Vuodesta 1975 saakka vuosittain järjestetty lämminveristen Suur-Hollola-ajo lukeutuu ravikesän ehdottomasti kiinnostavimpiin kisoihin. Tapahtuma kokoaa lähes kaikki kotimaan huiput viikonlopuksi Lahteen mittelemään Suomessa syntyneiden paremmuudesta 2140 metrin matkalla.Vuonna 1993 viikonlopun ohjelmaan lisättiin kylmäveristen Suur-Hollola-ajo. Molempien rotujen huippukisat ryyditettynä ikäluokkalähdöillä takaavat sen, että mielenkiintoa riittää läpi perjantaina starttaavan kolmipäiväisen tapahtuman.Suur-Hollola-ajon konseptista on keskusteltu jo pitkään. Hevosihmiset ovat usein todenneet, että olisi eläimen kannalta parempi, jos sekä välierät että finaali ajettaisiin saman päivän aikana. En epäile viestiä, mutta on selvää, että asialla on toinenkin puoli: perjantain Lahti Ascot, lauantain välierät ja sunnuntain finaali muodostava upean paketin katsojan kannalta. Tietysti rata vetää väkeä kaikkina kolmena päivänä. Toisin olisi, jos koko viikonlopun kattaus olisi ahdettu yhteen päivään. Ja finaalihevosten selvittyä, on väliyön spekulaatiot aina herkullista ajanvietettä. Etenkin kun kahden kierroksen matkalla ehtii tapahtua enemmän kuin maililla.Suur-Hollola-ajossa spekuloitavaa nimittäin riittää. Kylmäveristen kisa on jälleen huippumielenkiintoinen, vaikka karsintoja ei kasaan saatukaan. Ville Kalle on osoittanut olevansa huippuiskussa, mutta nyt laukkoihin ei ole varaa. Parvelan Retu oli Härmässä jälleen ilmiömäinen häirinnästä johtuneen laukan jälkeen. Ja Evartti osoitti juhannuksena, ettei kaksinkertaista ravikuningasta voi koskaan laskea pois voittajaehdokkaista.Myös lämminveristen kohdalla taistosta tulee tiukka, eikä ole helppoa nimetä selvää ennakkosuosikkia. Valmentajista suosikin viittaa voidaan asetella Pekka Korven harteille. ”Kultasormi” on voittanut lämminveristen kisan ohjastajana peräti kuudesti, viimeksi 2011 valmentamansa Express Duon rattailla. Tänä vuonna Korven kvartetti sai Hotshot Lucaa lukuun ottamatta loistavat lähtöradat, ja joukkue vaikuttaisi muutenkin olevan iskussa.Palaako Atupem ryminällä huipulle? Onko Hannu Laakkosen kaksikko Always Ready-Knows Best valmis yllättämään kotiradan kisassa? Vai onko suurkilpailuissa rutinoitunut Majestic Man valmis menestymään kovassa tehtävässä?Alta voit lukea muutaman menestyjäkandidaatin taustajoukkojen ajatuksia..Aloitus suoraan huipulta.Whole Lotta Love on uransa toista kertaa mukana Suur-Hollola-ajon välierässä.Ensimmäinen yritys tapahtui vuonna 2020, kun finaalipaikka jäi kuutossijan myötä haaveeksi. Lisäksi hevosta ohjastaneelle Philippe Daugeardille lätkäistiin rumasta piiskan käytöstä puolentoista viikon ajokielto ja 600 euron sakot.Nyt Whole Lotta Love lähtee jahtaamaan paikkaa loppukilpailussa uuden taustahahmon kera. Ruunan oli määrä kilpailla Kymi GP:ssä, mutta kilpailueläinlääkäriltä ei irronnut starttilupaa jalassa olleen haavan vuoksi. Ranskasta Belgian kautta Kouvolaan saapunut hevonen jäi viikonlopun jälkeen Suomeen ja Hannu Korven talliin. Pirkkalalaisvalmentaja myös ohjastaa Whole Lotta Lovea, joten kaksikon ensimmäinen yhteinen startti tapahtuu heti miltei kovimmassa mahdollisessa paikassa.”Viime viikolla käytiin Philippen kanssa Teivossa ajamassa kolme mailin hiittiä. Viikonloppuna hevosta ratsasteltiin, maanantaina se sai kovan treenin, ja tiistaina on uintipäivä. Keskiviikkona ja perjantaina vielä liikutellaan hevosta”, Korpi avaa valmistautumista. ”Yksi kova startti jäi välistä, mutta normaalisti on päästy treenaamaan.”Viitosradalta starttaava Whole Lotta Love on välieränsä eniten tienannut. Siltä löytyy myös lähtönopeutta, mutta parhailta paikoilta starttaavan Pekka Korven duo on vaikea ohittaa alussa.”Jonkun verran reippaasti koitetaan lähteä liikkeelle, ei voi ihan lähtökuoppiin jäädä. Philippe kuitenkin sanoi, että se on parempi selästä.”.Haastaja karsintavoitosta huolimatta.Suur-Hollola-ajon alkuerissä yksi vakuuttavimmista voittajista oli Matti Nisosen valmentama Radetzky.Se porhalsi keulapaikalla selvästi muuta porukkaa edellä, mutta vauhti ei hyytynyt, vaan 7-vuotias ruuna iloitteli ylivoimavoittoon.Alkuerässä hevosta ohjasti Ruotsissakin Radetzkyn pääasiallisena kuskina toiminut Mika Forss, mutta nyt rattaille hyppää lujaa ajokkinsa liikkeelle saavana tunnettu Antti Teivainen. Ja kun nykypäivänä tiedetään lähtö- ja juoksupaikkojen suuri merkitys, on Radetzkyn ykkösrata erittäin merkittävä etu.”Edelleen lähdetään oikein hyvillä mielin. Hevosella on kaikki hyvin, ja treenit ovat sujuneet suunnitelmien mukaan. Rata-arvontakin oli meille hyvin suotuisa, koska ykkösrata suosii nopeaa lähtijää. Kaikki on tällä hetkellä niin hyvin kuin voi”, Nisonen raportoi.Valmentaja ei anna kokeneelle Teivaiselle ajo-ohjeita, vaan jättää taktiikan nurmijärveläiskuskin ratkaistavaksi. Vaikka Radetzky loisti viimeksi nimenomaan keulapaikalta, ei ole kiveen hakattua, että sillä ajettaisiin nyt keulasta, sillä Nisosen mukaan hevonen tekee hyviä juoksuja myös selkäreissulla. Viimeksi ruuna kilpaili ilman kaikkia kenkiä, eikä balanssiin tule muutoksia, kuten ei tule varusteisiinkaan.Vaikka valmistautuminen kisaan on sujunut loistavasti, olisi valmentaja yllättänyt välierän voiton uusimisesta. Loistava lähtöpaikka takaa todennäköisesti hyvän juoksun, jonka avulla Radetzky voi hyvinkin napata paikan neljän joukossa ja sitä kautta myös loppukilpailussa.”Vastus on kova tällä kertaa. Kyllä se pieni yllätys olisi, jos se pystyisi voittamaan nuo hevoset. Toisaalta hevonen on niin hyvällä mallilla, että se ei saisi yllättää. Se on vauhtikestävä ja riittävän nopea saamaan hyvän juoksun. Päivän virekin tuntuu olevan aika kohdillaan.”