Suomen Hippoksen toissaviikkoisen tulevaisuuskeskustelun lopputulema oli, että joulu-helmikuun ravit aletaan ajamaan kahdeksalla radalla ja kahdella jakson puoliksi jakavalla rataparilla. Lopulliset päätökset asiasta tekee Hippoksen hallitus.Tv-asiantuntija Kari Lähdekorpi tarttui aiheeseen keskiviikon studiolähetyksessä.”Kukaan ei ole missään vaiheessa kertonut ja laskenut, että mitkä ne säästöt on? Minulla on se käsitys, että haetaan säästöjä, mutta kuka säästää ja kuinka paljon? Onko tästä jotain hyötyä Suomen raviurheilulle?” Lähdekorpi kysyi.”Kyse on kokonaisuudesta, josta suorat kustannussäästöt ovat vain pieni osa. Mutta radanhoito on esimerkiksi yksi asia, josta syntyy tällaisina, säiden puolesta vaihtelevina talvina huomattavia säästöjä”, Hippoksen raviurheilujohtaja Jari Haanniemi vastaa.”Ravirata on paljon edullisempaa pitää harjoitus- kuin kilpailukunnossa. Kun Vermossa oli vastikään yhtenä keskiviikkona tosi hankalat olosuhteet, sinne piti ajaa uutta pintamateriaalia 8000 eurolla. Sillä voidaan pärjätä useammatkin ravit, mutta huonolla tuurilla voidaan uutta pintaa tarvita jo seuraaviin raveihin.”Ennen pitkää jouduttaneen säästöjä hakemaan myös henkilöstökuluista.”Jokainen rata tekee tietysti päätökset itse, mutta kokonaisuuden kannalta on kestämätöntä, että joku rata ajaa vaikka kahdet ravit kolmessa kuukaudessa ja toimiston pitää sen takia olla koko talvi miehitetty. Ennen pitkää ratojen hallintoja täytyy yhdistää”, Haanniemi näkee.”Tästä on hyviä kokemuksia ainakin Oulun ja Ylivieskan yhteistyöstä. Turun ja Forssan johtajan tehtävien yhdistäminen ei onnistunut yhtä hyvin. Savotta oli liian suuri, mutta ravipäiviäkin oli silloin enemmän.” Kaustisen radalla tieto kilpailutoiminnan keskeytymisestä talvikaudeksi otettiin pettymyksellä vastaan.”Meille tämä on huonoin vaihtoehto. Meillä on yhteistyötä KPedun koulutuksen kanssa ja joudumme pitämään sen vuoksi talvella radat kunnossa ja ravintolan lämpimänä. Kesällä säästöjä voitaisiin tehdä paremmin”, Kaustisen seudun raviseuran puheenjohtaja Ville Pohjola näkee.Vaikka talvitauko koskee Kaustisella vain paria ravipäivää, se osuu hänestä pahaan saumaan.”Pohjanmaalla on paljon kesäratoja, ja kilpailutarjontaa riittää, mutta talvella kilpailumahdollisuuksia on tosi huonosti. Alueen maakuntaratojen olisi siksi järkevää ravata nimenomaan talvella. Harrastajat eivät lähde töiden jälkeen satojen kilometrien päähän iltaraveihin. He pistävät mieluummin hevoset tauolle tai pois”, Pohjola pelkää.Jari Haanniemi tunnistaa ylitarjonnan Pohjanmaalla kesällä ja kannustaakin Kaustista ja muita alueen maakuntaratoja satsaamaan ravitarjonnassa kevääseen ja syksyyn. Näin Ville Pohjolan mukaan jo tehdäänkin. Haanniemen perustelua radanhoidon kalleudesta hän ei ”osta”.”Meillä on kunnon talvi ja radanhoito on talvella yleensä halvempaa kuin kesällä. Pöljää viedä raveja talvella sinne, missä ei ole kunnon olosuhteita eikä hevosiakaan”, Ville Pohjola sivaltaa etelän suuntaan.Jari Haanniemi