"Pahoittelen peruutuksesta koitunutta henkistä ja taloudellista harmia kilpailijoille sekä hevosten taustavoimille. Emme todellakaan tehneet tätä tahallamme, eikä tällaista kukaan muukaan tee", Porin Ravirata Oy:n puheenjohtaja Janne Ojanen aloittaa. "Jälkiviisaana lopputuloksen tietäen olisimme tietenkin tehneet toisenlaisia päätöksiä, mutta asiassa on aina puolensa. Porilaisille oli kunnia-asia ajaa kisat omalla radalla, ja meillä oli kova usko siihen, että siinä onnistumme. Emme kovasta yrityksestä huolimatta onnistuneet. Kukaan ei halua joutua tähän tilanteeseen, mutta tulee päivä, kun jossain muualla joudutaan ravipäivä perumaan."Tiistain ennusteet olivat haastavat ja tuolloin selvitettiin, että Turku pystyy tarvittaessa ajamaan ravit hyvällä ja korkeintaan raskaalla kesäradalla. Torstai oli se päivä, kun piti tehdä päätös, onko siirrolle tarvetta."Meillä oli perjantaita ja lauantaita ajatellen varauduttu ennakkoon niin hyvin, että päätettiin torstaina, ettei siirrolle ole tarvetta. Siihen vaikutti sekin, etteivät sääennusteet olleet enää yhtä huonot kuin mitä ne olivat vielä tiistaina. Lisäksi meillä oli kaupungilta varattu kaksi tiekarhua ja ihmisiä, joilla on monenkymmenen vuoden kokemus niiden käyttämisestä.""Perjantaina rata oli pinnaltaan hyvä. Oli kolea ja jäätävän tuulinen päivä rannikolla, minkä vuoksi usko onnistuneen ravipäivän läpivientiin kasvoi. Tiedossa tietenkin oli, että lauantaina keli muuttuu."Aamupäivällä Turusta lainattu kumilasta* siirsi kosteutta pois radan pinnasta."Kello 10.00 kokoonnuttiin ja todettiin yhdessä, että radan puolesta ei ole ylitsepääsemättömiä ongelmia. Sadevesikaivot vetivät lapiomiesten ansiosta hyvin.”Hetkeä myöhemmin tilanne alkoi muuttumaan radikaalisti heikompaan."Kello 13 ja sen jälkeen ilmeni radassa kaksi kohtaa, jossa routa alkoi sulamaan. Ainoa mahdollisuus oli ottaa kumiauralla vettä pois ja laittaa uutta kuivaa pintaa tilalle. Tässä emme riittävän hyvin onnistuneet. Valvoja, eläinlääkäri ja ohjastajat totesivat radan olevan sellainen, ettei siinä ole turvallista ajaa kilpaa. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinnut tunnillakaan siirtää raveja, mutta nyt jouduimme perumaan ne", Ojanen pahoittelee.Ojanen painottaa, että panostukset olivat kovat, jotta kisat saataisiin vietyä turvallisesti läpi."Meillä oli koko ajan kova usko ja halu ajaa ravit. Yhtään emme säästelleet valmistautumisessa ja radalla oli tekemisen meininki. Kaikkemme yritettiin", Ojanen painottaa.Kritiikkiä on tullut erityisesti siitä, että ratamestarit olivat siirron kannalla jo alkuviikosta, ja monen mielestä Porin Ravirata Oy otti joukkoineen turhan ison riskin vain kaksi viikkoa Mikkelin katastrofin jälkeen. "Olemme kaikki samassa veneessä ja kyytiin pitäisi jokaisen mahtua. Toimintamalliin on saatava muutos, jossa toivon myös Suomen Hippokselta vahvempaa tukea. Mahdollisissa siirtotapauksissa ei ole selkeää toimintatapaa, miten esimerkiksi taloudellisia tappioita kompensoidaan.""Emme voi yksittäisenä raviratana lähteä siitä ajatuksesta, että kovin helpolla koko vuoden tärkeintä ravipäivää siirrettäisiin varmuuden vuoksi toiselle radalle ajettavaksi. Meillä oli onnistuneeseen ravipäivään vahva usko", Ojanen toistaa.Vastuuasiat ovat puhuttaneet ravikenttää viime aikojen tapahtumien myötä paljon, ja Ojanen kokee, että sitä keskustelua on syytä jatkaa."Teimme päätöksen ajaa, mutta tulevaisuudessa esimerkiksi eläinlääkäri voisi valvojan kanssa tulla riskitapauksissa päivää ennen arvioimaan tilanteen. Olisi selkeästi nimetty se henkilö tai henkilöt, jotka päätöksen tekisivät. Emme olleet välinpitämättömiä, ja onneksi kukaan ei sentään loukkaantunut. Henkisesti ja taloudellisesti tämä oli kova paikka monelle, myös meille täällä Porissa. Peiliin katsotaan joka päivä ja mietitään, miten asioita voisi tehdä eri lailla."St. Leger ja Satakunta-ajo juostaan tiistaina Tampereella. Suomen Hippos oli asiassa aloitteellinen. "Se oli myös meidän tahto", Ojanen päättää.* Tekstiä päivitetty 7.11. klo 15.30: Vettä radan pinnasta siirsi Turusta lainattu kumilasta, ei Turusta lainattu traktori kumiauroineen.Lue lisää Janne Ojasen ajatuksia keskiviikkona ilmestyvästä Hevosurheilusta.Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Kommentti: Porissa pelattiin venäläistä rulettia - lipas oli täynnä luoteja