.Ailahtelevaisuus kompastuskivenä.Viime vuoden Suur-Hollola-ajossa toiseksi sijoittunut MAS Capacity arvottiin välierässä seiskaradalle.Sieltä Katja Melkon valmennettava tähtää kohti finaalipaikkaa, mutta tehtävä on kaikkea muuta kuin helppo. Ykkösradalta kiihdyttävä Majestic Man ja kakkoskaistalta avaava Magical Princess saavat nopeina kiihdyttäjinä todennäköisesti hyvät juoksut ja ovat lähellä finaalipaikkaa. Lisäksi alkuerässä keulavoiton napannut Knows Best kiihdyttää MAS Capacityn sisäpuolelta, joten juoksusta voi muodostua vaikea.MAS Capacity on aloittanut kautensa mainiosti. Vuoden kaksi ensimmäistä kisaa päättyivät ruunan voittoon. Vakuuttavat otteet poikivat paikan Seinäjoki Raceen, jossa se pakitteli alussa porukan hännille, mutta kiri vielä lopussa viidenneksi. Sen jälkeen hevonen ei ole startannut, joten se tulee välierään kahden ja puolen kuukauden tauolta.”Kunto on varmasti hyvä, siitä ei ole epäilystä. Vire tällä hevosella voi kuitenkin olla mikä tahansa. Hyvin olemme päässeet treenaamaan, ja kaikki ajot olemme päässeet ajamaan. Tämä on juuri sellainen hevonen, että mikä vain on mahdollista. Sillä on kapasiteettia, mutta se ailahteleekin välillä”, Melkko pyörittelee.Valmentaja kertoo, että tulevaan viikonloppuun on tähdätty oikeastaan jo viime vuoden kisasta asti. Ruotsissa asustava MAS Capacity on kohonnut jo kultadivisioonaan, ja sillä on muutenkin runsaasti kokemusta kovista lähdöistä.Varusteisiin taustajoukot eivät suunnittele suurempia virityksiä.”Seinäjoella kokeilimme ilman kaikkia kenkiä, mutta sillä ei ollut ainakaan ihmeellistä vaikutusta, joten ajetaan nyt hyvin kevyillä kengillä. Hyvin samanlaisilla varusteilla jatketaan kuin aiemminkin.”MAS Capacitylle käy niin selkä- kuin keulajuoksukin, mutta jälkimmäinen taitaa tällä kertaa olla poissuljettua, kun katsoo, kuinka monta nopeaa avaajaa eturivissä on.”Kun sillä on vain se oikea päivä”, Melkko muistuttaa. ”Se on vähän mysteerihevonen, eikä siitä osaa vielä lämmittelyssäkään sanoa, millä mallilla asiat ovat.”.Paluu parrasvaloihin.Antero Tupamäen omistaman, kasvattaman ja valmentaman Atupemin tarina on tuttu suomalaisille.Kotimaisen raviurheilun huipulle ponkaissut ori teki jättikauden kolme vuotta sitten, mutta sitten vaivat astuivat kuvaan, eikä Atupem startannut vuoden 2020 kahden startin jälkeen kuin vasta tänä vuonna. Kuluvan kauden kaksi starttia ovat päättyneet voittoihin, mutta oriin tämänhetkinen taso on vielä mittaamatta. Mielenkiintoinen kysymys onkin, miten kaukana Atupem on kolmen vuoden takaisesta tasosta?”Ei se varmaan vielä sellaisiin suorituksiin pysty. Tietysti se on siellä kropassa sisällä, mutta tämä tauko tekee sen, että tuskin on sillä tasolla. Se olisi liikaa vaadittu, vaikka kuinka positiivisesti ajattelisi. Yleensä tarvitsee muutamia raudanlujia startteja, että se tulisi takaisin siihen iskuun. Katsotaan syksymällä, jos se pysyy ehjänä”, Tupamäki vastaa.Atupem esitteli alkuerässä harvoin nähtyä lähtönopeuttaan, kun se nappasi kakkosradalta vaivattomasti keulapaikan. Nyt takarivin paikka estää vastaavan taktiikan, eikä kymppiradalta ole muutenkaan helppoa nousta kärkisijoille.”Tuolta paikalta tehtävä on haastava näitä hevosia vastaan. Haastavaa se olisi, vaikka historiassa ei olisi tällaista kahden vuoden taukoakaan.”Treeniotteissa ei kuitenkaan ole moittimista, joten lauantaina nähdään, onko Atupem jo valmis menestymään näin kovassa tehtävässä.”Se treenaa normaalisti, kuten on treenannut koko kevään. Se on ainoa mitä osaan sanoa”, Tupamäki sanoo..Suur-Hollola-ajon välierät.Ajetaan Jokimaalla 2.7. 