”Olinko yllättynyt? En yhtään”, valmentaja Pierre Belloche toteaa Elitloppetin ennätysjuoksun jälkimainingeissa. Hän oli nähnyt hevosensa ylivertaisen kyvykkyyden eräänä marraskuisena sunnuntaina Vincennesissä puolitoista vuotta sitten. ”Jos ja kun hevonen pystyy juoksemaan voittoajan 10,1 Vincennesissä kuolemanpaikalla kengät jalassa, se tarkoittaa, että kapasiteetti on melkoinen.”Sunnuntainen Elitloppetin karsintalähdön voitto kengät jalassa oli jälleen Bellochen silmään ehdoton huippusuoritus, joskin turhan raskas sellainen. Mutta kun sen päälle pääsi valitsemaan haluamansa radan ja riisumaan kengät, olo oli kuitenkin jo melko varma.Sitten hän myöntää, että kyllähän se oman hevosen loppusuoran erkaneminen muista finaalissa hyvältä näytti. ”Olin vaikuttunut! Mutta se ei ole sama asia, kuin olla yllättynyt.”Belloche oli tyytyväinen myös Eric Raffinin ajolinjoihin, jotka varmistivat voiton parhaalla mahdollisella tavalla.”Älykkäästi ajettu. Hevonenhan lähti myös kovaa, mutta ei olisi ollut mitään järkeä lähteä heti ensi metreillä hulluttelemaan.”Belloche kertoo, että Horsy Dream on ”kova”. ”Se on sekä nopea, että äärimmäisen kestävä. Kestävyytensä se osoitti juurikin karsintalähdön keulajuoksussa.”.Kymi GP?Tässä vaiheessa vuotta on tapana kysyä, onko kilpailukalenterissa mahdollisesti Kymi Grand Prix. Vastaus on ”ehkä”.”Kymi GP on mietinnässä”, lupaa Pierre BellocheMutta Kymi GP ei ole vielä päätännässä.”Minut kutsuttiin sinne kyllä jo paljon ennen Elitloppetia, ja koska olen luonteeltani utelias, tulisin erittäin mielelläni ensimmäistä kertaa käymään Suomeen ja Kouvolaan”, Belloche muotoilee.Mutta. ”Mutta minun on ensin katsottava miten hevonen palautuu Solvallasta ja sen jälkeen minun on keskusteltava hevosen omistajien kanssa”, hän kertoo.Kun toimittaja tivaa, onko Kouvolaan tuloon kuitenkin pikemminkin vihreää valoa, hän vastaa myöntävästi.René Ballière juostaan vain viikko Kouvolan jälkeen, 23.6., ja Horsy Dream on ilmoitettu sinne, mutta Ballieren jääminen väliin ei ole ylivoimainen este.”Onhan se Kymi GP hieno kisa”, Belloche sanoo. Jatkoa Pohjoismaissa taitaa olla luvassa, sillä Belloche kysyy vielä lisätietoja elokuussa ajettavasta Åby Grand Prix’stä, jonka 500 tuhannen euron jättipalkinto selvästi kiinnostaa.. Jorma Kontion kärrytSitten onkin hieman yllättävästi aika lähettää kiitokset Jorma Kontiolle. Tässä vaiheessa Bellochea alkaa naurattaa.Kävi nimittäin niin, että alun perin Elitloppet oli ajateltu ajaa jenkkikärryistä. Belloche oli kokeillut ”yankee bikea” kotonaan ja ne olivat tuntuneet harjoitusolosuhteissa sopivan hevoselle. Hän oli jäänyt kahden vaiheille. Pitäisikö skandinaaviradalla ajaa jenkkikärryillä?Sen verran ne kutkuttelivat, että Belloche kysyi asiaa Solvallasta. Raviradalta luvattiin järjestää jenkkikärryt kisapäiväksi. Lupaus pidettiin, mutta ne kärryt - ne olivat aivan väärän väriset!”Ne olivat oranssit! Enhän minä nyt voi mitenkään voittaa Elitloppetia tuollaisessa väriyhdistelmässä, omissa sinisissä väreissä ja sitten jossain oranssissa”, Belloche toteaa. Hän myöntää olevansa melko tarkka ”tämäntyyppisistä yksityiskohdista”. Lopulta koko jenkkikärryidea alkoi tuntua hätiköidyltä.”En