Ihmisten johtaminen vaatii johdonmukaisuutta, lempeyttä ja avoimuutta – usein myös älykästä empatiaa.Ravilähdöissä kuskien tunteet voivat kuumentua hevosten kanssa yhtä mittaa, mutta myös jännitys ja kokemattomuus tuovat oman osansa tapahtumiin. Oli kyseessä voltti- tai autolähtö, kaiken pitää sujua turvallisesti ja sujuvasti.Ammattikuskit tietävät, miten toimia, mutta välillä heidänkin pinna kiristyy, jos lähtö viivästyy tai asiat eivät suju halutulla tavalla.Katri Johansson näkee, miten eri tavalla ihmiset toimivat painetilanteissa. Vermossa hän työskentelee nyt viidettä vuotta päälähettäjänä, jonka vastuulla on saattaa lähtö läpi tuomariston kanssa yhteistyössä.Arkityössään Johansson vie yrityksiin, sen johtajille, esihenkilöille ja henkilökunnalle tietotaitoa siinä, miten yhteistä toimintakulttuuria ja johtamista voidaan parantaa..Kuka?Katri Johansson on toiminut Vermon päälähettäjänä yli 5 vuotta, ja raviradan muissa tehtävissä jo vuodesta 2013.Hän on sukelluksen Divemaster ja SSI sukelluskouluttaja.Työssään hän vie yrityksiin oppia paremmasta johtamisesta ja psykologisesta turvallisuudesta..Irtiotto ja Thaimaahan sukeltamaanOman johtamisoppinsa Johansson on pitkälti ammentanut pinnan alla – kirjaimellisesti. Vuonna 2018 hän otti irtioton päivätyöstään ja matkusti Thaimaahan opiskelemaan sukeltamista.Hän havainnoi, miten sukelluskouluttajat johtavat ihmisiä. Ympäristö on tuoreelle sukeltajalle vaikea. Tilanne on paineistava ja opittavat asiat uusia, mutta sukelluskouluttajan lempeällä johtamisella maailma avautuu ja ihmiselle luodaan turvallinen tila, missä hän uskaltaa yrittää saavuttaa jotain uutta. ”Jos epäonnistut, sinua ohjataan rauhallisesti ja kerrotaan, mitä tapahtui ja miten voit suorittaa saman uudelleen onnistuen siinä.”Johansson käyttää termiä psykologinen turvallisuus. Tilanne, jossa ihminen uskaltaa epäonnistua, kysellä ”tyhmiä” tai antaa kritiikkiä ilman, että siitä seuraa hänelle ongelmia.”Ihmistä ei viedä tilanteeseen, jossa hän kokee, että siellä on riski, vaikka se on ympäristö, mihin ihminen ei ole luotu.”Johansson suoritti Divemaster-opinnot Thaimaassa, palasi Suomeen ja jatkoi täällä SSI Sukelluskouluttajaksi.Sukelluskouluttajan johtamisoppeja hän on vienyt yrityksiin, ja kun yli 100 miljoonan euron liikevaihtoa vuosittain tekevästä yrityksestä soitetaan ja pyydetään apuun, voi helposti ajatella, että oppi ei ole ojaan kaatanut.."Lähdöt tehdään yhdessä"Johansson toimii päälähettäjänä varmasti keskimääräistä vahvemmalla johtamisosaamisella. Hän uskoo, että hänen kokemuksestaan ihmisten johtamisesta on hyötyä raveissa.”Olemme samalla puolella kuskien kanssa, ja lähdöt tehdään yhdessä. Meillä on hyvät välit ja avoin keskusteluyhteys, mutta joskus tunteet kuumenevat.”Johansson sanoo, ettei kuskien mahdollinen äksyily vaikuta häneen mitenkään. Usein käy niin, että mitä tiukempi tilanne, sitä rauhallisemmaksi Johansson itsensä tuntee.”Päälähettäjän työ on paljon muutakin kuin sääntöjen tuijottamista. On tärkeää varmistaa, ettei kukaan saa etua eikä haittaa. Jos lähdössä on ollut epäselvä tilanne, menen usein varikolle kertomaan kuskille, miten itse sen näin. Pyydän myös palautetta meidän suuntaamme. Se auttaa valtavan paljon yhdessä tekemisessä.”. Johansson uskoo palautteen antamisen voimaan. Hän toteaa, että ehkä ammattikuskit eivät tarvitse enää tsemppausta ja vahvistusta, että lähtö sujui hyvin, mutta kokemattomalle kuskille kannustus on tärkeää.”Tämä asia näkyy etenkin c-ajolupakurssilla ja ponilähdöissä. Kuskeja voi jännittää, eikä kaikki asiat mene heti perille, kun ohjaa puristetaan. Niissä tilanteissa annan hyvää palautetta ja kerron, mikä menee oikein.” Päälähettäjän työ alkaa jo ennen raveja. Johansson merkkaa tärkeät kohdat itselleen ylös käsiohjelmaan ja hakee radiopuhelimen sisäänkirjoituksesta.Jos aikaa on, hän vierailee tuomariston luona ja juttelee kilpailijoiden kanssa..Vermossa arki unohtuuPäälähettäjä koordinoi, että lähettäjiä on riittävästi jokaiseen lähtöön. Tasoituslähdöissä hän painelee nappeja kentän laidalla, autolähdöissä istuu lavalla. Puhelinyhteys tuomaritorniin on auki koko ajan.Pääosin tuomaristo tekee päätöksen lähdön uusinnasta, mutta joskus voi olla tilanteita, että Johansson tekee ratkaisun itse nopeammin. ”Mitä nopeammin lähtö oikeudenmukaisesti otetaan uusiksi, sitä parempi se on kaikille.”Isot ravipäivät ovat tiukempia päiviä myös päälähettäjälle, mutta oli kyseessä mikä ravipäivä tahansa, perusasia pysyy samana: kaikille on samat säännöt.”Vermo on minulle henkireikä, jossa arjen työt unohtuvat. Meillä on mahtava kenttäporukka ja juttu luistaa. Lähtöauton lavalla on puitu monenmoisia henkilökohtaisen elämän kommervenkkejä.”.Valmentaja upposi Vermon varikolle kalsareita myöten – "Sain tilanteeseen helpotusta".Kun asu sekoitti Moilasenkin pasmat – Hevosurheilu lähti ravireissulle Utalan kanssa.Kahdeksan henkilöä rakentamassa Kemppitallin hevosaiheista palapeliä - Kimmo Kemppi uskoo tiimityön ja hyvinvoinnin kantavan hedelmää
Ihmisten johtaminen vaatii johdonmukaisuutta, lempeyttä ja avoimuutta – usein myös älykästä empatiaa.Ravilähdöissä kuskien tunteet voivat kuumentua hevosten kanssa yhtä mittaa, mutta myös jännitys ja kokemattomuus tuovat oman osansa tapahtumiin. Oli kyseessä voltti- tai autolähtö, kaiken pitää sujua turvallisesti ja sujuvasti.Ammattikuskit tietävät, miten toimia, mutta välillä heidänkin pinna kiristyy, jos lähtö viivästyy tai asiat eivät suju halutulla tavalla.Katri Johansson näkee, miten eri tavalla ihmiset toimivat painetilanteissa. Vermossa hän työskentelee nyt viidettä vuotta päälähettäjänä, jonka vastuulla on saattaa lähtö läpi tuomariston kanssa yhteistyössä.Arkityössään Johansson vie yrityksiin, sen johtajille, esihenkilöille ja henkilökunnalle tietotaitoa siinä, miten yhteistä toimintakulttuuria ja johtamista voidaan parantaa..Kuka?Katri Johansson on toiminut Vermon päälähettäjänä yli 5 vuotta, ja raviradan muissa tehtävissä jo vuodesta 2013.Hän on sukelluksen Divemaster ja SSI sukelluskouluttaja.Työssään hän vie yrityksiin oppia paremmasta johtamisesta ja psykologisesta turvallisuudesta..Irtiotto ja Thaimaahan sukeltamaanOman johtamisoppinsa Johansson on pitkälti ammentanut pinnan alla – kirjaimellisesti. Vuonna 2018 hän otti irtioton päivätyöstään ja matkusti Thaimaahan opiskelemaan sukeltamista.Hän havainnoi, miten sukelluskouluttajat johtavat ihmisiä. Ympäristö on tuoreelle sukeltajalle vaikea. Tilanne on paineistava ja opittavat asiat uusia, mutta sukelluskouluttajan lempeällä johtamisella maailma avautuu ja ihmiselle luodaan turvallinen tila, missä hän uskaltaa yrittää saavuttaa jotain uutta. ”Jos epäonnistut, sinua