..Talvisin kanistereihin varataan lämmintä vettä. Matkan ajaksi kanisterit peitellään, jotta vesi säilyisi lämpimänä..Tiina Ala-Rantala painottaa, että Farzad Bokon kilpailukalenterista muodostui tiivis, koska hevonen pysyi koko ajan terveenä ja hyvävoimaisena. ”Peli olisi tietenkin vihelletty poikki, jos kilpaileminen olisi alkanut hevosessa näkymään”, hän sanoo..”Boko on voinut hyvin ja on näyttänyt koko ajan hienolta, ja se on ollut meille se mittari. Sen takia sitä on uskaltanut ilmoittaa.”.Ala-Rantala toteaa, että hevosta on tarkkailtava ja muutoksiin reagoitava herkästi. Esimerkiksi ruokinnan sopivuutta ja rehumääriä analysoidaan jatkuvasti. Farzad Boko kilpaili tänä vuonna puolet enemmän kuin viime vuonna, mikä asettaa ruokinnalle luonnollisesti erilaisia vaatimuksia..Farzad Bokon heikko kohta ovat sen etujalat, jotka vaativat aina erityistä huomiota..”Antti on montaa kertaa voittajahaastattelussa maininnutkin, että Tampereella eläinlääkäri on sanonut olevan lääketieteellinen ihme, että hevonen noilla jaloilla kilpailee.”.Voittiko se ihan oikiasti?.Tiivistahtinen kausi on sujunut kuitenkin yli odotusten. Erityisesti häkellytti 12 000 euron ykköspalkinnon voitto Porissa..”Sitä en ajatellut tapahtuvaksi. Katsoimme lähtöä talliportilla, ja muistaakseni sanoin jollekin vieruskaverille, että voittiko se ihan oikiasti?” Ala-Rantala hymähtää..”Se oli se pyttykin niin iso, ettei se meinannut sopia mun kanssa autoon, kun lähdettiin sieltä palkintojenjakopaikalta.”.Ala-Rantalat ovat tunnettuja siitä, että he kiertävät kilpailemassa hyvin ahkerasti. Jutuntekohetkellä Antti Ala-Rantalan valmennettavat ovat startanneet tänä vuonna yhteensä jo 455 kertaa..Onko hevosenhoitajalla joskus olo, että voi kun voisi vain jäädä kotiin?.Tiina Ala-Rantala naurahtaa..”Moilasen Ari sanoi mulle juuri Forssassa, että kyllä te sitten jaksatte kiertää. Mä hänelle, että on kyllä joskus sellainen aamu, että ei jaksaisi.”.Välillä Ala-Rantalat jakautuvat eri paikkakunnille, kuten vaikka juuri joulukuun ensimmäisenä lauantaina, kun Antti lähti hevosineen Rovaniemelle ja Tiina Vermoon..”Mulla oli vielä työmaan pikkujoulut perjantai-iltana. Ei ne menneet myöhälle, mutta kumminkin. Itsellä pitäisi aina olla edellinen päivä sellainen optimaalinen, että olisi sitten virkeä aamulla.”.Reissut eivät kuitenkaan olleet turhia, koska Tutun Impi nappasi Vermossa 7 000 euron arvoisen voiton ja Nyland Rovaniemellä 4 000 euron kakkossijan. Onnistumiset helpottavat heräämistä seuraavina aamuina..”Ja tietysti, kun teemme tätä tiiviisti pienellä porukalla, siinä on se yhdessä tekemisen meininki.”.Lue myös:.Furiosa tarrasi tiukasti titteliin – ”Saunan lauteilla vielä mietitään”.Voitokkaimmat 2022LämminverisetFuriosa 29 starttia: 16-5-2All Star Mint 25: 14-5-1Ditchback Dice 31: 14-7-4 SuomenhevosetEvartti 19: 11-4-1Suvionni 26: 11-5-3Vastatuuli 22: 10-4-2
Jutuntekohetkellä suomenhevosori on juossut elämänsä aikana 90 starttia, joista 42 on tältä vuodelta..”Jos sitä ei aja, se tulee vähän hankalaksi, vaikka hyväluontoinen ori onkin”, Masavesan valmentaja ja osaomistaja Hannu Jokila sanoo..Jokila valmentaa Masavesaa harrastuksenaan Forssan Pilvenmäellä..Orin kausi on sujunut varsin kiitettävästi: neljä voittoa, neljä kakkosta, kahdeksan kolmosta. Ennätys on parantunut yli kolme sekuntia lukemiin 26,0ake..Eniten startteja 2022SuomenhevosetMasavesa 42 starttia: 4-4-8M.A. Piste 39: 1-3-4Kretonki 37: 2-6-6 Lämminveriset Farzad Boko 40: 5-6-5Sahara Sandstorm 37: 4-3-6Winzet 35: 1-3-2.Itsenäisyyspäivän jälkeisenä keskiviikkona Vermossa Masavesa olisi Jokilan mukaan pystynyt parantamaan statistiikkaansa, mutta kun kärkipaino irtosi kesken lähdön orin kaviosta, hevonen hyppäsi laukalle ja pilasi mahdollisuutensa. ”Tarkistin kaviot vielä kolme kertaa ennen starttia. Kolmen sakkiin se olisi muuten yltänyt”, Jokila lupaa. ”Mutta ei näille pienille takaiskuille mahda mitään.”