Äimäraution perjantairavien montéssa tapahtui valitettava haaveri, jossa hevonen kaatui ja ohjastaja sinkoutui radan pintaan. Haaveri sattui tallikaarteessa viimeisen kierroksen alussa, kun Like A Boeing kompuroi ja kaatui. Katariina Honkaperä lensi hevosensa kyydistä radan pintaan. Hän lähti suoraan radalta jatkotutkimuksiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Naisen vointi oli maanantaiaamuna onneksi jo selvästi parempi.Suomen Hippoksen valvojana raveissa toiminut Jarmo Halonen selvittää tapahtumien kulkua tuomariston näkökulmasta."Ennen ravipäivän aloitusta kavioura oli oikein hyvä. Sitten kun raveja alettiin juoksemaan, niin tilanne muuttui nopeasti. Oltiin yhteydessä eläinlääkäriin, ja päätettiin heti koelähtöjen jälkeen poisjääntioikeudesta", Halonen kertoo."Tämän jälkeen ratamestari Antti Jaara poisti kumilanalla ykkös- ja kakkosradalta löysää pintaa sisäradan puolelle, ja olosuhteet saatiin taas hetkeksi selvästi paremmiksi. Rata oli mennyt pehmeäksi, ja vielä myöhemmin rataa kunnostettiin muutamaan kertaan, jonka lisäksi siihen laitettiin uutta karkeampaa pintaa."“Ennen uusia kunnostustoimenpiteitä sattui lähdössä neljä valitettava haaveri. Tuomaristo teki nopean päätöksen, että lähtö jatkuu. Kuuluttaja odotti tietoamme päätöksestä, ja jatkoi sitten selostamista. Tehtyyn päätökseen vaikutti se, että hevonen ei päässyt irti missään vaiheessa. Tallikurvista tuli ensimmäinen auttaja hyvin nopeasti paikalle. Samalla saatiin riittävällä tavalla turvattua se, ettei maahan pudonneelle ohjastajalle tule tapaturman jälkeen lisävaaraa", Halonen jatkaa.“Kuuluttaja varoitti tietenkin varmuuden vuoksi kilpailevia valjakoita tapahtuneesta haaverista, kuten vastaavissa tapauksissa pitääkin. Tuomariston näkökulmasta toimittiin tässä harmittavassa tilanteessa selkeästi ja johdonmukaisesti.”Halonen painottaa, että asiaa käydään vielä läpi radan oman porukan ja Suomen Hippoksen raviurheilujohtaja Arto Hytösen kesken."Kello 13 maanantaina kokoonnumme. Pitää käydä tarkasti läpi, olisiko jotain voinut tehdä toisin. Asiassa on monta puolta, kuten vastaavissa tapauksissa aina on", Halonen päättää.Katariina Honkaperä toivoo yhdessä äitinsä Marja Luoman kanssa, että asia nostetaan pöydälle, ja rata pystyisi tarkastelemaan kriittisesti omaa toimintaansa. Heidän mielestään päätökset ja viestintä eivät onnistuneet."Ylipäätään tämä oli harmillinen tilanne", Honkaperä aloittaa. "Hevosessa oli säpäkkyyttä ja painetta ohjissa vielä etusuoralla, mutta sitten pehmeä ja upottava ykkösrata hidasti hevosen vauhtia. Se yritti kovasti, mutta jalat tarttuivat upottavaan velliin. En tiedä muiden osallistujien kengityksestä, mutta meillä oli vaihdettu balanssi kevyeen alumiinikenkään pienillä hokeilla, jotta se saisi kuitenkin pitoa.""Harmittaa hevosen puolesta, ja tietenkin siinä olisi itselle voinut käydä tosi pahasti. Rata kommentoi, että hevonen olisi suistunut sisäkentän puolelle ja sitten kaatunut, mutta siitä ei ollut kyse. Ennen kaatumistaan hevonen oli radan sisätolppien ulkopuolella. Tottakai sitten kaatuessaan menimme