ollut sitten enää ihan varma siitäkään, onko se paine, mikä niistä mahavyöhön tulee, loppujen lopuksi Horsy Dreamin mieleen ja toimiiko kovassa kilpailutilanteessa. Kun rupesin miettimään asiaa, ajattelin, että on tyhmä riski lähteä kokeilemaan moista näin isossa kisassa.”Tässä vaiheessa Belloche oli näin ollen ilman kärryjä kokonaan.Hän marssi raviradan valjas- ja kärrymyymälään, ajatuksenaan löytää jotkut sopivan väriset Customit ja vuokrata ne päiväksi. Siellä oli sattumoisin Jorma Kontion kärryt, jotka oli juuri kunnostettu aivan uudenveroisiksi. Varmistettiin vielä, että Kontiolla ei ollut mitään sitä vastaan, että hänen kärryjään lainattiin ja loppu on historiaa.Samalla hevoselle ostettiin upouudet suomalaiset RW Racelight -valjaat, jotka muitta mutkitta heitettiin Horsy Dreamin selkään ilman sen kummempia koeajamisia. ”Mutta siis, kiitokset Jorma Kontiolle”, Belloche lisää. Jorma Kontio sanoo olleensa mielissään, että sai lainata kärryt tuona päivänä. Sitä hän sen sijaan hieman ihmetteli, että uudet valjaat otettiin tuosta vaan heti kylmiltään kilpailukäyttöön. Kyllä Belloche kuitenkin tiesi, mitä teki."Se mitä nähtiin oli parasta mitä Elitloppetissa on nähty ikinä", Kontio hehkutti. "Ei muuta kuin jatketaan ajeluita Solvallassa", Kontio vielä lisäsi. "Vähän hitaammilla hevosilla vain."Hetkeä myöhemmin Whatsapp kilahtaa. Kontio lähettää kännykkäkameran kuvan, jossa hän onnittelee kärryillä istuvaa kuskia ajosuorituksesta. .Horsyn kasvattaja43-vuotias Belloche tulee raviperheestä. Hänen isänsä Denis Belloche kasvattaa Meslois-hevosia. Horsy Dream puolestaan on Normandian Messeissä kasvattavan Francois’n perheen Closet -siittolan hedelmä. Pariskunta Marvonne ja Alain Francois’n kasvatustoiminnan alkuvaiheen suuri voitto oli yli 35 vuotta sitten, kun Atout du Closet vuonna 1988 voitti 3-vuotiskriteriumin.Myöhemmin perheen pojat, nyttemmin jo kuudettakymmentä käyvät Sylvain ja Thomas jatkoivat vanhempiensa uraa. Hevoskimppaan kutsuttiin vielä kolmaskin, kasvatukseen erikoistunut ystävä Yann Pottier. Miehet kutsuvat itseään "maagiseksi trioksi". Horsy Dream on, kuten ranskalaiset sanovat ”amerikanisoitu”, mutta se on lisäksi hyvin erisukuinen, jopa ranskalaiseen makuun. Sillä ei ole sukutaulussaan Ready Cashia, Coktail Jetiä eikä Viking’s Wayta, eikä toisaalta ranskalaista ”vakiojenkkiä” Workaholiciakaan.Emälinja vie Atout -hevosiin, joita kasvattivat 1960-luvulta lähtien Francis ja Guy Barbe. Atout-hevosia oli jo 1920-luvulla, mutta täyttä varmuutta kasvattajasta ei ole, sillä tietokannoista ei löydy merkintää niin vanhoilta ajoilta. Joka tapauksessa, tamma Elite d’Atout Sugarcane Hanoverista ja Kaline d’Atout’sta oli ajautunut Jean-Etienne Dubois’lle siitostammaksi. Dubois oli saanut tammasta omilla oreillaan 9 jälkeläistä, joukossa hyviä, kuten Turbo Jet ja Rambo Jet, muttei maailmankaatajia.Thomas Francois sai ostettua tamman monen vuoden yrittämisen jälkeen, vuonna 2010.Thomas Francois on ollut pienestä pojasta lähtien sukuspesialisti ja miettiessään parasta mahdollista siitostammaa, hänen verkkonsa olivat kiristyneet tämän tamman ja erään Vielien siitostamman ympärille. Vielit eivät myyneet omaansa, Dubois