.Vaikka harmittavat ne silti. Jokila laskeskelee, että matka Pilvenmäeltä Vermoon ja takaisin vei noin 120 euron arvosta dieseliä. ”Olisi hyvä systeemi, että raviradat rupeaisivat maksamaan jokaiselle jonkinlaisen starttirahan.”.Masavesan ja Jokilan yhteinen historia on yhtä pitkä kuin hevonen on vanha..”Se on syntynyt entisen vaimoni nimiin”, Jokila kertoo. ”Opetin sen itse, ja tiesin jo varsana, että siitä tulee juoksija.”.Millainen sitten on juoksija, se on toinen kysymys. Kaikki hevosethan ovat jonkin sortin juoksijoita, Jokila huomauttaa. ”Toiset juoksevat vähän lujempaa ja toiset hiljempaa”, hän vitsailee..Masavesa kuuluu hänen mukaansa kuitenkin niihin ensin mainittuihin. Sen kilpailuvietti on vahva, ja treenilenkillä se jättää nuoria lämminverisiä taakseen. Yksin ajettaessa se toimii kuin ihmisen mieli, Jokila kuvailee..”Kaikki Tasamasan varsat ovat olleet sellaisia, että kun laittaa valjaat niskaan ja kävelyttää vähän aikaa, saa laittaa kärryt ja lähteä ajamaan”, hän sanoo. ”Masakin oli kuin vanha hevonen, kun laitoin sen ensimmäisen kerran kärryjen eteen.”.Moni onkin raviradalla erehtynyt luulemaan, että ori on ruuna, Jokila kertoo. ”Keväällä sillä on orin elkeitä, mutta muuten se käyttäytyy kuin ruuna.”.Hieman arka ori se toisinaan tosin on. ”Mutta niinhän hevoset yleensä ovat. Leikkuupuimuria se ei välttämättä pelkää yhtään, mutta jos tiellä on tulitikkuaski, niin sitä se pelkää.”.Se potkaisee takuset syliin, jos menet komentamaan..Masavesan kärryillä ei myöskään sovi heilua aivan miten sattuu, Jokila huomauttaa. Hevosta ei saa käskeä lainkaan, ellei halua saada kaviosta. ”Kuskeilta olen ottanut aina piiskan heti ensimmäiseksi pois, kun ne ovat sen kanssa lähteneet. Se potkaisee takuset syliin, jos menet komentamaan.”.Jos ori alkaa huiskimaan hännällään, ohjastaja tietää tekevänsä jotakin väärin. ”Siellä täytyy vain istua kyydissä. Imuttaa voi joskus, jos se tuppaa pikkuisen jäämään. Se juoksee ja yrittää kyllä, kunhan saa vapaan radan. Mä oon sen sillai opettanut.”.Hevosten opetukseen Jokila kehottaa käyttämään aikaa ja vaivaa. Hyvä pohjatyö maksaa itsensä takaisin, siitä Masavesa on oiva esimerkki..”Eläimiä täytyy kohdella kunnolla. Ei niiden kanssa voi väkisin mitään tehdä”, hän toteaa. ”Olen aina sanonut, ettei hevoselle saa laittaa mitään kovia kuolaimia. Ne täytyy opettaa mahdollisimman hellillä vehkeillä.”.Masavesan luotto-ohjastaja on Henry Bollström, mutta Jokila ajaa sillä paljon myös itse..Jokila päätyi aikoinaan hankkimaan ravikortin ennen kaikkea siksi, että ammattiohjastajat eivät suostuneet aina ajamaan hänen valmennettaviaan. Hänelle on tuotu opetettavaksi useita haastavia tapauksia, jopa ongelmahevosia. ”Mulla on ollut kaksi ruunaa, joita ammattikuskit eivät suostuneet ajamaan ollenkaan. Muutaman kerran hevonen tuotiin radalta pois, koska sillä ei voinut kuulemma ajaa.”