Kouvolan Kuninkuusravit painuivat syvälle muistoihin paitsi Parvelan Retun huikean esityksen, myös kansallisaarteen asemassa olevan Evartin ja toisen huippuhevosen H.V. Tuurin päätösmatkan väsymisten takia. Evartin äkillinen hiljentäminen loppusuoralla johti jopa kolariin.Tapahtumista virisi vilkas keskustelu sosiaalisessa mediassa, ja keskiviikkona TotoTV:ssä kysyttiin suoraan, pitäisikö konseptia muuttaa. Hevostoimittaja Ville Toivonen jatkoi samaa teemaa MT Hevoset -sivuston analyysissä ja heitti ilmaan, pitäisikö hevosille esimerkiksi järjestää osamatkojen välissä eläinlääkärin tarkastukset tai sallia lääkinnällisiä toimenpiteitä kuten nesteytystä tai mahalääkkeiden käyttöä, joilla on muuten tiukat karenssiajat.Suomen Hippoksessakin loppusuoran kolari ja viikonloppu kaikkineen herättivät pohdinnan, voitaisiinko tapahtumaa jotenkin kehittää.”Kuninkuusravit on meidän alan päätuote ja jalokivi, ja sillä on pitkät perinteet. Tapahtuma täytyy pitää urheilullisesti hienona ja kokonaisuus kiinnostavana alan sisällä ja ulospäin, ja näen, että tapahtuman kehitystarpeiden arvioiminen on nimenomaan tapahtumasta huolehtimista. Hevosten hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää tässä, kuten muutenkin raviurheilussa”, Suomen Hippoksen toimitusjohtaja Minna Mäenpää linjaa.”Kouvolan viikonloppuna esille tulleet asiat pitää käydä nyt huolella läpi mukana olleiden ja sidosryhmien kanssa. Kymmeniä keskusteluja on jo käyty, ja kaikki osa-alueet valintajärjestelmä mukaan lukien käydään huolella läpi, mutta vielä ei ole mitään yksittäistä asiaa, mikä pitäisi muuttaa. Käydään keskustelua ensin sisäisesti ja laajennetaan sitä tarpeen mukaan ulospäin.”Tutkimustietoa käytettävissäAntti Tupamäki on elänyt ja hengittänyt suomenhevosia koko ikänsä. Hän oli 10-vuotias Risto-isänsä voittaessa Kuopion kuningatarkilvan Ujalla, ja itse hän on tavoitellut Hetviinalla seppelettä jo viidesti. Antti ei näe konseptissa muutostarvetta.”Tällä hetkellä Parvelan Retu on vaan niin raakan hyvä, että kun sillä lyö kaasun pohjaan, monelle tulee väsy. Silloin tulee suuria eroja ja joskus katkeamisiakin. Viime vuonna Evartti kesti. Tammojen puoli on tasainen”, Antti Tupamäki muistuttaa.Hetviina ei ole kuningatarkilpaa vielä voittanut, mutta konseptia valmentaja ei siitä syytä.”2020 Hetviina voitti avausmatkat, mutta ei ollut kolmellatonnilla enää yhtä hyvä eikä juoksukaan onnistunut. Seuraavana vuonna se kiersi päätösmatkallakin vahvan, pitkän kirin. Viime vuonna se ei ollut koko vuonna vaan niin hyvä”, Tupamäki listaa.Tänä vuonna Kouvolassa kisa katkesi jalkavammaan, mutta jo avausmatkalla eikä siis kilpailun vaativuuden takia.Antin setä, eläinlääkäri Antero Tupamäki on kannassaan vielä selkeämpi.”En muuttaisi yhtään mitään. Kuninkuusraveilla on pitkät perinteet, ja jos jätetään Kouvolan draamat pois, viime vuodet ovat olleet huikeita jännitysnäytelmiä”, hän aloittaa.”En näe eläinsuojeluaspektiakaan, vaikka tiedän olevan kollegoita, jotka sellaisen näkevät. Hevoset ovat hyvin valmennettuja ja valintajärjestelmä sellainen, ettei muunlaisia mukaan pääsekään.”Onko nykyinen noin 3 tunnin väli sunnuntain mailin ja 3100 metrin välissä optimaalinen, siihen Tupamäki ei ota kantaa.”Mutta siitä löytyy paljon tutkimustietoa, miten maitohappo häipyy rasituksen jälkeen, vaikka netistä. Toisaalta asia on myös hevoskohtainen: moni hevonen saattaa jäykistyä, jos lähtöjen väli on liian pitkä”, hän tietää..Pääkirjoitus: Ei syytä hötkyilyyn
