Oriasiaa Suomen päässä järjestelevä Tapani Raunio on tyytyväinen mies, kun Daniel Redén ja Stall Zetin siittolatoiminnasta vastaava Johan Arneng päätyivät sijoittamaan tallinsa monivuotisen keulakuvan Suomeen ensi astutuskaudeksi. Aluksi neuvoteltiin kevätkaudesta Italiassa ja Suomeen siirtymisestä toukokuussa. Vaaka kallistui Penttilän Hauholla sijaitsevan KS-Tallin oriaseman eduksi, koska ruotsalaisten tammanomistajien kiinnostus on niin suurta. “Oriin sperma on kestänyt hyvin pakastuksen ja kuljettamisen. Spermaa on pakastettu varastoon myös Amerikassa. Sitäpaitsi ruotsalaistammoja on helpointa siirtää Suomeen astutettavaksi”, Johan Arneng korostaa. Propulsion saapuu Deo Volente Farmsilta USA:sta tammikuun alussa ensin kotitallille Furuby Gårdiin Örsundsbrossa. Suomeen on tarkoitus tulla kevään orinäyttelyn edellä. Juoksijaoripäivät pidetään Lahdessa 9.-10. helmikuuta. “Sisareni jo kyseli minulta, eikö 30 vuotta oriinpitoa ala vähitellen jo kyllästyttää. Vastasin hänelle, että ei missään nimessä, kun tällaisia tilaisuuksia tulee eteen. Olen erittäin otettu saamastani luottamuksesta”, kokenut oriaseman omistaja Eeva-Liisa Penttilä kertoo. Viisinkertaisen Elitloppet-osallistujan, 9-vuotiaan Propulsionin ura huipentui Elitloppetin voittoon 2020, jonka jälkeen vuorossa olisi ollut jäähyväisturnee kesän suurkilpailuissa. Toisin kävi. Elitloppetista alkoi painajaismainen hermoleikkaushuhujen tutkimis- ja varmistumisprosessi sekä hevosen Ruotsin rekisterissä tekemien kilpailutulosten mitätöinti. Vastuusta pesivät kätensä sekä Amerikan keskusjärjestö USTA että Ruotsin ST, joka hämmästyttävästi onnistui työntämään syyn ja jättimäisen korvaustaakan hevosen valmentajan Redénin niskaan. Redénin loistavat hevoset ratkaisivat 26,3 miljoonan kruunun korvausongelman alle vuodessa, kun ST syksyllä 2021 päätti periä takaisin Propulsionin ansaitsemat palkinnot tallin ansioista. Daniel Redénin valmennettavien tienestit olivat viime vuonna 34,3 miljoonaa ja tänä vuonna joulukuun puolivälissä 45,6 miljoonaa kruunua. Ravifanit muistavat Propulsionin loistavana kilpahevosena, joka voitti joka toisen starttinsa ja tuntui vain paranevan vanhetessaan. Voittosumma oli dollareissa noin 3,9 miljoonaa, jolla se olisi legendaarisen isäoriinsa Muscle Hillin eniten ansainnut jälkeläinen. Tänä vuonna se osoitti ensimmäisellä ikäluokallaan, että lahjakkuus periytyy. Hieno kausi huipentui Xanthis Harveyn Kriterium-voittoon ja Queen Belinan Breeders’ Crown-ykköseen. Propulsionin 3-vuotiaita on Ruotsissa 67. 2-vuotisikäluokkaa on vain 13. Orin suurin 88 varsan ikäluokka syntyi 2021, jolloin sen siitosoikeus peruttiin Ruotsissa. Tämän vuotisia varsoja on Ruotsin rekisterissä 15. Niihin kuuluu Kuusaan Virma Oy:n kasvattama Scarlet Ale, jonka Redén osti Stall Zetille. Tammoja ei saa enää siementää Ruotsissa, mutta ne voivat siirtyä ulkomaan rekisteriin ja palata kantavina Ruotsiin, jolloin varsan saa ensirekisteröidä sinne. Suomi on ainoa Pohjoismaa, joka sallii Propulsionin siitoskäytön. .Propulsion-vyyhti suomalaisittain loppuun käsitelty – ”Arvostettu toimija hoiti vastuunsa niin kuin kuuluu”.Ruotsin ravien ylituomioistuin julkaisi Propulsion-päätöksen: ”Vastuu on Redénin” .KS-tallin hattutemppu orimarkkinoilla: tallilta löytyivät kauden suosituin kouluori, suosituin esteori ja suosituin ei-juoksija suomenori