myi. Elite d’Atout yhdistettiin Prince Gedeen ja tuloksena oli Bonanza d’Atout, joka ei kuitenkaan erityisemmin pärjännyt radoilla. Kasvatuksessa on kuitenkin luotettava omaan ideaansa ja kun Bonanza astutettiin montetähti Scipion du Goutierilla, silloin tärppäsi..Valmentajan vaihdos Horsy Dream aloitti Philippe Billardin käsissä, Franck Nivardin ajamana, vuonna 2020, heti voitokkaasti. Sitten tuli erimielisyyttä omistajien kanssa, ja maaliskuussa 2021 nelivuotiaana hevonen vaihtoi hetkeksi pienemmälle valmentajalle, jonka käsistä se ei ehtinyt edes kilpailemaan, kun se jo loukkasi takajalkansa. Belloche kertoo, että hänen tietääkseen se oli löytynyt kolmijalkaisena tarhastaan.Pierre Bellochen tarkassa hoivassa se kuntoutui yli vuoden päivät.Oritta hierottiin ja kuntoutettiin ajan kanssa, kärsivällisesti. Vuonna 2022 se oli radoilla jälleen. Jos, ja kun, se on välillä oireillut jotakin kohtaa, se on silloin vedetty kylmäpäisesti pois aivan kalkkiviivoilla, milloin Elitloppetista, milloin Prix d’Ameriquesta.Jälleen joitakin yksityiskohtia hevosessa, jotka pistiväti Bellochen haukansilmään?”Olen välillä vähän neuroottinen joissain asioissa”, Belloche nauraa. ”Mutta koskaan ei voi olla liian varovainen.”Valmennus- ja hoitohistoria, joka päättyy Elitloppet-voittoon ja Euroopan ennätykseen, ei ole ainakaan epäonnistunut. Nyt katsotaan muutama päivä, miten hevonen palautuu. Ja päätetään jatkosta.Eli Kouvolassa nähdään?"Ehkäpä!"Päivitys 28.5. klo 9.25: täsmennetty valjaiden merkkiä ja lisätty Tomi Wahlstenin ottama kuva, jossa Kontio onnittelee Eric Raffinia.
”Olinko yllättynyt? En yhtään”, valmentaja Pierre Belloche toteaa Elitloppetin ennätysjuoksun jälkimainingeissa. Hän oli nähnyt hevosensa ylivertaisen kyvykkyyden eräänä marraskuisena sunnuntaina Vincennesissä puolitoista vuotta sitten. ”Jos ja kun hevonen pystyy juoksemaan voittoajan 10,1 Vincennesissä kuolemanpaikalla kengät jalassa, se tarkoittaa, että kapasiteetti on melkoinen.”Sunnuntainen Elitloppetin karsintalähdön voitto kengät jalassa oli jälleen Bellochen silmään ehdoton huippusuoritus, joskin turhan raskas sellainen. Mutta kun sen päälle pääsi valitsemaan haluamansa radan ja riisumaan kengät, olo oli kuitenkin jo melko varma.Sitten hän myöntää, että kyllähän se oman hevosen loppusuoran erkaneminen muista finaalissa hyvältä näytti. ”Olin vaikuttunut! Mutta se ei ole sama asia, kuin olla yllättynyt.”Belloche oli tyytyväinen myös Eric Raffinin ajolinjoihin, jotka varmistivat voiton parhaalla mahdollisella tavalla.”Älykkäästi ajettu. Hevonenhan lähti myös kovaa, mutta ei olisi ollut mitään järkeä lähteä heti ensi metreillä hulluttelemaan.”Belloche kertoo, että Horsy Dream on ”kova”. ”Se on sekä nopea, että äärimmäisen kestävä. Kestävyytensä se osoitti juurikin karsintalähdön keulajuoksussa.”