ohjataan rauhallisesti ja kerrotaan, mitä tapahtui ja miten voit suorittaa saman uudelleen onnistuen siinä.”Johansson käyttää termiä psykologinen turvallisuus. Tilanne, jossa ihminen uskaltaa epäonnistua, kysellä ”tyhmiä” tai antaa kritiikkiä ilman, että siitä seuraa hänelle ongelmia.”Ihmistä ei viedä tilanteeseen, jossa hän kokee, että siellä on riski, vaikka se on ympäristö, mihin ihminen ei ole luotu.”Johansson suoritti Divemaster-opinnot Thaimaassa, palasi Suomeen ja jatkoi täällä SSI Sukelluskouluttajaksi.Sukelluskouluttajan johtamisoppeja hän on vienyt yrityksiin, ja kun yli 100 miljoonan euron liikevaihtoa vuosittain tekevästä yrityksestä soitetaan ja pyydetään apuun, voi helposti ajatella, että oppi ei ole ojaan kaatanut.."Lähdöt tehdään yhdessä"Johansson toimii päälähettäjänä varmasti keskimääräistä vahvemmalla johtamisosaamisella. Hän uskoo, että hänen kokemuksestaan ihmisten johtamisesta on hyötyä raveissa.”Olemme samalla puolella kuskien kanssa, ja lähdöt tehdään yhdessä. Meillä on hyvät välit ja avoin keskusteluyhteys, mutta joskus tunteet kuumenevat.”Johansson sanoo, ettei kuskien mahdollinen äksyily vaikuta häneen mitenkään. Usein käy niin, että mitä tiukempi tilanne, sitä rauhallisemmaksi Johansson itsensä tuntee.”Päälähettäjän työ on paljon muutakin kuin sääntöjen tuijottamista. On tärkeää varmistaa, ettei kukaan saa etua eikä haittaa. Jos lähdössä on ollut epäselvä tilanne, menen usein varikolle kertomaan kuskille, miten itse sen näin. Pyydän myös palautetta meidän suuntaamme. Se auttaa valtavan paljon yhdessä tekemisessä.”. Johansson uskoo palautteen antamisen voimaan. Hän toteaa, että ehkä ammattikuskit eivät tarvitse enää tsemppausta ja vahvistusta, että lähtö sujui hyvin, mutta kokemattomalle kuskille kannustus on tärkeää.”Tämä asia näkyy etenkin c-ajolupakurssilla ja ponilähdöissä. Kuskeja voi jännittää, eikä kaikki asiat mene heti perille, kun ohjaa puristetaan. Niissä tilanteissa annan hyvää palautetta ja kerron, mikä menee oikein.” Päälähettäjän työ alkaa jo ennen raveja. Johansson merkkaa tärkeät kohdat itselleen ylös käsiohjelmaan ja hakee radiopuhelimen sisäänkirjoituksesta.Jos aikaa on, hän vierailee tuomariston luona ja juttelee kilpailijoiden kanssa..Vermossa arki unohtuuPäälähettäjä koordinoi, että lähettäjiä on riittävästi jokaiseen lähtöön. Tasoituslähdöissä hän painelee nappeja kentän laidalla, autolähdöissä istuu lavalla. Puhelinyhteys tuomaritorniin on auki koko ajan.Pääosin tuomaristo tekee päätöksen lähdön uusinnasta, mutta joskus voi olla tilanteita, että Johansson tekee ratkaisun itse nopeammin. ”Mitä nopeammin lähtö oikeudenmukaisesti otetaan uusiksi, sitä parempi se on kaikille.”Isot ravipäivät ovat tiukempia päiviä myös päälähettäjälle, mutta oli kyseessä mikä ravipäivä tahansa, perusasia pysyy samana: kaikille on samat säännöt.”Vermo on minulle henkireikä, jossa arjen työt unohtuvat. Meillä on mahtava kenttäporukka ja juttu luistaa. Lähtöauton lavalla on puitu monenmoisia henkilökohtaisen elämän kommervenkkejä.”.Valmentaja upposi Vermon varikolle kalsareita myöten – "Sain tilanteeseen helpotusta".Kun asu sekoitti Moilasenkin pasmat – Hevosurheilu lähti ravireissulle Utalan kanssa.Kahdeksan henkilöä rakentamassa Kemppitallin hevosaiheista palapeliä - Kimmo Kemppi uskoo tiimityön ja hyvinvoinnin kantavan hedelmää