Oriasiaa Suomen päässä järjestelevä Tapani Raunio on tyytyväinen mies, kun Daniel Redén ja Stall Zetin siittolatoiminnasta vastaava Johan Arneng päätyivät sijoittamaan tallinsa monivuotisen keulakuvan Suomeen ensi astutuskaudeksi. Aluksi neuvoteltiin kevätkaudesta Italiassa ja Suomeen siirtymisestä toukokuussa. Vaaka kallistui Penttilän Hauholla sijaitsevan KS-Tallin oriaseman eduksi, koska ruotsalaisten tammanomistajien kiinnostus on niin suurta. “Oriin sperma on kestänyt hyvin pakastuksen ja kuljettamisen. Spermaa on pakastettu varastoon myös Amerikassa. Sitäpaitsi ruotsalaistammoja on helpointa siirtää Suomeen astutettavaksi”, Johan Arneng korostaa. Propulsion saapuu Deo Volente Farmsilta USA:sta tammikuun alussa ensin kotitallille Furuby Gårdiin Örsundsbrossa. Suomeen on tarkoitus tulla kevään orinäyttelyn edellä. Juoksijaoripäivät pidetään Lahdessa 9.-10. helmikuuta. “Sisareni jo kyseli minulta, eikö 30 vuotta oriinpitoa ala vähitellen jo kyllästyttää. Vastasin hänelle, että ei missään nimessä, kun tällaisia tilaisuuksia tulee eteen. Olen erittäin otettu saamastani luottamuksesta”, kokenut oriaseman omistaja Eeva-Liisa Penttilä kertoo. Viisinkertaisen Elitloppet-osallistujan, 9-vuotiaan Propulsionin ura huipentui Elitloppetin voittoon 2020, jonka jälkeen vuorossa olisi ollut jäähyväisturnee kesän suurkilpailuissa. Toisin kävi. Elitloppetista alkoi painajaismainen hermoleikkaushuhujen tutkimis- ja varmistumisprosessi sekä hevosen Ruotsin rekisterissä tekemien kilpailutulosten mitätöinti. Vastuusta pesivät kätensä sekä Amerikan keskusjärjestö USTA että Ruotsin ST, joka hämmästyttävästi onnistui työntämään syyn ja jättimäisen korvaustaakan hevosen valmentajan Redénin niskaan. Redénin loistavat hevoset ratkaisivat 26,3 miljoonan kruunun korvausongelman alle vuodessa, kun ST syksyllä 2021 päätti periä takaisin Propulsionin ansaitsemat palkinnot tallin ansioista. Daniel Redénin valmennettavien tienestit olivat viime vuonna 34,3 miljoonaa ja tänä vuonna joulukuun puolivälissä 45,6 miljoonaa kruunua. Ravifanit muistavat Propulsionin loistavana kilpahevosena, joka voitti joka toisen starttinsa ja tuntui vain paranevan vanhetessaan. Voittosumma oli dollareissa noin 3,9 miljoonaa, jolla se olisi legendaarisen isäoriinsa Muscle Hillin eniten ansainnut jälkeläinen. Tänä vuonna se osoitti ensimmäisellä ikäluokallaan, että lahjakkuus periytyy. Hieno kausi huipentui Xanthis Harveyn Kriterium-voittoon ja Queen Belinan Breeders’ Crown-ykköseen. Propulsionin 3-vuotiaita on Ruotsissa 67. 2-vuotisikäluokkaa on vain 13. Orin suurin 88 varsan ikäluokka syntyi 2021, jolloin sen siitosoikeus peruttiin Ruotsissa. Tämän vuotisia varsoja on Ruotsin rekisterissä 15. Niihin kuuluu Kuusaan Virma Oy:n kasvattama Scarlet Ale, jonka Redén osti Stall Zetille. Tammoja ei saa enää siementää Ruotsissa, mutta ne voivat siirtyä ulkomaan rekisteriin ja palata kantavina Ruotsiin, jolloin varsan saa ensirekisteröidä sinne. Suomi on ainoa Pohjoismaa, joka sallii Propulsionin siitoskäytön. .Propulsion-vyyhti suomalaisittain loppuun käsitelty – ”Arvostettu toimija hoiti vastuunsa niin kuin kuuluu”.Ruotsin ravien ylituomioistuin julkaisi Propulsion-päätöksen: ”Vastuu on Redénin” .KS-tallin hattutemppu orimarkkinoilla: tallilta löytyivät kauden suosituin kouluori, suosituin esteori ja suosituin ei-juoksija suomenori