Waxen Pekka Lillbackan silmäterä
Suuren konsernin hallituksen puheenjohtajana työskentelevä Pekka Lillbacka on mies, joka ei juuri kameroiden edessä viihdy. Henkilöhaastatteluja ei miehestä löydy, vaikka yhtiöiden työntekijämäärä nousee kesäaikaan Powerparkin huvipuiston sesongin takia noin tuhanteen henkeen.
”Tykkään puhua enemmän siitä, mitä teemme ja saamme aikaiseksi.” Ja aikaiseksi Härmässä on saatu. Juhannuksena yleisölle esiteltävän uuden raviradan tallialueella hevosten ja ohjastajien olosuhteet ovat lähes luksusta. Juhannuksen yhdistetyssä ravi- ja viihdejuhlassa esiintyvät paitsi Suomen eturivin artistit myös parhaat pohjoismaiset tanssiorkesterit. Ja rata, se on suunniteltu nimenomaan maailman nopeimpia kylmäverisiä varten.
On kuitenkin yksi tapa saada Pekka Lillbacka rentoutumaan kameran edessä. Kun vierelle ilmestyy kolmevuotias kylmäveriori Waxen, isännän ilme sulaa uteliaaseen hymyyn.
”Tämän kanssa on tarkoitus lähteä veten taakse kilpailemaan ja katsomaan mikä on muiden taso ja meidän. On kiinnostavaa nähdä mitä tästä aikojen saatossa tulee.”
Vetellä Lillbacka tarkoittaa Pohjanlahtea.
Moni on tiedustellut Lillbackalta miksi hänen mielenkiintonsa suuntautuu nimenomaan kylmäverihevosiin, miksi suomenhevoset kiinnostavat enemmän kuin lämminveriset.
”Olen laskenut sen niin, että jos saa hyvän suomenhevosen, siitä on pidempään iloa kuin hyvästä lämminverisestä”, kuuluu miehen patenttivastaus.
Yksi viikonlopun suuren ravijuhlan herkistä hetkistä nähdään, kun Jorma Kontio ohjastaa Pekka Lillbackan oman kasvatin sen uran ensimmäiseen starttiin miehen itsensä rakentaman raviradan suurraveissa.
Lue Pekka Lillbackan laaja henkilöhaastattelu keskiviikon 22.6. Hevosurheilusta. Lillbacka kertoo haastattelussa mitkä ovat Nordic King -kilpailun pitkän tähtäimen tavoitteet.
Lehdestä löytyy myös Powerparkin radan suunnittelijan Reijo Syrjäsalon haastattelu.