2140 metrin ryhmäajoina 10 000 e ensipalkinnosta, sunnuntaina ajettavaan finaaliin neljä parasta kustakin karsinnasta1. välierä la klo 14.451 Radetzky/Antti Teivainen2 An-Dorra/Olli-Pekka Holopainen3 Tattoo Avenger/Hannu Torvinen, poissa4 Quite A Lover/Jukka Torvinen5 Sahara Sandstorm/Ville Tonttila6 Mask Off/Tapio Perttunen7 Hotshot Luca/Janne Korpi8 Always Ready/Tommi Kylliäinen9 North Lexus/Esa Holopainen10 Atupem/Iikka Nurmonen 2. välierä la klo 15.071 Run For Royalty/Janne Korpi2 American Hero/Ari Moilanen3 The Dude/Ville Tonttila4 Mr Big Star/Iikka Nurmonen5 Whole Lotta Love/Hannu Korpi6 Deangelo/Olli Koivunen7 Samvais/Tuomas Korvenoja8 Skyfall Shine/Hannu Torvinen9 Her Royal Highness/Jukka Torvinen10 Hachiko De Veluwe/Jorma Kontio, poissa 3. välierä la klo 15.291 Majestic Man/Jorma Kontio2 Magical Princess/Janne Korpi3 Rarity Red/Olli Koivjnen4 Stonecapes Queila/Hannu Torvinen5 Delightful Moment/Jukka Torvinen6 Knows Best/Tommi Kylliäinen7 MAS Capasity/Antti Teivainen8 Club Nord Elit/Tapio Perttunen9 BWT Caesar/Tuomas Korvenoja10 Arctic Lover/Hannu-Pekka Korpi.Jokimaan radanhoitoon apua Ruotsista - "Ei ainakaan tässä vaiheessa vaikuttaisi olevan katastrofin aineksia".Hachiko De Veluwe jää pois Suur-Hollolan-ajon välieristä - "Hevosen parasta totta kai ajatellaan".Radetzky mykisti Suur-Hollolan alkuerissä - "Jäätävä suoritus" (tilaajille)
Vuodesta 1975 saakka vuosittain järjestetty lämminveristen Suur-Hollola-ajo lukeutuu ravikesän ehdottomasti kiinnostavimpiin kisoihin. Tapahtuma kokoaa lähes kaikki kotimaan huiput viikonlopuksi Lahteen mittelemään Suomessa syntyneiden paremmuudesta 2140 metrin matkalla.Vuonna 1993 viikonlopun ohjelmaan lisättiin kylmäveristen Suur-Hollola-ajo. Molempien rotujen huippukisat ryyditettynä ikäluokkalähdöillä takaavat sen, että mielenkiintoa riittää läpi perjantaina starttaavan kolmipäiväisen tapahtuman.Suur-Hollola-ajon konseptista on keskusteltu jo pitkään. Hevosihmiset ovat usein todenneet, että olisi eläimen kannalta parempi, jos sekä välierät että finaali ajettaisiin saman päivän aikana. En epäile viestiä, mutta on selvää, että asialla on toinenkin puoli: perjantain Lahti Ascot, lauantain välierät ja sunnuntain finaali muodostava upean paketin katsojan kannalta. Tietysti rata vetää väkeä kaikkina kolmena päivänä. Toisin olisi, jos koko viikonlopun kattaus olisi ahdettu yhteen päivään. Ja finaalihevosten selvittyä, on väliyön spekulaatiot aina herkullista ajanvietettä. Etenkin kun kahden kierroksen matkalla ehtii tapahtua enemmän kuin maililla.Suur-Hollola-ajossa spekuloitavaa nimittäin riittää. Kylmäveristen kisa on jälleen huippumielenkiintoinen, vaikka karsintoja ei kasaan saatukaan. Ville Kalle on osoittanut olevansa huippuiskussa, mutta nyt laukkoihin ei ole varaa. Parvelan Retu oli Härmässä jälleen ilmiömäinen häirinnästä johtuneen laukan jälkeen. Ja Evartti osoitti