ei näe muutosta yhtä dramaattisena kuin Pohjola.”Tänä talvena Kaustisella oli joulu-helmikuussa vain yhdet ravit ihan jakson alussa ja toiset jakson lopussa. Siitä tauko pitenee vain 2,5 kuukaudesta 3 kuukaudeksi, jona aikana 100 kilometrin päässä Seinäjoella ravataan lähes viikottain. Ensi talvena Kaustisella ravataan vielä tapaninpäivänäkin, joten tähän talveen verrattuna tauko itse asiassa lyhenee”, hän huomauttaa. Kari Lähdekorpi ihmetteli lauantain lähetyksessä myös, miksi Suomen Ravivalmentajat kannattaa ravien keskittämistä ilman selkeästi osoitettuja säästöjä, vaikka valmentajille ja omistajille se tuo lisäkustannuksia.”Ilmeisesti Kari viittaa viimekesäiseen tukeemme Vidgrénin työryhmän raportille. Sen jälkeen emme ole ottaneet yhdistyksenä näihin asioihin kantaa”, toiminnanjohtaja Antti Karhila aloittaa.”Jos raporttia oikein tulkitsen, pääsyy ravien keskittämiseen talvella ei ole säästöt vaan kilpailijoiden olosuhteiden parantaminen haastavana vuodenaikana. Pienetkin parannukset ovat siinä suhteessa merkittäviä. Mitä valmentajien lisäkustannuksiin tulee, tämä muutos koskee vain pientä määrää ravipäiviä. Merkittävämpi muutos tulee kilpailupäivien vähenemisestä kautta linjan.””Kilpailupäivien sopeutuessa pienenneeseen hevosmäärään on kilpailukalenterin suunnittelulla ja onnistuneella sarjatarjonnalla tärkeä rooli, että mittarit saadaan osoittamaan taas oikeaan suuntaan ja kilpailukustannukset pysymään kurissa”, Karhila lisää..Pääkirjoitus: Vapaaehtoinen pakko
Suomen Hippoksen toissaviikkoisen tulevaisuuskeskustelun lopputulema oli, että joulu-helmikuun ravit aletaan ajamaan kahdeksalla radalla ja kahdella jakson puoliksi jakavalla rataparilla. Lopulliset päätökset asiasta tekee Hippoksen hallitus.Tv-asiantuntija Kari Lähdekorpi tarttui aiheeseen keskiviikon studiolähetyksessä.”Kukaan ei ole missään vaiheessa kertonut ja laskenut, että mitkä ne säästöt on? Minulla on se käsitys, että haetaan säästöjä, mutta kuka säästää ja kuinka paljon? Onko tästä jotain hyötyä Suomen raviurheilulle?” Lähdekorpi kysyi.”Kyse on kokonaisuudesta, josta suorat kustannussäästöt ovat vain pieni osa. Mutta radanhoito on esimerkiksi yksi asia, josta syntyy tällaisina, säiden puolesta vaihtelevina talvina huomattavia säästöjä”, Hippoksen raviurheilujohtaja Jari Haanniemi vastaa.”Ravirata on paljon edullisempaa pitää harjoitus- kuin kilpailukunnossa. Kun Vermossa oli vastikään yhtenä keskiviikkona tosi hankalat olosuhteet, sinne piti ajaa uutta pintamateriaalia 8000 eurolla. Sillä voidaan pärjätä useammatkin ravit, mutta huonolla tuurilla voidaan uutta pintaa tarvita jo seuraaviin raveihin.”Ennen pitkää jouduttaneen säästöjä hakemaan myös henkilöstökuluista.”Jokainen rata tekee tietysti päätökset itse, mutta kokonaisuuden kannalta on kestämätöntä, että joku rata ajaa vaikka kahdet ravit kolmessa kuukaudessa ja toimiston pitää sen takia olla koko talvi miehitetty. Ennen pitkää ratojen hallintoja täytyy yhdistää”, Haanniemi näkee.”Tästä on hyviä