molemmat sisäkentän puolelle."Sairaanhoitoalalla työskentelevä Katariinan äiti Marja Luoma riensi heti haaverin jälkeen järkyttyneenä tyttärensä luokse."Tarkoitus ei ole ollut missään vaiheessa syyllistää ketään yksittäistä henkilöä, mutta radan olisi pitänyt hoitaa moni asia paremmin. Ykkös- ja kakkosrata olivat tosi pehmeitä. Sisäkentän puolella ihan radan reunassa velliä oli niin paljon, että maihareista tulvi vettä sisään, ja myös hoitohenkilökunta oli jäädä jumiin kuravelliin. Katariinan lantiota tai niskaa ei tuettu millään tavalla, ja tietenkin olin huolissani tyttäreni voinnista", Luoma kommentoi.Viestintä haaverin jälkeen jäi harmittamaan sekä tytärtä että äitiä. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta haaverissa olleiden osapuolten on Luoman mielestä tärkeä saada kaikki tarvittava tuki ja asianmukainen tieto. "Sen verran tilanne järkytti, ettei ollut mielessäkään ottaa yhteyttä radan henkilökuntaan, mutta heiltä olisi toivonut pikaista yhteyttä meihin. Siksikin haluan pitää asiasta ääntä, että asia selvitetään kunnolla. Toiminnanjohtaja oli lauantaina yrittänyt tavoittaa, ja sunnuntaina olimme häneen yhteydessä. Hän puolusti kovasti omaa henkilökuntaansa ja tähdensi luottamustaan heihin, mutta toivon, että rata selvittäisi nyt kunnolla asian kaikki puolet.""Antti Jaara oli kertonut omia näkemyksiään sosiaalisessa mediassa. Toivoisin, että ensin selvitettäisiin sisäisesti radan toimihenkilöiden kesken kaikki tapahtumat, ja sitten siitä annettaisiin selonteko meille ja muille", Luoma painottaa.
Äimäraution perjantairavien montéssa tapahtui valitettava haaveri, jossa hevonen kaatui ja ohjastaja sinkoutui radan pintaan. Haaveri sattui tallikaarteessa viimeisen kierroksen alussa, kun Like A Boeing kompuroi ja kaatui. Katariina Honkaperä lensi hevosensa kyydistä radan pintaan. Hän lähti suoraan radalta jatkotutkimuksiin Oulun yliopistolliseen sairaalaan. Naisen vointi oli maanantaiaamuna onneksi jo selvästi parempi.Suomen Hippoksen valvojana raveissa toiminut Jarmo Halonen selvittää tapahtumien kulkua tuomariston näkökulmasta."Ennen ravipäivän aloitusta kavioura oli oikein hyvä. Sitten kun raveja alettiin juoksemaan, niin tilanne muuttui nopeasti. Oltiin yhteydessä eläinlääkäriin, ja päätettiin heti koelähtöjen jälkeen poisjääntioikeudesta", Halonen kertoo."Tämän jälkeen ratamestari Antti Jaara poisti kumilanalla ykkös- ja kakkosradalta löysää pintaa sisäradan puolelle, ja olosuhteet saatiin taas hetkeksi selvästi paremmiksi. Rata oli mennyt pehmeäksi, ja vielä myöhemmin rataa kunnostettiin muutamaan kertaan, jonka lisäksi siihen laitettiin uutta karkeampaa pintaa."“Ennen uusia kunnostustoimenpiteitä sattui lähdössä neljä valitettava haaveri. Tuomaristo teki nopean päätöksen, että lähtö jatkuu. Kuuluttaja odotti tietoamme päätöksestä, ja jatkoi sitten selostamista. Tehtyyn päätökseen vaikutti se, että hevonen ei päässyt irti missään vaiheessa. Tallikurvista tuli ensimmäinen auttaja hyvin nopeasti paikalle. Samalla saatiin riittävällä tavalla turvattua se, ettei maahan pudonneelle ohjastajalle tule tapaturman jälkeen lisävaaraa", Halonen jatkaa.