Voisi kuvitella, että parikymmentä vuotta lukuisten eri raviratojen ratoja huoltanut Arto Siika-aho on nähnyt kaiken, mikä ratamestarin töihin liittyy, mutta ei suinkaan.Tällä viikolla mies saa eteensä mielenkiintoisen haasteen, jollaista hän ei ole ennen kokenut.Siika-aho on nimittäin hevoset Bastionissa -tapahtuman cityravien ratamestari. Asvaltin päälle nopeasti rakennettava rata on kuitenkin tullut koettua.”Olin tekemässä Lempäälän Lumiraveja, mutta nyt tuntuu, että ne oli helpompi tehdä kuin tämä.”Lempäälän Ideaparkin Lumiravit nelisen vuotta sitten haastoi radan rakentajat sillä, että lumisen radan tekemiseen oli vain vuorokausi aikaa ja keli oli plussalla. ”Ihmeen hyvin sekin kesti. Nyt on silti enemmän jännitystä.”Cityraveja on ajettu myös vuonna 2017, kun hevoset valtasivat Helsingin Kaivarin..Suolavedellä kasteltu hiekka toimii "liimana"Haminassa asvalttiradan kilpailuosuuden pituus on 300 metriä, jonka päälle rataa tulee yhteensä noin 200 metriä. Leveyttä radalla on noin 8 metriä.Asvaltin päälle ajetaan hiekan lisäksi kahdeksan kasetillista 0,4 kivituhkaa, joka kastellaan noin 27-prosenttisella suolavedellä. Yhteensä pintaa tulee 5–6 senttimetriä. ”Ei sen kummempaa.”Pinnan pitää olla kostea, jotta se ei pölise ja pehmene liikaa. Siika-aho kertoo, että suolavedellä kasteltu hiekka toimii ikään kuin liimana asvaltin ja kivituhkan välillä.”Menisi se pelkällä vedelläkin, mutta suola sitoo vettä paremmin, jos on aurinkoinen keli.Siika-aho toteaa, että ratamestarille haaste on mielenkiintoinen.”Ensimmäinen kerta, perjantaina ollaan viisaampia siitä, miten käy. Tietenkin se helpottaa, kun on kokemusta karttunut, mutta ei tämä ole yksinkertainen laji loppupeleissä. Aina saa miettiä kelejä.”Rataa aletaan rakentaa torstaina aamulla, ja aikaa on Siika-ahon mukaan riittävästi. ”Hiekat tulee kolmella autolla joutuisaan, kun hiekkamonttu ei ole kaukana.”Radalle optimaalisin keli olisi sateinen, mutta yleisön takia Siika-aho toivoo aurinkoa. Pohjaa ei lähtöjen välissä huolleta kuin kerran, jolloin sitä voidaan tiivistää, lanata ja kastella.”Pohjassa pitää olla hyvä pito, mutta se ei saa olla liian pehmeä, ettei kavio mene läpi asvalttiin. Kova siitä ei kerkiä tulla, eikä radasta ei ole muutenkaan hevosille mitään vaaraa. Toivottavasti saadaan pidettyä se kasassa ja tasapuolisena kaikille.”Radassa on vielä yksi erikoisuus: se ei ole tasamaalla. Solvallassa 10 vuotta ratamestarina työskennellyt Siika-aho kertoo, että Ruotsissa katuradat ovat monesti hieman ylämäkeen, mutta Haminassa mennään myötämäkeen muutaman prosentin verran.”Ohjastajien pitää pitää ohjista kiinni, että hevonen pysyy ravilla.”Eli ravivarmat ja hyvät lähtönopeudet omaavat hevoset ovat vahvoilla. Kuten yleensäkin raveissa.Raveihin ilmoittautuneet hevoset löydät täältä. .Hevoset ja ratsastajat Bastionissa viikon kuluttua (tilaajille).Päivitetty 9.6. kello 15.40: Lisätty tekstiin, että asvaltin ja kivituhkan väliin tulee hiekkaa.