kokemuksia ainakin Oulun ja Ylivieskan yhteistyöstä. Turun ja Forssan johtajan tehtävien yhdistäminen ei onnistunut yhtä hyvin. Savotta oli liian suuri, mutta ravipäiviäkin oli silloin enemmän.” Kaustisen radalla tieto kilpailutoiminnan keskeytymisestä talvikaudeksi otettiin pettymyksellä vastaan.”Meille tämä on huonoin vaihtoehto. Meillä on yhteistyötä KPedun koulutuksen kanssa ja joudumme pitämään sen vuoksi talvella radat kunnossa ja ravintolan lämpimänä. Kesällä säästöjä voitaisiin tehdä paremmin”, Kaustisen seudun raviseuran puheenjohtaja Ville Pohjola näkee.Vaikka talvitauko koskee Kaustisella vain paria ravipäivää, se osuu hänestä pahaan saumaan.”Pohjanmaalla on paljon kesäratoja, ja kilpailutarjontaa riittää, mutta talvella kilpailumahdollisuuksia on tosi huonosti. Alueen maakuntaratojen olisi siksi järkevää ravata nimenomaan talvella. Harrastajat eivät lähde töiden jälkeen satojen kilometrien päähän iltaraveihin. He pistävät mieluummin hevoset tauolle tai pois”, Pohjola pelkää.Jari Haanniemi tunnistaa ylitarjonnan Pohjanmaalla kesällä ja kannustaakin Kaustista ja muita alueen maakuntaratoja satsaamaan ravitarjonnassa kevääseen ja syksyyn. Näin Ville Pohjolan mukaan jo tehdäänkin. Haanniemen perustelua radanhoidon kalleudesta hän ei ”osta”.”Meillä on kunnon talvi ja radanhoito on talvella yleensä halvempaa kuin kesällä. Pöljää viedä raveja talvella sinne, missä ei ole kunnon olosuhteita eikä hevosiakaan”, Ville Pohjola sivaltaa etelän suuntaan.Jari Haanniemi ei näe muutosta yhtä dramaattisena kuin Pohjola.”Tänä talvena Kaustisella oli joulu-helmikuussa vain yhdet ravit ihan jakson alussa ja toiset jakson lopussa. Siitä tauko pitenee vain 2,5 kuukaudesta 3 kuukaudeksi, jona aikana 100 kilometrin päässä Seinäjoella ravataan lähes viikottain. Ensi talvena Kaustisella ravataan vielä tapaninpäivänäkin, joten tähän talveen verrattuna tauko itse asiassa lyhenee”, hän huomauttaa. Kari Lähdekorpi ihmetteli lauantain lähetyksessä myös, miksi Suomen Ravivalmentajat kannattaa ravien keskittämistä ilman selkeästi osoitettuja säästöjä, vaikka valmentajille ja omistajille se tuo lisäkustannuksia.”Ilmeisesti Kari viittaa viimekesäiseen tukeemme Vidgrénin työryhmän raportille. Sen jälkeen emme ole ottaneet yhdistyksenä näihin asioihin kantaa”, toiminnanjohtaja Antti Karhila aloittaa.”Jos raporttia oikein tulkitsen, pääsyy ravien keskittämiseen talvella ei ole säästöt vaan kilpailijoiden olosuhteiden parantaminen haastavana vuodenaikana. Pienetkin parannukset ovat siinä suhteessa merkittäviä. Mitä valmentajien lisäkustannuksiin tulee, tämä muutos koskee vain pientä määrää ravipäiviä. Merkittävämpi muutos tulee kilpailupäivien vähenemisestä kautta linjan.””Kilpailupäivien sopeutuessa pienenneeseen hevosmäärään on kilpailukalenterin suunnittelulla ja onnistuneella sarjatarjonnalla tärkeä rooli, että mittarit saadaan osoittamaan taas oikeaan suuntaan ja kilpailukustannukset pysymään kurissa”, Karhila lisää..Pääkirjoitus: Vapaaehtoinen pakko