Lempinimi lienee melkoisen ”virallinen”, sillä se on julkistettu keskusjärjestötasolla, LeTrotin uusimmassa tiedotteessa. Aikoinaan Hollannista Ranskaan muuttanut Westerink on menestynyt Solvallan pääkilpailussa Timokolla ja sen pojilla kymmenen vuoden aikana tavalla, joka hakee vertaistaan. Kaksi voittoa finaalissa isä Timokolla ja yksi voitto poika Etonnantilla ja siihen päälle karsintavoitot ja totosijat kaikilla kolmella, myös Dreammokolla. Alkaako 44-vuotias Westerink olla kypsä myös Mister Kymi GP:n arvonimelle?”Kyllähän minä!” hän naureskelee tyytyväisenä. ”Mutta juostaan nyt ensin se lähtö.”Kymi GP:n Westerink kävi voittamassa Björn Goopin ajamalla Timokolla vuonna 2014 ja nyt samaa yrittää poika Etonnant. Ja jos pieni sanaleikki sallitaan, niin eihän se Etonnantin voitto yllättävää olisi, häviö pikemminkin. (Etonnant on ranskaa ja tarkoittaa yllättävää.)Westerink on ollut tuloillaan Kouvolaan jo jonkin aikaa. Hän oli päättänyt Suomen reissusta jo ennen Elitloppetia.Asiaan vaikuttaa toki, että Vincennesin kesäkisa René Balliere, jonka listoilla Etonnant pitkään oli, on kansoitettu kovilla ranskalaisilla, muunmuassa Elitloppetin voittajalla Hohneckillä, mutta myös se, että Westerink yksinkertaisesti pitää Kymi Grand Prix’stä.”Se on mukava kisa, ja tulen sinne aina mielelläni!” hän ilmoittaa. ”Lentokuljetus on tietenkin edellytys ja ehto tulemiselle, sillä jalostusorin kanssa ei pitkiä aikoja voi olla poissa kotoa”, hän sanoo. ”Onneksi Kouvolalla on se vaihtoehto, sillä maita pitkin ei kyllä tultaisi.”Ainoana varauksena pari viikkoa sitten oli tavanomainen ”katsotaan nyt ensin, miten Solvassa menee”. Solvallassa ei mennyt ihan niin hyvin, kuin oli tarkoitus, mutta sen Westerink laittaa juoksunkulun piikkiin.. Ori lähti kirimään hurjavauhtisessa lopetuksessa liian myöhään ja sotkeutui hetkeksi jalkoihinsakin Anthony Barrierin vedettyä oikeasta ohjasta. Se palasi saman tien raville, mutta johtosija meni siinä.”Hevonen olisi halunnut mennä, mutta ei saanut siinä vauhdissa muita kiinni”, Westerink kuittaa. Elitloppet on työtapaturma, jonka revanssi toteutetaan Kouvolassa. Westerink on jo sanonut, että hän tulee voittamaan ja kaikki näyttää sen suhteen hyvältä. Hevonen on erinomaisessa kunnossa. ”Se on parempi kuin viime vuonna”, Westerink lupasi Elitloppetin alla ja sen hän lupaa myös Kymi GP:n alla.Etonnant on ulkoisestikin ranskalaista mallia, isokokoinen ja ratsumaisen ryhdikäs. Se on myös ranskalaiseksi hevoseksikin hyvin ranskalainen. Voisi sanoa jopa erisukuinen. Kaikessa erisukuisuudessaan Etonnant on samalla malliesimerkki ranskalaisesta ravijalostuksesta. Timokon kautta tulevat ”pakolliset vanhat jenkit Mickey Viking ja emänisä And Arifantin kautta Quick Song, mutta emän Migrainen suku on kotimaista. Se on linjattu Carioca II:een ja sitä kautta vielä vanhempaan jenkkiin, 1930-luvun tuontiin Sam Williamsiin. Emälinjalta löytyy myös englannintäyttäverta kantava Jamin. Tiistaina Etonnantin ohjelmassa oli viimeinen kilpailuun valmistava harjoitus Franck Leblancin tallilla haras d’Avireaussa, lähellä Lavalia. Ohjelmassa oli tavanomaiset viisi 500 metrin pätkää.”Viimeistelyt menivät ihan nappiin. Viimeinen veto mentiinkin sitten ihan juoksua.” Lähtörata 5 on tälle hevoselle erittäin hyvä. Etonnant lähtee rivakasti auton takaa, mutta ei ole kuitenkaan varsinainen starttiraketti.”Melkein paras mahdollinen”, Westerink totesi tyytyväisenä. . Go On BoyStarttiraketti ei ole myöskään Go On Boy, jota ajaa Kouvolassa sen valmentaja Romain Derieux.”Lähtörata yksi ei todellakaan ole se, minkä olisin mieluiten ottanut”, hän naurahti. ”Mutta sillä nyt mennään ja koitetaan tulla toimeen.”Derieux kertoo, että Go On Boy jää usein startissa, mutta kun se saa koneensa käyntiin, tilanne alkaa kummasti korjautua.”Go On Boylla on todella hyvä 700 metrin kiri. Ehti se Elitloppetin mailillakin kakkoseksi ja Kymi GP:ssä on kuitenkin 500 metriä enemmän matkaa ja aikaa tehdä ratkaisuja”, hän tuumaili. ”Meidän etu tulee olemaan reipas matkavauhti”, hän paljasti.Etonnant on kuitenkin nimi, joka herättää ranskalaisissa kunnioitusta. Pahimmaksi vastustajaksi Derieux nimeää ”tietenkin Etonnantin”.”Ja miksei myös Allairen hevosen. Molemmat ovat kovia vastustajia, ja Etonnantilla on lisäksi ihan super lähtörata. Ja enpä minä niitä muita hevosia tunnekaan, joten niistä on paha sanoa mitään”, Derieux pohtii.”Mutta ihan hyvillä mielin tullaan, Etonnantista huolimatta!” . Pykälää isompaanCharly Mottierin oli ensin tarkoitus ajaa Kouvolan pitkällä matkalla, mutta kun viime hetkellä tarjoutui tilaisuus startata pykälää kovemmassa lähdössä, hän ei epäröinyt.”Ideal du Rocherilla on vain alemman tason startteja, mutta se on juossut niissä kovia aikoja ja yleensä se on totossa. Mutta kun se on ruuna, sille ei hirveästi ole mitään Ranskassa tarjolla. Päätin, että kokeillaan. Ei sen ihan nolo pitäisi olla. Se on nopea lähtijä. Toki olisin toivonut olevani Etonnantin sisäpuolella, koska se ei aina ole mitään starttiraketti, mutta näillä nyt mennään.”Mottieria hymyilyttää kertoa, että hän ajaakin itse, sillä hän ei ehtinyt enää saada vakiokuski Francois Lagadeucia ohjaksiin, eikä Björn Goopkaan innostunut ideasta. ”En ole koskaan ajanut noin suuressa ravilähdössä, mutta kerta se on ensimmäinenkin”, hän kertoo iloisena.
Lempinimi lienee melkoisen ”virallinen”, sillä se on julkistettu keskusjärjestötasolla, LeTrotin uusimmassa tiedotteessa. Aikoinaan Hollannista Ranskaan muuttanut Westerink on menestynyt Solvallan pääkilpailussa Timokolla ja sen pojilla kymmenen vuoden aikana tavalla, joka hakee vertaistaan. Kaksi voittoa finaalissa isä Timokolla ja yksi voitto poika Etonnantilla ja siihen päälle karsintavoitot ja totosijat kaikilla kolmella, myös Dreammokolla. Alkaako 44-vuotias Westerink olla kypsä myös Mister Kymi GP:n arvonimelle?”Kyllähän minä!” hän naureskelee tyytyväisenä. ”Mutta juostaan nyt ensin se lähtö.”Kymi GP:n Westerink kävi voittamassa Björn Goopin ajamalla Timokolla vuonna 2014 ja nyt samaa yrittää poika Etonnant. Ja jos pieni sanaleikki sallitaan, niin eihän se Etonnantin voitto yllättävää olisi, häviö pikemminkin. (Etonnant on ranskaa ja tarkoittaa yllättävää.)Westerink on ollut tuloillaan Kouvolaan jo jonkin aikaa. Hän oli päättänyt Suomen reissusta jo ennen Elitloppetia.Asiaan vaikuttaa toki, että Vincennesin kesäkisa René Balliere, jonka listoilla Etonnant pitkään oli, on kansoitettu kovilla ranskalaisilla, muunmuassa Elitloppetin voittajalla Hohneckillä, mutta myös se, että Westerink yksinkertaisesti pitää Kymi Grand Prix’stä.”Se on mukava kisa, ja tulen sinne aina mielelläni!” hän ilmoittaa. ”Lentokuljetus on tietenkin edellytys ja ehto tulemiselle, sillä jalostusorin kanssa ei pitkiä aikoja voi olla poissa kotoa”, hän sanoo. ”Onneksi Kouvolalla on se vaihtoehto, sillä maita pitkin ei kyllä tultaisi.”Ainoana varauksena pari viikkoa sitten oli tavanomainen ”katsotaan nyt ensin, miten Solvassa menee”. Solvallassa ei mennyt ihan niin hyvin, kuin oli tarkoitus, mutta sen Westerink laittaa juoksunkulun piikkiin.. Ori lähti