juhannuksena, ettei kaksinkertaista ravikuningasta voi koskaan laskea pois voittajaehdokkaista.Myös lämminveristen kohdalla taistosta tulee tiukka, eikä ole helppoa nimetä selvää ennakkosuosikkia. Valmentajista suosikin viittaa voidaan asetella Pekka Korven harteille. ”Kultasormi” on voittanut lämminveristen kisan ohjastajana peräti kuudesti, viimeksi 2011 valmentamansa Express Duon rattailla. Tänä vuonna Korven kvartetti sai Hotshot Lucaa lukuun ottamatta loistavat lähtöradat, ja joukkue vaikuttaisi muutenkin olevan iskussa.Palaako Atupem ryminällä huipulle? Onko Hannu Laakkosen kaksikko Always Ready-Knows Best valmis yllättämään kotiradan kisassa? Vai onko suurkilpailuissa rutinoitunut Majestic Man valmis menestymään kovassa tehtävässä?Alta voit lukea muutaman menestyjäkandidaatin taustajoukkojen ajatuksia..Aloitus suoraan huipulta.Whole Lotta Love on uransa toista kertaa mukana Suur-Hollola-ajon välierässä.Ensimmäinen yritys tapahtui vuonna 2020, kun finaalipaikka jäi kuutossijan myötä haaveeksi. Lisäksi hevosta ohjastaneelle Philippe Daugeardille lätkäistiin rumasta piiskan käytöstä puolentoista viikon ajokielto ja 600 euron sakot.Nyt Whole Lotta Love lähtee jahtaamaan paikkaa loppukilpailussa uuden taustahahmon kera. Ruunan oli määrä kilpailla Kymi GP:ssä, mutta kilpailueläinlääkäriltä ei irronnut starttilupaa jalassa olleen haavan vuoksi. Ranskasta Belgian kautta Kouvolaan saapunut hevonen jäi viikonlopun jälkeen Suomeen ja Hannu Korven talliin. Pirkkalalaisvalmentaja myös ohjastaa Whole Lotta Lovea, joten kaksikon ensimmäinen yhteinen startti tapahtuu heti miltei kovimmassa mahdollisessa paikassa.”Viime viikolla käytiin Philippen kanssa Teivossa ajamassa kolme mailin hiittiä. Viikonloppuna hevosta ratsasteltiin, maanantaina se sai kovan treenin, ja tiistaina on uintipäivä. Keskiviikkona ja perjantaina vielä liikutellaan hevosta”, Korpi avaa valmistautumista. ”Yksi kova startti jäi välistä, mutta normaalisti on päästy treenaamaan.”Viitosradalta starttaava Whole Lotta Love on välieränsä eniten tienannut. Siltä löytyy myös lähtönopeutta, mutta parhailta paikoilta starttaavan Pekka Korven duo on vaikea ohittaa alussa.”Jonkun verran reippaasti koitetaan lähteä liikkeelle, ei voi ihan lähtökuoppiin jäädä. Philippe kuitenkin sanoi, että se on parempi selästä.”.Haastaja karsintavoitosta huolimatta.Suur-Hollola-ajon alkuerissä yksi vakuuttavimmista voittajista oli Matti Nisosen valmentama Radetzky.Se porhalsi keulapaikalla selvästi muuta porukkaa edellä, mutta vauhti ei hyytynyt, vaan 7-vuotias ruuna iloitteli ylivoimavoittoon.Alkuerässä hevosta ohjasti Ruotsissakin Radetzkyn pääasiallisena kuskina toiminut Mika Forss, mutta nyt rattaille hyppää lujaa ajokkinsa liikkeelle saavana tunnettu Antti Teivainen. Ja kun nykypäivänä tiedetään lähtö- ja juoksupaikkojen suuri merkitys, on Radetzkyn ykkösrata erittäin merkittävä etu.”Edelleen lähdetään oikein hyvillä mielin. Hevosella on kaikki hyvin, ja treenit ovat sujuneet suunnitelmien mukaan. Rata-arvontakin oli meille