.Jokila kokee, että vaikeat hevoset ovat opettaneet hänelle paljon, mutta enää hän ei ihan minkä tahansa hevosen kyytiin nousisi. ”Ei sellainen ole mukava, joka painaa hullun lailla käsille.”.Mies on nyt jo eläkkeellä, mutta kiersi aikoinaan raveja päivätyönsä ohessa. Sen hän myöntää olleen hieman raskasta. ”Vaikka on se tietysti vieläkin, ikää kun rupeaa tulemaan.”.Jokilan mukaan Masavesa on ennen kaikkea vahva pitkän matkan hevonen, joka ei pienestä väsy. Tiheä starttivälikään ei ole tuntunut sen jaloissa juuri painavan..”Se syö ja juo aina hyvin, ruoka maistuu starttienkin jälkeen. Aamulla se lähtee aina virkeänä tarhaan”, valmentaja kuvailee..Hevosen jalkoja hän pliistraa toisinaan, ja hieroja käy hoitamassa lihaksia. ”Siitä se ei tykkää, kun takapolviin laitetaan pliisteriä”, Jokila sanoo. ”Se kyllästyy ja nostelee kinttujaan, koittaa hätistää pois, vaikkei ihmistä potkikaan.”.Jos startti menee huonosti, hevonen on valmentajalleen vihainen..Starttien väleissä Jokila ajaa Masavesalla pieniä lenkkejä, joskus kovempaa ja joskus hiljempaa. Tärkeintä on pitää hevosen mieli virkeänä, hän painottaa. Se tarkoittaa paljon ulkoilua, tarpeeksi ruokaa, ja sopivasti porkkanoita ja omenoita. ”Kyllä siitä aina huomaa nopeasti, jos on jotain häikkää.”.Jos startti menee huonosti, hevonen on valmentajalleen vihainen, Jokila kuvailee..Kuluvan kauden kenties parhaimpana onnistumisena Jokila pitää Vilperi-ajon voittoa toukokuussa Kokemäen kuraisella radalla..Mieleen on jäänyt myös marraskuinen voitto Forssan Pilvenmäellä, jonka Jokila ajoi itse. ”Se voitti helposti, vaikka olimme vielä 500 ennen maalia ihan viimeisenä. Mutta ei tarvinnut kuin kääntää neljännelle, ja tiesin, että hevonen voittaa.”.Sille on morsiamia jo tulossa..Joulukuun aikana Jokila on suunnitellut ajavansa tai ajattavansa Masavesalla vielä pari starttia. Valmentaja arvelee, että ensi vuonna orin kilpailukalenteri jää väljemmäksi. Hän ei usko, että sopivia lähtöjä olisi yhtä paljon..Luvassa on kuitenkin muunlaista tekemistä. Helmikuussa Masavesa on tarkoitus kantakirjata, Jokila kertoo. ”Sille on morsiamia jo tulossa.”.Vuoden ahkerin lämminverinen tulee Etelä-Pohjanmaalta. Antti Ala-Rantalan valmentama Farzad Boko starttasi tällä kaudella tasan 40 kertaa..Tiuha kilpailuväli on tarkoittanut sitä, että Farzad Bokoa ei varsinaisesti treenata, vaan ainoastaan palautellaan. .”Jos on ajettu, niin pelkkiä hölkkäilylenkkejä. Pyritään vain pitämään hevosen mieli ja olo hyvänä”, hevosen hoitaja Tiina Ala-Rantala sanoo. Kesällä ruunaa uitettiin, pään ja kunnon takia, hoitaja kertoo. Farzad Boko on kova uimaan..Bokossa kilpaileminen ei näy millään tavalla esimerkiksi seuraavana aamuna..Ala-Rantala kuvailee ruunaa leikkisäksi hevoseksi, joka ei ota elämää liian vakavasti. Jotta hevonen voi kilpailla niin paljon kuin Farzad Boko on kilpaillut, sen on siedettävä matkustamisesta koituvaa stressiä ja pystyttävä syömään ja juomaan hyvin myös reissun päällä..”Hevosen pitää pystyä rentoutumaan starttien välillä, eikä se saa moittia kuljettamista. Bokossa kilpaileminen ei näy millään tavalla esimerkiksi seuraavana aamuna.”.Ala-Rantala kertoo, että monesti pidemmälle kilpailureissulle lähdettäessä hevoset syövät heinät ja väkirehut matkan aikana. ”Ja myös juovat. Boko on erityisen kova juomaan.”.Esimerkiksi lämmityksen ja startin välissä Farzad Boko juo aina hyvin. Päinvastaisena esimerkkinä Ala-Rantala mainitsee sen tallikaveri M.T. Master Donin, jonka kanssa pitkiä kilpailureissuja ei tehdä, koska se juo niin huonosti. ”Olemme joskus miettineet jotain Bodenin-reissuja, mutta ei niitä viitsi tehdä, kun hevonen kärsisi matkasta.”.Meillä on reissussa aina omat vedet kanistereissa mukana..Ala-Rantaloiden tallin hevoset juovat kilpailureissullakin pelkkää puhdasta vettä. Joskus niille juotettiin melassivettäkin, mutta siitä luovuttiin korkean sokeripitoisuuden takia..”Siitä on tullut tapa, että meillä on reissussa aina omat vedet kanistereissa mukana”, Tiina Ala-Rantala sanoo. Kotoa tuotu vesi maistuu tutulta..Talvisin kanistereihin varataan lämmintä vettä. Matkan ajaksi kanisterit peitellään, jotta vesi säilyisi lämpimänä..Tiina Ala-Rantala painottaa, että Farzad Bokon kilpailukalenterista muodostui tiivis, koska hevonen pysyi koko ajan terveenä ja hyvävoimaisena. ”Peli olisi tietenkin vihelletty poikki, jos kilpaileminen olisi alkanut hevosessa näkymään”, hän sanoo..”Boko on voinut hyvin ja on näyttänyt koko ajan hienolta, ja se on ollut meille se mittari. Sen takia sitä on uskaltanut ilmoittaa.”.Ala-Rantala toteaa, että hevosta on tarkkailtava ja muutoksiin reagoitava herkästi. Esimerkiksi ruokinnan sopivuutta ja rehumääriä analysoidaan jatkuvasti. Farzad Boko kilpaili tänä vuonna puolet enemmän kuin viime vuonna, mikä asettaa ruokinnalle luonnollisesti erilaisia vaatimuksia..Farzad Bokon heikko kohta ovat sen etujalat, jotka vaativat aina erityistä huomiota..”Antti on montaa kertaa voittajahaastattelussa maininnutkin, että Tampereella eläinlääkäri on sanonut olevan lääketieteellinen ihme, että hevonen noilla jaloilla kilpailee.”.Voittiko se ihan oikiasti?.Tiivistahtinen kausi on sujunut kuitenkin yli odotusten. Erityisesti häkellytti 12 000 euron ykköspalkinnon voitto Porissa..”Sitä en ajatellut tapahtuvaksi. Katsoimme lähtöä talliportilla, ja muistaakseni sanoin jollekin vieruskaverille, että voittiko se ihan oikiasti?” Ala-Rantala hymähtää..”Se oli se pyttykin niin iso, ettei se meinannut sopia mun kanssa autoon, kun lähdettiin sieltä palkintojenjakopaikalta.”.Ala-Rantalat ovat tunnettuja siitä, että he kiertävät kilpailemassa hyvin ahkerasti. Jutuntekohetkellä Antti Ala-Rantalan valmennettavat ovat startanneet tänä vuonna yhteensä jo 455 kertaa..Onko hevosenhoitajalla joskus olo, että voi kun voisi vain jäädä kotiin?.Tiina Ala-Rantala naurahtaa..”Moilasen Ari sanoi mulle juuri Forssassa, että kyllä te sitten jaksatte kiertää. Mä hänelle, että on kyllä joskus sellainen aamu, että ei jaksaisi.”.Välillä Ala-Rantalat jakautuvat eri paikkakunnille, kuten vaikka juuri joulukuun ensimmäisenä lauantaina, kun Antti lähti hevosineen Rovaniemelle ja Tiina Vermoon..”Mulla oli vielä työmaan pikkujoulut perjantai-iltana. Ei ne menneet myöhälle, mutta kumminkin. Itsellä pitäisi aina olla edellinen päivä sellainen optimaalinen, että olisi sitten virkeä aamulla.”.Reissut eivät kuitenkaan olleet turhia, koska Tutun Impi nappasi Vermossa 7 000 euron arvoisen voiton ja Nyland Rovaniemellä 4 000 euron kakkossijan. Onnistumiset helpottavat heräämistä seuraavina aamuina..”Ja tietysti, kun teemme tätä tiiviisti pienellä porukalla, siinä on se yhdessä tekemisen meininki.”.Lue myös:.Furiosa tarrasi tiukasti titteliin – ”Saunan lauteilla vielä mietitään”.Voitokkaimmat 2022LämminverisetFuriosa 29 starttia: 16-5-2All Star Mint 25: 14-5-1Ditchback Dice 31: 14-7-4 SuomenhevosetEvartti 19: 11-4-1Suvionni 26: 11-5-3Vastatuuli 22: 10-4-2