Porissa ravattiin toissa lauantaina Kavioliiga-ravit niin kovalla radalla, että se vaaransi useiden kilpailijoiden mielestä hevosten terveyden. Mikkelissä ajettiin viime lauantaina kaksi lähtöä ennen kuin rata todettiin kilpailukelvottomaksi ja sitä alettiin kunnostaa. Miten tämä on mahdollista?.”Jos aloitetaan Porista, se on sillä lailla mielenkiintoinen case, että rataa puolustaviakin mielipiteitä tuli. Soitin itse viime viikolla ruotsalaisvieras Gabriella Laestanderille, joka vahvisti Porista välitetyn viestin, että rata oli hänestä ihan hyvä – kova, mutta hyvä. Mutta että moni jätti hevosensa pois ja tuomaristo antoi siihen luvan, kertoo sekin jotain siitä, että rata oli keskimäärin liian kova hevoselle juosta. Ja hevosen ehdoilla tietysti mennään”, Suomen Hippoksen raviurheilujohtaja Jari Haanniemi linjaa..”Porista poiketen Mikkelin kanssa tiedostettiin säätilan aiheuttamat haasteet etukäteen ja käytiin koko viikko hyvää vuoropuhelua meidän (Hippos), radan ja pääratamestareiden kesken. Sormi oli liipaisimella siirtämään ravit, jos olisi tarvinnut. Ainoa virhearvio tehtiin siinä, että radan piti olla läpeensä jäädytetty, mutta se ei ollutkaan ja pinta alkoi möyhentyä ravien alettua. Siksi täytyi kuoria pinta pois, minkä jälkeen rataa jopa vähän kiiteltiin. Jälkiviisaasti kuorinta olisi pitänyt tehdä ennen ravien alkua. Nyt ravit viivästyivät 2 tunnilla, mitä ei tietenkään saisi tapahtua, mutta huonompiakin vaihtoehtoja olisi ollut.”.”Virhearviota lukuun ottamatta kaikki meni Mikkelissä, niin kuin tällaisissa tilanteissa haluaisinkin menevän. Uudelle ratamestarille Seppo Romolle kiitokset siitä, että hän oli varautunut asiaan. Rataa oli kunnostamassa yhtä aikaa viisi työkonetta”, Haanniemi lisää..Porista kerrottiin, että radan eteen oli tehty kaikki mahdollinen, mutta Etelä-Suomen pääratamestari Juha Keskimaunu ei väitettä ostanut..”Kun rata oli päästetty jäätymään, olisi pitänyt ajaa uutta materiaalia pintaan. Se olisi onnistunut vielä lauantaiaamunakin, mutta olisi tietysti maksanut. Jäätymisen taas olisi voinut estää piikittämällä radan pintaa silloin, kun alkoi pakastaa. Mutta se on tehtävä juuri oikeaan aikaan – ei silloin, kun osa-aikainen ratamestari on töissä. Porin kokoisella maakuntaradalla täytyisi olla ehdottomasti päätoiminen ratamestari”, Keskimaunu vaati tuoreeltaan..Hippoksesta oltiin viime viikolla yhteydessä Poriin taustojen selvittämiseksi..”Saimme vastauksen, mutta miten sen nyt kauniisti sanoisin, ei kovin rakentavassa hengessä”, Jari Haanniemi sovittelee sanansa..Mikä on Hippoksen rooli ja vastuu siinä, että ravit ajetaan turvallisesti?.”Pääratamestarit tekevät tosi hyvää työtä ja ovat, ehkä Porin tapaus pois lukien, tosi hyvin kartalla siitä, mitä heidän alueensa radoilla tapahtuu. He pystyvät arvioimaan, miten kaviourat missäkin olosuhteissa käyttäytyvät, ja neuvovat ja auttavat”, Jari Haanniemi lupaa..”Aina voi vedota siihen, että olosuhteet ovat vaikeita, mutta se ei poista sitä vastuuta, että asioihin pitää reagoida. Turun viime perjantairavien suhteen haluttiin reagoida mahdollisimman hyvissä ajoin, ja kun tilanne oli torstaina, ettei Turussa eikä millään lähiradallakaan pystytty takaamaan turvallisia olosuhteita perjantaiksi, ravit katsottiin parhaaksi perua hyvissä ajoin.”.Hevosurheilun tietojen mukaan Poriin ollaan kouluttamassa uutta, päätoimista ratamestaria.