Kouvolan Kuninkuusravit painuivat syvälle muistoihin paitsi Parvelan Retun huikean esityksen, myös kansallisaarteen asemassa olevan Evartin ja toisen huippuhevosen H.V. Tuurin päätösmatkan väsymisten takia. Evartin äkillinen hiljentäminen loppusuoralla johti jopa kolariin.Tapahtumista virisi vilkas keskustelu sosiaalisessa mediassa, ja keskiviikkona TotoTV:ssä kysyttiin suoraan, pitäisikö konseptia muuttaa. Hevostoimittaja Ville Toivonen jatkoi samaa teemaa MT Hevoset -sivuston analyysissä ja heitti ilmaan, pitäisikö hevosille esimerkiksi järjestää osamatkojen välissä eläinlääkärin tarkastukset tai sallia lääkinnällisiä toimenpiteitä kuten nesteytystä tai mahalääkkeiden käyttöä, joilla on muuten tiukat karenssiajat.Suomen Hippoksessakin loppusuoran kolari ja viikonloppu kaikkineen herättivät pohdinnan, voitaisiinko tapahtumaa jotenkin kehittää.”Kuninkuusravit on meidän alan päätuote ja jalokivi, ja sillä on pitkät perinteet. Tapahtuma täytyy pitää urheilullisesti hienona ja kokonaisuus kiinnostavana alan sisällä ja ulospäin, ja näen, että tapahtuman kehitystarpeiden arvioiminen on nimenomaan tapahtumasta huolehtimista. Hevosten hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää tässä, kuten muutenkin raviurheilussa”, Suomen Hippoksen toimitusjohtaja Minna Mäenpää linjaa.”Kouvolan viikonloppuna esille tulleet asiat pitää käydä nyt huolella läpi mukana olleiden ja sidosryhmien kanssa. Kymmeniä keskusteluja on jo käyty, ja kaikki osa-alueet valintajärjestelmä mukaan lukien käydään huolella läpi, mutta vielä ei ole mitään yksittäistä asiaa, mikä pitäisi muuttaa. Käydään keskustelua ensin sisäisesti ja laajennetaan sitä tarpeen mukaan ulospäin.”Tutkimustietoa käytettävissäAntti Tupamäki on elänyt ja hengittänyt suomenhevosia koko ikänsä. Hän oli 10-vuotias Risto-isänsä voittaessa Kuopion kuningatarkilvan Ujalla, ja itse hän on tavoitellut Hetviinalla seppelettä jo viidesti. Antti ei näe konseptissa muutostarvetta.”Tällä hetkellä Parvelan Retu on vaan niin raakan hyvä, että kun sillä lyö kaasun pohjaan, monelle tulee väsy. Silloin tulee suuria eroja ja joskus katkeamisiakin. Viime vuonna Evartti kesti. Tammojen puoli on tasainen”, Antti Tupamäki muistuttaa.Hetviina ei ole kuningatarkilpaa vielä voittanut, mutta konseptia valmentaja ei siitä syytä.”2020 Hetviina voitti avausmatkat, mutta ei ollut kolmellatonnilla enää yhtä hyvä eikä juoksukaan onnistunut. Seuraavana vuonna se kiersi päätösmatkallakin vahvan, pitkän kirin. Viime vuonna se ei ollut koko vuonna vaan niin hyvä”, Tupamäki listaa.Tänä vuonna Kouvolassa kisa katkesi jalkavammaan, mutta jo avausmatkalla eikä siis kilpailun vaativuuden takia.Antin setä, eläinlääkäri Antero Tupamäki on kannassaan vielä selkeämpi.”En muuttaisi yhtään mitään. Kuninkuusraveilla on pitkät perinteet, ja jos jätetään Kouvolan draamat pois, viime vuodet ovat olleet huikeita jännitysnäytelmiä”, hän aloittaa.”En näe eläinsuojeluaspektiakaan, vaikka tiedän olevan kollegoita, jotka sellaisen näkevät. Hevoset ovat hyvin valmennettuja ja valintajärjestelmä sellainen, ettei muunlaisia mukaan pääsekään.”Onko nykyinen noin 3 tunnin väli sunnuntain mailin ja 3100 metrin välissä optimaalinen, siihen Tupamäki ei ota kantaa.”Mutta siitä löytyy paljon tutkimustietoa, miten maitohappo häipyy rasituksen jälkeen, vaikka netistä. Toisaalta asia on myös hevoskohtainen: moni hevonen saattaa jäykistyä, jos lähtöjen väli on liian pitkä”, hän tietää..Pääkirjoitus: Ei syytä hötkyilyyn