"Pahoittelen peruutuksesta koitunutta henkistä ja taloudellista harmia kilpailijoille sekä hevosten taustavoimille. Emme todellakaan tehneet tätä tahallamme, eikä tällaista kukaan muukaan tee", Porin Ravirata Oy:n puheenjohtaja Janne Ojanen aloittaa. "Jälkiviisaana lopputuloksen tietäen olisimme tietenkin tehneet toisenlaisia päätöksiä, mutta asiassa on aina puolensa. Porilaisille oli kunnia-asia ajaa kisat omalla radalla, ja meillä oli kova usko siihen, että siinä onnistumme. Emme kovasta yrityksestä huolimatta onnistuneet. Kukaan ei halua joutua tähän tilanteeseen, mutta tulee päivä, kun jossain muualla joudutaan ravipäivä perumaan."Tiistain ennusteet olivat haastavat ja tuolloin selvitettiin, että Turku pystyy tarvittaessa ajamaan ravit hyvällä ja korkeintaan raskaalla kesäradalla. Torstai oli se päivä, kun piti tehdä päätös, onko siirrolle tarvetta."Meillä oli perjantaita ja lauantaita ajatellen varauduttu ennakkoon niin hyvin, että päätettiin torstaina, ettei siirrolle ole tarvetta. Siihen vaikutti sekin, etteivät sääennusteet olleet enää yhtä huonot kuin mitä ne olivat vielä tiistaina. Lisäksi meillä oli kaupungilta varattu kaksi tiekarhua ja ihmisiä, joilla on monenkymmenen vuoden kokemus niiden käyttämisestä.""Perjantaina rata oli pinnaltaan hyvä. Oli kolea ja jäätävän tuulinen päivä rannikolla, minkä vuoksi usko onnistuneen ravipäivän läpivientiin kasvoi. Tiedossa tietenkin oli, että lauantaina keli muuttuu."Aamupäivällä Turusta lainattu kumilasta* siirsi kosteutta pois radan pinnasta."Kello 10.00 kokoonnuttiin ja todettiin yhdessä, että radan puolesta ei ole ylitsepääsemättömiä ongelmia. Sadevesikaivot vetivät lapiomiesten ansiosta hyvin.”Hetkeä myöhemmin tilanne alkoi muuttumaan radikaalisti heikompaan."Kello 13 ja sen jälkeen ilmeni radassa kaksi kohtaa, jossa routa alkoi sulamaan. Ainoa mahdollisuus oli ottaa kumiauralla vettä pois ja laittaa uutta kuivaa pintaa tilalle. Tässä emme riittävän hyvin onnistuneet. Valvoja, eläinlääkäri ja ohjastajat totesivat radan olevan sellainen, ettei siinä ole turvallista ajaa kilpaa. Yli 10 vuoteen ei ole tarvinnut tunnillakaan siirtää raveja, mutta nyt jouduimme perumaan ne", Ojanen pahoittelee.Ojanen painottaa, että panostukset olivat kovat, jotta kisat saataisiin vietyä turvallisesti läpi."Meillä oli koko ajan kova usko ja halu ajaa ravit. Yhtään emme säästelleet valmistautumisessa ja radalla oli tekemisen meininki. Kaikkemme yritettiin", Ojanen painottaa.Kritiikkiä on tullut erityisesti siitä, että ratamestarit olivat siirron kannalla jo alkuviikosta, ja monen mielestä Porin Ravirata Oy otti joukkoineen turhan ison riskin vain kaksi viikkoa Mikkelin katastrofin jälkeen. "Olemme kaikki samassa veneessä ja kyytiin pitäisi jokaisen mahtua. Toimintamalliin on saatava muutos, jossa toivon myös Suomen Hippokselta vahvempaa tukea. Mahdollisissa siirtotapauksissa ei ole selkeää toimintatapaa, miten esimerkiksi taloudellisia tappioita kompensoidaan.""Emme voi yksittäisenä raviratana lähteä siitä ajatuksesta, että kovin helpolla koko vuoden tärkeintä ravipäivää siirrettäisiin varmuuden vuoksi toiselle radalle ajettavaksi. Meillä oli onnistuneeseen ravipäivään vahva usko", Ojanen toistaa.Vastuuasiat ovat puhuttaneet ravikenttää viime aikojen tapahtumien myötä paljon, ja Ojanen kokee, että sitä keskustelua on syytä jatkaa."Teimme päätöksen ajaa, mutta tulevaisuudessa esimerkiksi eläinlääkäri voisi valvojan kanssa tulla riskitapauksissa päivää ennen arvioimaan tilanteen. Olisi selkeästi nimetty se henkilö tai henkilöt, jotka päätöksen tekisivät. Emme olleet välinpitämättömiä, ja onneksi kukaan ei sentään loukkaantunut. Henkisesti ja taloudellisesti tämä oli kova paikka monelle, myös meille täällä Porissa. Peiliin katsotaan joka päivä ja mietitään, miten asioita voisi tehdä eri lailla."St. Leger ja Satakunta-ajo juostaan tiistaina Tampereella. Suomen Hippos oli asiassa aloitteellinen. "Se oli myös meidän tahto", Ojanen päättää.* Tekstiä päivitetty 7.11. klo 15.30: Vettä radan pinnasta siirsi Turusta lainattu kumilasta, ei Turusta lainattu traktori kumiauroineen.Lue lisää Janne Ojasen ajatuksia keskiviikkona ilmestyvästä Hevosurheilusta.Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Kommentti: Porissa pelattiin venäläistä rulettia - lipas oli täynnä luoteja