Porissa ravattiin toissa lauantaina Kavioliiga-ravit niin kovalla radalla, että se vaaransi useiden kilpailijoiden mielestä hevosten terveyden. Mikkelissä ajettiin viime lauantaina kaksi lähtöä ennen kuin rata todettiin kilpailukelvottomaksi ja sitä alettiin kunnostaa. Miten tämä on mahdollista?.”Jos aloitetaan Porista, se on sillä lailla mielenkiintoinen case, että rataa puolustaviakin mielipiteitä tuli. Soitin itse viime viikolla ruotsalaisvieras Gabriella Laestanderille, joka vahvisti Porista välitetyn viestin, että rata oli hänestä ihan hyvä – kova, mutta hyvä. Mutta että moni jätti hevosensa pois ja tuomaristo antoi siihen luvan, kertoo sekin jotain siitä, että rata oli keskimäärin liian kova hevoselle juosta. Ja hevosen ehdoilla tietysti mennään”, Suomen Hippoksen raviurheilujohtaja Jari Haanniemi linjaa..”Porista poiketen Mikkelin kanssa tiedostettiin säätilan aiheuttamat haasteet etukäteen ja käytiin koko viikko hyvää vuoropuhelua meidän (Hippos), radan ja pääratamestareiden kesken. Sormi oli liipaisimella siirtämään ravit, jos olisi tarvinnut. Ainoa virhearvio tehtiin siinä, että radan piti olla läpeensä jäädytetty, mutta se ei ollutkaan ja pinta alkoi möyhentyä ravien alettua. Siksi täytyi kuoria pinta pois, minkä jälkeen rataa jopa vähän kiiteltiin. Jälkiviisaasti kuorinta olisi pitänyt tehdä ennen ravien alkua. Nyt ravit viivästyivät 2 tunnilla, mitä ei tietenkään saisi tapahtua, mutta huonompiakin vaihtoehtoja olisi ollut.”.”Virhearviota lukuun ottamatta kaikki meni Mikkelissä, niin kuin tällaisissa tilanteissa haluaisinkin menevän. Uudelle ratamestarille Seppo Romolle kiitokset siitä, että hän oli varautunut asiaan. Rataa oli kunnostamassa yhtä aikaa viisi työkonetta”, Haanniemi lisää..Porista kerrottiin, että radan eteen oli tehty kaikki mahdollinen, mutta Etelä-Suomen pääratamestari Juha Keskimaunu ei väitettä ostanut..”Kun rata oli päästetty jäätymään, olisi pitänyt ajaa uutta materiaalia pintaan. Se olisi onnistunut vielä lauantaiaamunakin, mutta olisi tietysti maksanut. Jäätymisen taas olisi voinut estää piikittämällä radan pintaa silloin, kun alkoi pakastaa. Mutta se on tehtävä juuri oikeaan aikaan – ei silloin, kun osa-aikainen ratamestari on töissä. Porin kokoisella maakuntaradalla täytyisi olla ehdottomasti päätoiminen ratamestari”, Keskimaunu vaati tuoreeltaan..Hippoksesta oltiin viime viikolla yhteydessä Poriin taustojen selvittämiseksi..”Saimme vastauksen, mutta miten sen nyt kauniisti sanoisin, ei kovin rakentavassa hengessä”, Jari Haanniemi sovittelee sanansa..Mikä on Hippoksen rooli ja vastuu siinä, että ravit ajetaan turvallisesti?.”Pääratamestarit tekevät tosi hyvää työtä ja ovat, ehkä Porin tapaus pois lukien, tosi hyvin kartalla siitä, mitä heidän alueensa radoilla tapahtuu. He pystyvät arvioimaan, miten kaviourat missäkin olosuhteissa käyttäytyvät, ja neuvovat ja auttavat”, Jari Haanniemi lupaa..”Aina voi vedota siihen, että olosuhteet ovat vaikeita, mutta se ei poista sitä vastuuta, että asioihin pitää reagoida. Turun viime perjantairavien suhteen haluttiin reagoida mahdollisimman hyvissä ajoin, ja kun tilanne oli torstaina, ettei Turussa eikä millään lähiradallakaan pystytty takaamaan turvallisia olosuhteita perjantaiksi, ravit katsottiin parhaaksi perua hyvissä ajoin.”.Hevosurheilun tietojen mukaan Poriin ollaan kouluttamassa uutta, päätoimista ratamestaria.