kirimään hurjavauhtisessa lopetuksessa liian myöhään ja sotkeutui hetkeksi jalkoihinsakin Anthony Barrierin vedettyä oikeasta ohjasta. Se palasi saman tien raville, mutta johtosija meni siinä.”Hevonen olisi halunnut mennä, mutta ei saanut siinä vauhdissa muita kiinni”, Westerink kuittaa. Elitloppet on työtapaturma, jonka revanssi toteutetaan Kouvolassa. Westerink on jo sanonut, että hän tulee voittamaan ja kaikki näyttää sen suhteen hyvältä. Hevonen on erinomaisessa kunnossa. ”Se on parempi kuin viime vuonna”, Westerink lupasi Elitloppetin alla ja sen hän lupaa myös Kymi GP:n alla.Etonnant on ulkoisestikin ranskalaista mallia, isokokoinen ja ratsumaisen ryhdikäs. Se on myös ranskalaiseksi hevoseksikin hyvin ranskalainen. Voisi sanoa jopa erisukuinen. Kaikessa erisukuisuudessaan Etonnant on samalla malliesimerkki ranskalaisesta ravijalostuksesta. Timokon kautta tulevat ”pakolliset vanhat jenkit Mickey Viking ja emänisä And Arifantin kautta Quick Song, mutta emän Migrainen suku on kotimaista. Se on linjattu Carioca II:een ja sitä kautta vielä vanhempaan jenkkiin, 1930-luvun tuontiin Sam Williamsiin. Emälinjalta löytyy myös englannintäyttäverta kantava Jamin. Tiistaina Etonnantin ohjelmassa oli viimeinen kilpailuun valmistava harjoitus Franck Leblancin tallilla haras d’Avireaussa, lähellä Lavalia. Ohjelmassa oli tavanomaiset viisi 500 metrin pätkää.”Viimeistelyt menivät ihan nappiin. Viimeinen veto mentiinkin sitten ihan juoksua.” Lähtörata 5 on tälle hevoselle erittäin hyvä. Etonnant lähtee rivakasti auton takaa, mutta ei ole kuitenkaan varsinainen starttiraketti.”Melkein paras mahdollinen”, Westerink totesi tyytyväisenä. . Go On BoyStarttiraketti ei ole myöskään Go On Boy, jota ajaa Kouvolassa sen valmentaja Romain Derieux.”Lähtörata yksi ei todellakaan ole se, minkä olisin mieluiten ottanut”, hän naurahti. ”Mutta sillä nyt mennään ja koitetaan tulla toimeen.”Derieux kertoo, että Go On Boy jää usein startissa, mutta kun se saa koneensa käyntiin, tilanne alkaa kummasti korjautua.”Go On Boylla on todella hyvä 700 metrin kiri. Ehti se Elitloppetin mailillakin kakkoseksi ja Kymi GP:ssä on kuitenkin 500 metriä enemmän matkaa ja aikaa tehdä ratkaisuja”, hän tuumaili. ”Meidän etu tulee olemaan reipas matkavauhti”, hän paljasti.Etonnant on kuitenkin nimi, joka herättää ranskalaisissa kunnioitusta. Pahimmaksi vastustajaksi Derieux nimeää ”tietenkin Etonnantin”.”Ja miksei myös Allairen hevosen. Molemmat ovat kovia vastustajia, ja Etonnantilla on lisäksi ihan super lähtörata. Ja enpä minä niitä muita hevosia tunnekaan, joten niistä on paha sanoa mitään”, Derieux pohtii.”Mutta ihan hyvillä mielin tullaan, Etonnantista huolimatta!” . Pykälää isompaanCharly Mottierin oli ensin tarkoitus ajaa Kouvolan pitkällä matkalla, mutta kun viime hetkellä tarjoutui tilaisuus startata pykälää kovemmassa lähdössä, hän ei epäröinyt.”Ideal du Rocherilla on vain alemman tason startteja, mutta se on juossut niissä kovia aikoja ja yleensä se on totossa. Mutta kun se on ruuna, sille ei hirveästi ole mitään Ranskassa tarjolla. Päätin, että kokeillaan. Ei sen ihan nolo pitäisi olla. Se on nopea lähtijä. Toki olisin toivonut olevani Etonnantin sisäpuolella, koska se ei aina ole mitään starttiraketti, mutta näillä nyt mennään.”Mottieria hymyilyttää kertoa, että hän ajaakin itse, sillä hän ei ehtinyt enää saada vakiokuski Francois Lagadeucia ohjaksiin, eikä Björn Goopkaan innostunut ideasta. ”En ole koskaan ajanut noin suuressa ravilähdössä, mutta kerta se on ensimmäinenkin”, hän kertoo iloisena.