“Kuuluttaja varoitti tietenkin varmuuden vuoksi kilpailevia valjakoita tapahtuneesta haaverista, kuten vastaavissa tapauksissa pitääkin. Tuomariston näkökulmasta toimittiin tässä harmittavassa tilanteessa selkeästi ja johdonmukaisesti.”Halonen painottaa, että asiaa käydään vielä läpi radan oman porukan ja Suomen Hippoksen raviurheilujohtaja Arto Hytösen kesken."Kello 13 maanantaina kokoonnumme. Pitää käydä tarkasti läpi, olisiko jotain voinut tehdä toisin. Asiassa on monta puolta, kuten vastaavissa tapauksissa aina on", Halonen päättää.Katariina Honkaperä toivoo yhdessä äitinsä Marja Luoman kanssa, että asia nostetaan pöydälle, ja rata pystyisi tarkastelemaan kriittisesti omaa toimintaansa. Heidän mielestään päätökset ja viestintä eivät onnistuneet."Ylipäätään tämä oli harmillinen tilanne", Honkaperä aloittaa. "Hevosessa oli säpäkkyyttä ja painetta ohjissa vielä etusuoralla, mutta sitten pehmeä ja upottava ykkösrata hidasti hevosen vauhtia. Se yritti kovasti, mutta jalat tarttuivat upottavaan velliin. En tiedä muiden osallistujien kengityksestä, mutta meillä oli vaihdettu balanssi kevyeen alumiinikenkään pienillä hokeilla, jotta se saisi kuitenkin pitoa.""Harmittaa hevosen puolesta, ja tietenkin siinä olisi itselle voinut käydä tosi pahasti. Rata kommentoi, että hevonen olisi suistunut sisäkentän puolelle ja sitten kaatunut, mutta siitä ei ollut kyse. Ennen kaatumistaan hevonen oli radan sisätolppien ulkopuolella. Tottakai sitten kaatuessaan menimme molemmat sisäkentän puolelle."Sairaanhoitoalalla työskentelevä Katariinan äiti Marja Luoma riensi heti haaverin jälkeen järkyttyneenä tyttärensä luokse."Tarkoitus ei ole ollut missään vaiheessa syyllistää ketään yksittäistä henkilöä, mutta radan olisi pitänyt hoitaa moni asia paremmin. Ykkös- ja kakkosrata olivat tosi pehmeitä. Sisäkentän puolella ihan radan reunassa velliä oli niin paljon, että maihareista tulvi vettä sisään, ja myös hoitohenkilökunta oli jäädä jumiin kuravelliin. Katariinan lantiota tai niskaa ei tuettu millään tavalla, ja tietenkin olin huolissani tyttäreni voinnista", Luoma kommentoi.Viestintä haaverin jälkeen jäi harmittamaan sekä tytärtä että äitiä. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta haaverissa olleiden osapuolten on Luoman mielestä tärkeä saada kaikki tarvittava tuki ja asianmukainen tieto. "Sen verran tilanne järkytti, ettei ollut mielessäkään ottaa yhteyttä radan henkilökuntaan, mutta heiltä olisi toivonut pikaista yhteyttä meihin. Siksikin haluan pitää asiasta ääntä, että asia selvitetään kunnolla. Toiminnanjohtaja oli lauantaina yrittänyt tavoittaa, ja sunnuntaina olimme häneen yhteydessä. Hän puolusti kovasti omaa henkilökuntaansa ja tähdensi luottamustaan heihin, mutta toivon, että rata selvittäisi nyt kunnolla asian kaikki puolet.""Antti Jaara oli kertonut omia näkemyksiään sosiaalisessa mediassa. Toivoisin, että ensin selvitettäisiin sisäisesti radan toimihenkilöiden kesken kaikki tapahtumat, ja sitten siitä annettaisiin selonteko meille ja muille", Luoma painottaa.