hyvin suotuisa, koska ykkösrata suosii nopeaa lähtijää. Kaikki on tällä hetkellä niin hyvin kuin voi”, Nisonen raportoi.Valmentaja ei anna kokeneelle Teivaiselle ajo-ohjeita, vaan jättää taktiikan nurmijärveläiskuskin ratkaistavaksi. Vaikka Radetzky loisti viimeksi nimenomaan keulapaikalta, ei ole kiveen hakattua, että sillä ajettaisiin nyt keulasta, sillä Nisosen mukaan hevonen tekee hyviä juoksuja myös selkäreissulla. Viimeksi ruuna kilpaili ilman kaikkia kenkiä, eikä balanssiin tule muutoksia, kuten ei tule varusteisiinkaan.Vaikka valmistautuminen kisaan on sujunut loistavasti, olisi valmentaja yllättänyt välierän voiton uusimisesta. Loistava lähtöpaikka takaa todennäköisesti hyvän juoksun, jonka avulla Radetzky voi hyvinkin napata paikan neljän joukossa ja sitä kautta myös loppukilpailussa.”Vastus on kova tällä kertaa. Kyllä se pieni yllätys olisi, jos se pystyisi voittamaan nuo hevoset. Toisaalta hevonen on niin hyvällä mallilla, että se ei saisi yllättää. Se on vauhtikestävä ja riittävän nopea saamaan hyvän juoksun. Päivän virekin tuntuu olevan aika kohdillaan.”.Ailahtelevaisuus kompastuskivenä.Viime vuoden Suur-Hollola-ajossa toiseksi sijoittunut MAS Capacity arvottiin välierässä seiskaradalle.Sieltä Katja Melkon valmennettava tähtää kohti finaalipaikkaa, mutta tehtävä on kaikkea muuta kuin helppo. Ykkösradalta kiihdyttävä Majestic Man ja kakkoskaistalta avaava Magical Princess saavat nopeina kiihdyttäjinä todennäköisesti hyvät juoksut ja ovat lähellä finaalipaikkaa. Lisäksi alkuerässä keulavoiton napannut Knows Best kiihdyttää MAS Capacityn sisäpuolelta, joten juoksusta voi muodostua vaikea.MAS Capacity on aloittanut kautensa mainiosti. Vuoden kaksi ensimmäistä kisaa päättyivät ruunan voittoon. Vakuuttavat otteet poikivat paikan Seinäjoki Raceen, jossa se pakitteli alussa porukan hännille, mutta kiri vielä lopussa viidenneksi. Sen jälkeen hevonen ei ole startannut, joten se tulee välierään kahden ja puolen kuukauden tauolta.”Kunto on varmasti hyvä, siitä ei ole epäilystä. Vire tällä hevosella voi kuitenkin olla mikä tahansa. Hyvin olemme päässeet treenaamaan, ja kaikki ajot olemme päässeet ajamaan. Tämä on juuri sellainen hevonen, että mikä vain on mahdollista. Sillä on kapasiteettia, mutta se ailahteleekin välillä”, Melkko pyörittelee.Valmentaja kertoo, että tulevaan viikonloppuun on tähdätty oikeastaan jo viime vuoden kisasta asti. Ruotsissa asustava MAS Capacity on kohonnut jo kultadivisioonaan, ja sillä on muutenkin runsaasti kokemusta kovista lähdöistä.Varusteisiin taustajoukot eivät suunnittele suurempia virityksiä.”Seinäjoella kokeilimme ilman kaikkia kenkiä, mutta sillä ei ollut ainakaan ihmeellistä vaikutusta, joten ajetaan nyt hyvin kevyillä kengillä. Hyvin samanlaisilla varusteilla jatketaan kuin aiemminkin.”MAS Capacitylle käy niin selkä- kuin keulajuoksukin, mutta jälkimmäinen taitaa tällä kertaa olla poissuljettua, kun katsoo, kuinka monta nopeaa avaajaa eturivissä on.”Kun sillä on vain se oikea päivä”, Melkko muistuttaa. ”Se on vähän mysteerihevonen, eikä siitä osaa vielä lämmittelyssäkään sanoa, millä mallilla asiat ovat.”