.Kymi GP?Tässä vaiheessa vuotta on tapana kysyä, onko kilpailukalenterissa mahdollisesti Kymi Grand Prix. Vastaus on ”ehkä”.”Kymi GP on mietinnässä”, lupaa Pierre BellocheMutta Kymi GP ei ole vielä päätännässä.”Minut kutsuttiin sinne kyllä jo paljon ennen Elitloppetia, ja koska olen luonteeltani utelias, tulisin erittäin mielelläni ensimmäistä kertaa käymään Suomeen ja Kouvolaan”, Belloche muotoilee.Mutta. ”Mutta minun on ensin katsottava miten hevonen palautuu Solvallasta ja sen jälkeen minun on keskusteltava hevosen omistajien kanssa”, hän kertoo.Kun toimittaja tivaa, onko Kouvolaan tuloon kuitenkin pikemminkin vihreää valoa, hän vastaa myöntävästi.René Ballière juostaan vain viikko Kouvolan jälkeen, 23.6., ja Horsy Dream on ilmoitettu sinne, mutta Ballieren jääminen väliin ei ole ylivoimainen este.”Onhan se Kymi GP hieno kisa”, Belloche sanoo. Jatkoa Pohjoismaissa taitaa olla luvassa, sillä Belloche kysyy vielä lisätietoja elokuussa ajettavasta Åby Grand Prix’stä, jonka 500 tuhannen euron jättipalkinto selvästi kiinnostaa.. Jorma Kontion kärrytSitten onkin hieman yllättävästi aika lähettää kiitokset Jorma Kontiolle. Tässä vaiheessa Bellochea alkaa naurattaa.Kävi nimittäin niin, että alun perin Elitloppet oli ajateltu ajaa jenkkikärryistä. Belloche oli kokeillut ”yankee bikea” kotonaan ja ne olivat tuntuneet harjoitusolosuhteissa sopivan hevoselle. Hän oli jäänyt kahden vaiheille. Pitäisikö skandinaaviradalla ajaa jenkkikärryillä?Sen verran ne kutkuttelivat, että Belloche kysyi asiaa Solvallasta. Raviradalta luvattiin järjestää jenkkikärryt kisapäiväksi. Lupaus pidettiin, mutta ne kärryt - ne olivat aivan väärän väriset!”Ne olivat oranssit! Enhän minä nyt voi mitenkään voittaa Elitloppetia tuollaisessa väriyhdistelmässä, omissa sinisissä väreissä ja sitten jossain oranssissa”, Belloche toteaa. Hän myöntää olevansa melko tarkka ”tämäntyyppisistä yksityiskohdista”. Lopulta koko jenkkikärryidea alkoi tuntua hätiköidyltä.”En ollut sitten enää ihan varma siitäkään, onko se paine, mikä niistä mahavyöhön tulee, loppujen lopuksi Horsy Dreamin mieleen ja toimiiko kovassa kilpailutilanteessa. Kun rupesin miettimään asiaa, ajattelin, että on tyhmä riski lähteä kokeilemaan moista näin isossa kisassa.”Tässä vaiheessa Belloche oli näin ollen ilman kärryjä kokonaan.Hän marssi raviradan valjas- ja kärrymyymälään, ajatuksenaan löytää jotkut sopivan väriset Customit ja vuokrata ne päiväksi. Siellä oli sattumoisin Jorma Kontion kärryt, jotka oli juuri kunnostettu aivan uudenveroisiksi. Varmistettiin vielä, että Kontiolla ei ollut mitään sitä vastaan, että hänen kärryjään lainattiin ja loppu on historiaa.Samalla hevoselle ostettiin upouudet suomalaiset RW Racelight -valjaat, jotka muitta mutkitta heitettiin Horsy Dreamin selkään ilman sen kummempia koeajamisia. ”Mutta siis, kiitokset Jorma Kontiolle”, Belloche lisää. Jorma Kontio sanoo olleensa mielissään, että sai lainata kärryt tuona päivänä. Sitä hän sen sijaan hieman ihmetteli, että uudet valjaat otettiin tuosta vaan heti kylmiltään kilpailukäyttöön. Kyllä Belloche kuitenkin tiesi, mitä teki."Se mitä nähtiin oli parasta mitä Elitloppetissa on nähty ikinä", Kontio hehkutti. "Ei muuta kuin jatketaan ajeluita Solvallassa", Kontio vielä lisäsi. "Vähän hitaammilla hevosilla vain."Hetkeä myöhemmin Whatsapp kilahtaa. Kontio lähettää kännykkäkameran kuvan, jossa hän onnittelee kärryillä istuvaa kuskia ajosuorituksesta. .Horsyn kasvattaja43-vuotias Belloche tulee raviperheestä. Hänen isänsä Denis Belloche kasvattaa Meslois-hevosia. Horsy Dream puolestaan on Normandian Messeissä kasvattavan Francois’n perheen Closet -siittolan hedelmä. Pariskunta Marvonne ja Alain Francois’n kasvatustoiminnan alkuvaiheen suuri voitto oli yli 35 vuotta sitten, kun Atout du Closet vuonna 1988 voitti 3-vuotiskriteriumin.Myöhemmin perheen pojat, nyttemmin jo kuudettakymmentä käyvät Sylvain ja Thomas jatkoivat vanhempiensa uraa. Hevoskimppaan kutsuttiin vielä kolmaskin, kasvatukseen erikoistunut ystävä Yann Pottier. Miehet kutsuvat itseään "maagiseksi trioksi". Horsy Dream on, kuten ranskalaiset sanovat ”amerikanisoitu”, mutta se on lisäksi hyvin erisukuinen, jopa ranskalaiseen makuun. Sillä ei ole sukutaulussaan Ready Cashia, Coktail Jetiä eikä Viking’s Wayta, eikä toisaalta ranskalaista ”vakiojenkkiä” Workaholiciakaan.Emälinja vie Atout -hevosiin, joita kasvattivat 1960-luvulta lähtien Francis ja Guy Barbe. Atout-hevosia oli jo 1920-luvulla, mutta täyttä varmuutta kasvattajasta ei ole, sillä tietokannoista ei löydy merkintää niin vanhoilta ajoilta. Joka tapauksessa, tamma Elite d’Atout Sugarcane Hanoverista ja Kaline d’Atout’sta oli ajautunut Jean-Etienne Dubois’lle siitostammaksi. Dubois oli saanut tammasta omilla oreillaan 9 jälkeläistä, joukossa hyviä, kuten Turbo Jet ja Rambo Jet, muttei maailmankaatajia.Thomas Francois sai ostettua tamman monen vuoden yrittämisen jälkeen, vuonna 2010.Thomas Francois on ollut pienestä pojasta lähtien sukuspesialisti ja miettiessään parasta mahdollista siitostammaa, hänen verkkonsa olivat kiristyneet tämän tamman ja erään Vielien siitostamman ympärille. Vielit eivät myyneet omaansa, Dubois myi. Elite d’Atout yhdistettiin Prince Gedeen ja tuloksena oli Bonanza d’Atout, joka ei kuitenkaan erityisemmin pärjännyt radoilla. Kasvatuksessa on kuitenkin luotettava omaan ideaansa ja kun Bonanza astutettiin montetähti Scipion du Goutierilla, silloin tärppäsi..Valmentajan vaihdos Horsy Dream aloitti Philippe Billardin käsissä, Franck Nivardin ajamana, vuonna 2020, heti voitokkaasti. Sitten tuli erimielisyyttä omistajien kanssa, ja maaliskuussa 2021 nelivuotiaana hevonen vaihtoi hetkeksi pienemmälle valmentajalle, jonka käsistä se ei ehtinyt edes kilpailemaan, kun se jo loukkasi takajalkansa. Belloche kertoo, että hänen tietääkseen se oli löytynyt kolmijalkaisena tarhastaan.Pierre Bellochen tarkassa hoivassa se kuntoutui yli vuoden päivät.Oritta hierottiin ja kuntoutettiin ajan kanssa, kärsivällisesti. Vuonna 2022 se oli radoilla jälleen. Jos, ja kun, se on välillä oireillut jotakin kohtaa, se on silloin vedetty kylmäpäisesti pois aivan kalkkiviivoilla, milloin Elitloppetista, milloin Prix d’Ameriquesta.Jälleen joitakin yksityiskohtia hevosessa, jotka pistiväti Bellochen haukansilmään?”Olen välillä vähän neuroottinen joissain asioissa”, Belloche nauraa. ”Mutta koskaan ei voi olla liian varovainen.”Valmennus- ja hoitohistoria, joka päättyy Elitloppet-voittoon ja Euroopan ennätykseen, ei ole ainakaan epäonnistunut. Nyt katsotaan muutama päivä, miten hevonen palautuu. Ja päätetään jatkosta.Eli Kouvolassa nähdään?"Ehkäpä!"Päivitys 28.5. klo 9.25: täsmennetty valjaiden merkkiä ja lisätty Tomi Wahlstenin ottama kuva, jossa Kontio onnittelee Eric Raffinia.