Voisi kuvitella, että parikymmentä vuotta lukuisten eri raviratojen ratoja huoltanut Arto Siika-aho on nähnyt kaiken, mikä ratamestarin töihin liittyy, mutta ei suinkaan.Tällä viikolla mies saa eteensä mielenkiintoisen haasteen, jollaista hän ei ole ennen kokenut.Siika-aho on nimittäin hevoset Bastionissa -tapahtuman cityravien ratamestari. Asvaltin päälle nopeasti rakennettava rata on kuitenkin tullut koettua.”Olin tekemässä Lempäälän Lumiraveja, mutta nyt tuntuu, että ne oli helpompi tehdä kuin tämä.”Lempäälän Ideaparkin Lumiravit nelisen vuotta sitten haastoi radan rakentajat sillä, että lumisen radan tekemiseen oli vain vuorokausi aikaa ja keli oli plussalla. ”Ihmeen hyvin sekin kesti. Nyt on silti enemmän jännitystä.”Cityraveja on ajettu myös vuonna 2017, kun hevoset valtasivat Helsingin Kaivarin..Suolavedellä kasteltu hiekka toimii "liimana"Haminassa asvalttiradan kilpailuosuuden pituus on 300 metriä, jonka päälle rataa tulee yhteensä noin 200 metriä. Leveyttä radalla on noin 8 metriä.Asvaltin päälle ajetaan hiekan lisäksi kahdeksan kasetillista 0,4 kivituhkaa, joka kastellaan noin 27-prosenttisella suolavedellä. Yhteensä pintaa tulee 5–6 senttimetriä. ”Ei sen kummempaa.”Pinnan pitää olla kostea, jotta se ei pölise ja pehmene liikaa. Siika-aho kertoo, että suolavedellä kasteltu hiekka toimii ikään kuin liimana asvaltin ja kivituhkan välillä.”Menisi se pelkällä vedelläkin, mutta suola sitoo vettä paremmin, jos on aurinkoinen keli.Siika-aho toteaa, että ratamestarille haaste on mielenkiintoinen.”Ensimmäinen kerta, perjantaina ollaan viisaampia siitä, miten käy. Tietenkin se helpottaa, kun on kokemusta karttunut, mutta ei tämä ole yksinkertainen laji loppupeleissä. Aina saa miettiä kelejä.”Rataa aletaan rakentaa torstaina aamulla, ja aikaa on Siika-ahon mukaan riittävästi. ”Hiekat tulee kolmella autolla joutuisaan, kun hiekkamonttu ei ole kaukana.”Radalle optimaalisin keli olisi sateinen, mutta yleisön takia Siika-aho toivoo aurinkoa. Pohjaa ei lähtöjen välissä huolleta kuin kerran, jolloin sitä voidaan tiivistää, lanata ja kastella.”Pohjassa pitää olla hyvä pito, mutta se ei saa olla liian pehmeä, ettei kavio mene läpi asvalttiin. Kova siitä ei kerkiä tulla, eikä radasta ei ole muutenkaan hevosille mitään vaaraa. Toivottavasti saadaan pidettyä se kasassa ja tasapuolisena kaikille.”Radassa on vielä yksi erikoisuus: se ei ole tasamaalla. Solvallassa 10 vuotta ratamestarina työskennellyt Siika-aho kertoo, että Ruotsissa katuradat ovat monesti hieman ylämäkeen, mutta Haminassa mennään myötämäkeen muutaman prosentin verran.”Ohjastajien pitää pitää ohjista kiinni, että hevonen pysyy ravilla.”Eli ravivarmat ja hyvät lähtönopeudet omaavat hevoset ovat vahvoilla. Kuten yleensäkin raveissa.Raveihin ilmoittautuneet hevoset löydät täältä. .Hevoset ja ratsastajat Bastionissa viikon kuluttua (tilaajille).Päivitetty 9.6. kello 15.40: Lisätty tekstiin, että asvaltin ja kivituhkan väliin tulee hiekkaa.