.Paluu parrasvaloihin.Antero Tupamäen omistaman, kasvattaman ja valmentaman Atupemin tarina on tuttu suomalaisille.Kotimaisen raviurheilun huipulle ponkaissut ori teki jättikauden kolme vuotta sitten, mutta sitten vaivat astuivat kuvaan, eikä Atupem startannut vuoden 2020 kahden startin jälkeen kuin vasta tänä vuonna. Kuluvan kauden kaksi starttia ovat päättyneet voittoihin, mutta oriin tämänhetkinen taso on vielä mittaamatta. Mielenkiintoinen kysymys onkin, miten kaukana Atupem on kolmen vuoden takaisesta tasosta?”Ei se varmaan vielä sellaisiin suorituksiin pysty. Tietysti se on siellä kropassa sisällä, mutta tämä tauko tekee sen, että tuskin on sillä tasolla. Se olisi liikaa vaadittu, vaikka kuinka positiivisesti ajattelisi. Yleensä tarvitsee muutamia raudanlujia startteja, että se tulisi takaisin siihen iskuun. Katsotaan syksymällä, jos se pysyy ehjänä”, Tupamäki vastaa.Atupem esitteli alkuerässä harvoin nähtyä lähtönopeuttaan, kun se nappasi kakkosradalta vaivattomasti keulapaikan. Nyt takarivin paikka estää vastaavan taktiikan, eikä kymppiradalta ole muutenkaan helppoa nousta kärkisijoille.”Tuolta paikalta tehtävä on haastava näitä hevosia vastaan. Haastavaa se olisi, vaikka historiassa ei olisi tällaista kahden vuoden taukoakaan.”Treeniotteissa ei kuitenkaan ole moittimista, joten lauantaina nähdään, onko Atupem jo valmis menestymään näin kovassa tehtävässä.”Se treenaa normaalisti, kuten on treenannut koko kevään. Se on ainoa mitä osaan sanoa”, Tupamäki sanoo..Suur-Hollola-ajon välierät.Ajetaan Jokimaalla 2.7. 2140 metrin ryhmäajoina 10 000 e ensipalkinnosta, sunnuntaina ajettavaan finaaliin neljä parasta kustakin karsinnasta1. välierä la klo 14.451 Radetzky/Antti Teivainen2 An-Dorra/Olli-Pekka Holopainen3 Tattoo Avenger/Hannu Torvinen, poissa4 Quite A Lover/Jukka Torvinen5 Sahara Sandstorm/Ville Tonttila6 Mask Off/Tapio Perttunen7 Hotshot Luca/Janne Korpi8 Always Ready/Tommi Kylliäinen9 North Lexus/Esa Holopainen10 Atupem/Iikka Nurmonen 2. välierä la klo 15.071 Run For Royalty/Janne Korpi2 American Hero/Ari Moilanen3 The Dude/Ville Tonttila4 Mr Big Star/Iikka Nurmonen5 Whole Lotta Love/Hannu Korpi6 Deangelo/Olli Koivunen7 Samvais/Tuomas Korvenoja8 Skyfall Shine/Hannu Torvinen9 Her Royal Highness/Jukka Torvinen10 Hachiko De Veluwe/Jorma Kontio, poissa 3. välierä la klo 15.291 Majestic Man/Jorma Kontio2 Magical Princess/Janne Korpi3 Rarity Red/Olli Koivjnen4 Stonecapes Queila/Hannu Torvinen5 Delightful Moment/Jukka Torvinen6 Knows Best/Tommi Kylliäinen7 MAS Capasity/Antti Teivainen8 Club Nord Elit/Tapio Perttunen9 BWT Caesar/Tuomas Korvenoja10 Arctic Lover/Hannu-Pekka Korpi.Jokimaan radanhoitoon apua Ruotsista - "Ei ainakaan tässä vaiheessa vaikuttaisi olevan katastrofin aineksia".Hachiko De Veluwe jää pois Suur-Hollolan-ajon välieristä - "Hevosen parasta totta kai ajatellaan".Radetzky mykisti Suur-Hollolan alkuerissä - "Jäätävä suoritus" (tilaajille)