Propulsionin Elitloppet-voiton jälkeen käynnistyi valtava skandaali Ruotsin raviurheilussa. Kuva: HU arkisto
Propulsionin Elitloppet-voiton jälkeen käynnistyi valtava skandaali Ruotsin raviurheilussa. Kuva: HU arkistoAnu Leppänen

Ruotsin ravien ylituomioistuin aloitti Propulsionin tapauksen käsittelyn

Redén:”Hevosella on ollut jaloissaan täysi tunto ensimmäisestä päivästä lähtien.”

Ruotsin raviurheilun ylituomioistuimessa käsitellään Case-Propulsionia keskiviikkona ja torstaina. Skandaali alkoi Elitloppet-voitosta toukokuun lopussa 2020.

Norjalainen TGN.no-uutissivusto julkaisi otteen Propulsionin tiedoista Kanadan Trackit-datassa. Siinä lukee, että Propulsionille oli tehty hermonkatkaisu molempiin etujalkoihin.

Myöhemmin kävi ilmi, että tieto oli puuttunut USA:n keskusjärjestö USTA:n hevostiedostosta elokuun alussa 2015, jolloin Daniel Redén hankki Propulsionin Stall Zetille Hambletonian-viikonlopun yhteydessä pidetystä huutokaupasta. Asiasta ei ollut mainintaa huutokauppatiedoissa.

USTA kirjasi hermoleikkauksen vasta Propulsionin Ruotsiin viennin jälkeen, mutta lähetti siitä todistuksen Ruotsin keskusjärjestö ST:lle vientisertifikaatin mukana.

Propulsion sai ST:ltä kilpailuoikeuden, vaikka hermoleikatuilla hevosilla ei ole ollut kilpailulupaa Ruotsissa 1980-luvulta alkaen. Asian käsittelijä ei ole enää elossa.

Propulsion hyväksyttiin siitokseen, ja sille kirjoitettiin ST:ssä lukuisia tilapäisiä vientitodistuksia ulkomailla kilpailemiseen. Vientitodistuksen alareunassa lukee lihavoituna.”Svensk Travsport vakuuttaa, että ylläolevalla hevosella ei ole kilpailukieltoa, joka estää sen kilpailuihin osallistumisen.”

Tutkinnan jälkeen ST ilmoitti hermoleikkauksen tulleen todistetuksi. Propulsionin kilpailutulokset mitätöitiin syksyllä 2020, ja ST alkoi vaatia Stall Zetiä palauttamaan palkintorahoja 26,3 miljoonaa kruunua.

ST:n mukaan hermoleikatun hevosen kilpailuttaminen kuuluu dopingsäännösten alaisuuteen, jolloin vastuu on “tiukan valmentajavastuun” perusteella kokonaan valmentajalla.

Silti ST:n vastuuvaliokunta katsoi viime vuonna Redénin syyllistyneen “tahattomaan virheeseen”, ja poisti hänelle vaaditun 100 000 kruunun sakkorangaistuksen. Propulsionin kilpailu- ja siitosoikeuden menetykset jäivät voimaan.

Redénin puolustus valitti päätöksestä ylituomioistuimeen, ja ST teki vastavalituksen, jossa Redénin sakkorangaistus on palautettu. ST:n toimitusjohtaja Maria Croon kertoi vastavalituksen yhdeksi syyksi “tarpeen selvitellä tiukkaa valmentajavastuuta koskevia periaatteellisia kysymyksenasetteluja”.

Redénin todistusta ylituomioistuimessa käsittelivät tuoreeltaan Aftonbladet ja Expressen. Hän kuvaili Elitloppet-voiton jälkeisiä tapahtumia valtavaksi pommiksi, joka räjähti heidän päälleen. Redén vakuutti, että hänen tallillaan Propulsionilla on ollut jaloissaan normaali tunto heti saapumisesta lähtien.

Redén korosti, että on työskennellyt hevosten parissa täysiä päiviä 25 vuoden ajan, eikä Propulsion ole poikennut käytökseltään mitenkään muista hevosista. ST kävi testaamassa jalkojen tuntoa kesällä 2019.

“Hevonen hyppäsi ketjuissa miltei kattoon, eikä meille jäänyt epäilystä, etteikö jalkoihin pistäminen tuottanut sille kipua”, Redén vakuutti. ”Siksi en pitänyt lisätutkimuksia tarpeellisina. Saimme ST:ltä todistuksen tuloksesta.”

Redén kertoi myös joutuneensa ilkeämielisten huhupuheiden kohteeksi jo 2010-luvun alussa, kun hänen hevosensa alkoivat menestyä raviradoilla. Silloin hän joutui kahtena vuonna palkkaamaan Derby-hevosilleen vartijan ennen finaalia.

Ylituomioistuimen käsittely jatkuu huomenna torstaina. Silloin kuultaviksi tulevat muiden muassa ST:n jalostusjohtaja Christina Olsson, toimitusjohtaja Croon ja ex-tutkinnanjohtaja Sten Morten Johansen.

Tästä linkistä Sulkysportin juttuun, jossa Case-Propulsion käydään läpi yksityiskohtaisesti aikajärjestyksessä.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi