Veljekset Wahlstén sai uuden toimitusjohtajan – ja fuusioituu
Helsinkiläinen Petri Katajamäki aloitti pari kuukautta sitten Veljekset Wahlsténin toimitusjohtajana. Samalla aiempi toimitusjohtaja Riina Haikonen vaihtoi yrityksen avainasiakasjohtajaksi.
En tunne toimialaa millään tavalla, Petri Katajamäki naurahtaa Veljekset Wahlsténin valjasnahantuoksuisessa myymälässä Lahden Jokimaalla.
”Olen kuitenkin ollut monessa kuviossa mukana elämässäni, kansainvälisessä bisneksessä ja brändien kanssa. Tuon taloon brändiosaamista ja kokonaisvaltaista yritysjohdon näkemystä”, Katajamäki luonnehtii.
58-vuotias Petri Katajamäki on tehnyt pitkän uran muun muassa liikkeenjohdon konsulttina, Panostaja-konsernissa, Business Finlandissa, Lapponia-korujen parissa ja Nanso-vaateketjussa.
Hän pitää itseään heittäytyjänä, joka työskentelee mielellään mukavuusalueensa ulkopuolella.
Katajamäki valittiin Veljekset Wahlsténin lisäksi WestStar-konsernin toisen yrityksen, lemmikkieläinketju ja lemmikkien ruoanvalmistukseen erikoistuneen Rahulan Rehu Oy:n johtoon.
”Sellainen prosessi on menossa, että nämä kaksi yritystä fuusioidaan viimeistään ensi vuoden toukokuussa, jos kaikki etenee suunnitellusti. Fuusiossa haetaan synergioita lähinnä tukifunktioista, kuten yhdistetyistä ostoista ja varastointia yhdistämällä. Fuusio ei näy niinkään markkinoille päin.”
Veljekset Wahlsténin nimi tulee säilymään yritysten sulautuessa. Wahlsténilla on noin 30 työntekijää ja Rahulan Rehulla saman verran.
”Olemme tässä vaiheessa luopuneet nykyisellä Wahlsténilla lemmikkieläintuotteiden, kuten koiran remmien valmistamisesta ja keskitymme ravi- ja ratsastuspuoleen niin, että meillä on kattava erikoisliikkeen valikoima”, Katajamäki kertoo.
Jokimaan myymälää on syksyn mittaan remontoitu, ja tällä hetkellä tiloissa on outlet-myymälä. Kalustamisen myötä koko remontin pitäisi olla valmis siten, että se avataan täysin uusittuna torstaina joulukuun 3. päivä. Jokimaalla ajetaan silloin iltaravit.
Kuluneen koronakevään Katajamäki myöntää olleen kova lähes kaikille toimialoille, mutta nyt hän on varovaisen optimistinen.
”Meillä alkoi nousu kesäkuussa, ja syksy on ollut tosi hyvää aikaa. Pitää olla tietysti koko ajan hereillä. Meilläkin on aika paljon vientiä Ranskaan, joten seuraamme tarkasti, miten Keski-Euroopassa tilanteet kehittyvät. Ranskassa hevosala on niin isoa liiketoimintaa, että tuskin siellä heti mitään radikaalia tapahtuu.”
Tuoreella toimitusjohtajalla on mielessään iso kuva siitä, mihin suuntaan hän osaltaan haluaa Wahlsténin perinneyritystä viedä.
”Selkeä tavoite on vahvistaa asemaamme ja olla Euroopan johtavin ravivarustetoimija ja merkittävä ratsutarvikkeiden toimija Pohjoismaissa.”