Huambo, Esa Holopainen ja Ufo-kärryt.
Huambo, Esa Holopainen ja Ufo-kärryt.Kuva: Pekka Salonen.

Ufot laskeutuivat kymmenen vuotta sitten

Esa Holopainen ehätti ensimmäisenä Suomessa kääntämään aidot jenkkikärryt voittajaesittelyyn, kun Jyri Hellevuon Huambo voitti Vermossa.

Ensimmäiset kaksi Ufowins kilpakärryä tuotiin Suomeen vuosikymmen sitten syksyllä. Toiset menivät Jarno Kauhaselle ja toiset Jyri Hellevuolle. Jälkimmäisen valmentama Huambo oli ensimmäinen, joka palasi niitä vetäen voittajaesittelyyn. Kärryillä istunut Esa Holopainen tuskin ymmärsi tilanteen historiallisuutta. Huambon 4.11.2012 juoksema Vermon voitto oli alkusoitto jenkkikärryjen esiinmarssissa. Huambon ykkönen sivuutettiin vielä melko sujuvasti ja Ufojen käytön havaitsivat lähinnä alan ammattilaiset.

Suuren yleisön tietoisuuteen kärryt nousivat seuraavana keväänä Kauhasen Womanizerin myötä ja viimeistään Tementerin pirteä ensiesiintyminen Ufojen kanssa herätti pelikansan tarkkailemaan vastedes kaiken muun lisäksi myös, millaisilla kärryillä hevonen kilpailee.

Tementeri jäi tosin kolmanneksi tuossa suomenhevosten avoimessa lähdössä Jokimaalla huhtikuussa 2013, mutta se taisteli jättiyllättäjänä voitosta kalkkiviivoille saakka. Sijakerroin 8,74 kuvaa yllätyksen tasoa. Siitä lähti lopullisesti käyntiin ajoittain kiihkeäkin keskustelu jenkkikärryjen vaikutuksista. Eikä se ole täysin laantunut vieläkään.

Ufo muodostui hetkeksi yleisnimikkeeksi jenkkityyppisille kilpakärryille, oli niiden merkki mikä tahansa, mutta aikaa myöten on ruvettu puhumaan jenkkikärryistä - oli niiden valmistusmaa mikä tahansa. Ruotsissa asia ilmaistaan sanalla järnvagn, rautakärry.

Tementeri teki pirteitä esityksiä Ufowins-kärryillä.
Tementeri teki pirteitä esityksiä Ufowins-kärryillä.Anu Leppanen

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi