Seppo Tikkaa pidetään laajalti Suomen osaavimpana ratamestarina.
Seppo Tikkaa pidetään laajalti Suomen osaavimpana ratamestarina.Kuva: Jussi Lähde

Seppo Tikka odottaa Joensuun parhaita Kuninkuusraveja

Joensuun raviradan ratamestari Seppo Tikan mukaan rata on tällä hetkellä hyvässä kunnossa, ja pienet sadekuurot se kestäisi hyvin. 

"Sääennusteet ovat nyt luvanneet pieniä kuroja, ja että välillä olisi taukoa. Kunhan ei tulisi sellaista kovaa ryöppyä. Kova tuuli täällä on, mutta se ei haittaa."

Tikka hoiti jo Joensuun vanhaa ravirataa, silloin ”kaupungin ajossa” eli kaupungin työntekijänä huolehtimassa radan kunnosta. Tikka oli ajamassa maata Linnunlahdelle silloin kun täyttömaa valtasi alueen. Ja kun tuolle alueelle rakennettiin ravirata Seppo Tikasta tuli radan ratamestari. Tikka tuntee ratansa paremmin kuin oman taskunsa.

Tikka on Suomen arvostetuimpia ratamestareita. Ammattikunta on erikoinen, jokainen ratamestari joutuu tulkitsemaan elävää orgaania, raviradan kaviouraa joka on jokaisena päivänä erilainen. Joskus rata oireilee pinnaltaan, toisinaan metrien syvyydestä. Aina sen kanssa pitäisi osata toimia tavalla jossa pelkät kirjalliset muistiinpanot eivät auta.

Ravirata on kuin meri, sen mietteet ja pyörteet täytyy tuntea jossain sisällään, jossain selittämättömässä paikassa. Tästä syystä maailma tuntee ratamestareita joiden koko kommunikaatiokyky on keskittynyt kaviouran kanssa asiointiin. Tikka on toista maata, hän osaa keskustella radan lisäksi myös ihmisten kanssa. Itse hän kääntää asian toisin päin.

”Pittää sannoo näin rehellisesti että mie oon tullu toimeen hyvin kun on ollu niin viisaita kuskeja ja ohjastajia ympärillä jotka sanovat rehellisesti mielipiteensä. Yhteistyö on pelanna ja oon saanu hyviä neuvoja. Tähän asti on menny hyvin”, Tikka toteaa rauhallisesti.

Katse. En tiedä miten syvälle Tikan katse yltää raviradan pinnasta mutta kun mies katsoo keskustelukumppaniinsa, on katseessa sellaista rauhaa ja kokemusta jota aniharvoin kohtaa. Mustassa stetsonissa ja paidassa hänestä saisi nopeasti yhden maailman vakuuttavimmista countrymusiikin tähdistä. Laulutaitoa en kehtaa kysyä vaikka mieli tekisi.

Ratamestari on yleensä raviradan kahvion keskushenkilö vain silloin kun kaikki on mennyt mönkään. Tämä ei päde Tikkaan. Sukua on talkoissa kolmessa polvessa sillä keksinsyöntiin keskittynyt pellavapää on kuulemma pojan tytär. Olemuksessa ei ole mitään yrmyä. Tikka taitaa työnsä niin hyvin, ettei ympärille ole koskaan tarvinnut rakentaa torjunnan panssarikuoria.

Täyttömaa. Kun Kuninkuusravivieraat kävelevät Linnunlahdentietä he askeltavat tietämättään entistä järvenrantaa. Kaikki sen jälkeen on ajotavaraa.

”Rataremonttia tämä vaatisi mutta ei se minun silmääni paha ole”, Tikka pohdiskelee rataa. ”Ainahan rata olisi helpompi hoitaa jos tiettyjen vuosien jälkeen tehtäisiin perusremontti. Siihen on toisaalta vuosien varrella tottunut miten milläkin keleillä pitää tehdä. Ainahan virheitä tulee, mutta sen teen minkä voin”.

Viimeisen viikon radanhoito on ollut työtä vuorotta. ”Siihen on vettä ajettu niin älyttömän paljon. Viiko ajettiin vettä ja tampattiin ja tampattiin ja tampattiin. Tiistai-iltana otin siihen sitten pikkusen pintaan sellaista materiaalia että siinä voi kolmekin lähtöä ajaa ilman kenkiä. Se oli minulla aiemmin hieman karkea se pinta, oman näkemykseni mukaan liian karkea joten vähän ohensin sitä pintaa.”

Joensuun radan profiili ei ole mikään standardi. ”Kurvien säde on täällä vain kahdeksankymmentä metriä. Täällä on pitkät suorat ja jos peli vetää niin suoran aikana kannattaa antaa palaa. Tässä on varmaan Suomen pisimpiä maalisuoria. Jos ei hevosella voi ajaa pitkillä suorilla kunnon kiriä kaikki on jätettävä loppusuoran lopun varaan”. Kannattaa kuunnella, onkohan kukaan muu nähnyt enempää ravilähtöjä Linnunlahdella kuin Tikka. Ei ainakaan pilviverhon tällä puolen.

Seppo Tikka odottaa omien sanojensa mukaan ”Joensuun ravihistorian parhaita Kuninkuusraveja”. Se on paljon sanottu se.

”Jos tulee kelit, niin väkeä tulee varmaan paljon. Tasaväkinen kisa on tulossa Jokivarren Kunkun ja Rautiaisen Terhon hevosen välillä. Kyllä ne varmaan sieltä jonkun seppelöivät molemmissa, tammoissa ja oriissa”, Tikka tyytyy ennustamaan.

Omalla kohdallaan Tikka lausuu ennussanat joita yksikään Joensuun valmentaja tai ohjastaja ei haluaisi kuulla. ”Katotaan jos tässä rupeisi vieroksumaan tota rataa. Katotaan, eihän sitä voi kerralla tehdä, sehän olisi itsemurha, molemmille.”

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran RaviPLUSsassa 31. heinäkuuta. 

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi