Kaksien 75-ravien peruminen kahden viikon välein lienee pahin skandaali Suomen raviurheilussa 2000-luvulla. Mikään pelijärjestelmä, monopoli- tai lisenssipohjainen ei kestä tällaisen toistumista..Ruotsissa päätös, että V75-ravit ajetaan aina, on tehty jo aikoja sitten. Ja siinä on pysytty, vaikka ravit ovat alkaneet puoliltaöin. .Peliyhtiö ATG saattaa sanella raviurheilun reunaehtoja, mutta sen menestyksen ansiosta on raveissa eletty jo pitkä rimpsu lihavia vuosia..On tietenkin selvää, että näiden katastrofien ensisijaiset kärsijät olivat ne ammattilaiset, jotka saapuivat kerta toisensa jälkeen viikon tärkeimpään tilaisuuteen ansaita hevosille palkintorahaa. Turhaan. Ja ne rahathan tulevat ravipelien tuotosta. Toivottavasti kaikki ymmärtävät tämän, vaikka hevosurheilun tukea tällä hetkellä pyöritetään valtion budjetin kautta..Jos emme pysty pitämään yllä hevospelaamista Suomessa, raviveikkaajat löytävät helposti muille pelimarkkinoille – ulkomaille ja uusiin lajeihin. Pian kilpailu kovenee muutenkin, kun lisenssijärjestelmä mahdollistaa uudet yhtiöt houkuttelemaan asiakkaita Suomen kamaralla. .Porin katastrofi muuten näkyi nousuna Bjerken V75-pelissä, vaikka ravien myöhäinen peruminen rajoitti pelaamista sinnekin..Itsestäänselviä asioitaMitä sitten pitäisi tehdä, että viikon tärkeimpien ravien ajaminen toteutuu hyvissä olosuhteissa ympäri vuoden?.Pelituotteen pitää olla luotettava. Se tarkoittaa, että peli järjestetään silloin, kun se on kilpailukalenterissa etukäteen ilmoitettu. Ja raviammattilaisten toimeentulo pitää taata ympäri vuoden sääolosuhteista huolimatta. Aika itsestäänselviä asioita, vai mitä?.Ainoa järkevä toimenpide on rajoittaa viikon pääravien järjestäminen sellaisille radoille, jotka pystyvät toimimaan kaikissa oloissa. .Vaatimus on kivenkova, mutta raviurheilun tulevaisuus on Suomessa vaakalaudalla, jollemme pysty siihen vastaamaan..Toisaalta pitäisi olla järkeenkäyvää, että rajallisia resursseja ei kannata ripotella ympäriinsä. Niin toimien on tultu nykyiseen tilanteeseen. Kaikki ovat varmaan yrittäneet parhaansa, kun rataremontteja on tehty. Mutta niitä on pystytty tekemään liian harvoin ja liian pintapuolisesti. Sellaisessa tilanteessa pika-avusta ravipäivänä tulee vain lisää turhia kuluja..Totuus on, että Porin ja Mikkelin rataongelmat eivät syntyneet sateisen viikon aikana tai parina pakkasyönä ennen raveja. Korjaus- ja huoltovelan kanssa kamppailevia raviratoja on ympäri Suomen. Kinastelu yksittäisen radan henkilökunnan kesken tai ulkopuolisia asiantuntijoita vastaan ei auta yhtään, kun “maito on kaatunut jo aikoja sitten” kuten brittiläinen sananlasku toteaa..Kaikkien yhteinen vastuuYmpärivuotisten raviratojen pitää saada riittävät resurssit radanhoitoon. Se on kaikkien ratojen yhteinen vastuu, vaikka joidenkin ratojen kilpailut vähenisivät. Se, että saadaan varmuus hyvistä kilpailuolosuhteista joka viikko, on raviurheilun elinehto. Sitä ei saavuteta, elleivät radat saa rahaa peruskorjausten suunnitteluun ja toteuttamiseen. Siitä on lähdettävä..Sen verran itsekritiikkiä on minullakin, että jätän ympärivuotisten ratojen nimeämisen ja niiden kehittämissuunnitelmat raviurheilun päätöksentekijöiksi valituille. Mutta sellaiset terveiset haluan valtuuskunnalle lähettää, että nyt pitää väittelyn sijasta siirtyä ripeään toimintaan..Ei enää koskaan peruttuja 75-raveja..Marja Mahlamäki,Ravitoimittaja ja hevoskasvattaja, Vihti.Mikkelin radanhoitoon lisävoimia – Kuopion ratamestari loppukaudeksi riviin.Pori menettää asemansa ympärivuotisena rataparina, myös Mikkeli pöydällä – Hippos päätti sanktioista.Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Lukijan kynä: Pääratamestarijärjestelmässä on kaksi ongelmaa, mikä neuvoksi?.Kommentti: Porissa pelattiin venäläistä rulettia - lipas oli täynnä luoteja
Kaksien 75-ravien peruminen kahden viikon välein lienee pahin skandaali Suomen raviurheilussa 2000-luvulla. Mikään pelijärjestelmä, monopoli- tai lisenssipohjainen ei kestä tällaisen toistumista..Ruotsissa päätös, että V75-ravit ajetaan aina, on tehty jo aikoja sitten. Ja siinä on pysytty, vaikka ravit ovat alkaneet puoliltaöin. .Peliyhtiö ATG saattaa sanella raviurheilun reunaehtoja, mutta sen menestyksen ansiosta on raveissa eletty jo pitkä rimpsu lihavia vuosia..On tietenkin selvää, että näiden katastrofien ensisijaiset kärsijät olivat ne ammattilaiset, jotka saapuivat kerta toisensa jälkeen viikon tärkeimpään tilaisuuteen ansaita hevosille palkintorahaa. Turhaan. Ja ne rahathan tulevat ravipelien tuotosta. Toivottavasti kaikki ymmärtävät tämän, vaikka hevosurheilun tukea tällä hetkellä pyöritetään valtion budjetin kautta..Jos emme pysty pitämään yllä hevospelaamista Suomessa, raviveikkaajat löytävät helposti muille pelimarkkinoille – ulkomaille ja uusiin lajeihin. Pian kilpailu kovenee muutenkin, kun lisenssijärjestelmä mahdollistaa uudet yhtiöt houkuttelemaan asiakkaita Suomen kamaralla. .Porin katastrofi muuten näkyi nousuna Bjerken V75-pelissä, vaikka ravien myöhäinen peruminen rajoitti pelaamista sinnekin..Itsestäänselviä asioitaMitä sitten pitäisi tehdä, että viikon tärkeimpien ravien ajaminen toteutuu hyvissä olosuhteissa ympäri vuoden?.Pelituotteen pitää olla luotettava. Se tarkoittaa, että peli järjestetään silloin, kun se on kilpailukalenterissa etukäteen ilmoitettu. Ja raviammattilaisten toimeentulo pitää taata ympäri vuoden sääolosuhteista huolimatta. Aika itsestäänselviä asioita, vai mitä?.Ainoa järkevä toimenpide on rajoittaa viikon pääravien järjestäminen sellaisille radoille, jotka pystyvät toimimaan kaikissa oloissa. .Vaatimus on kivenkova, mutta raviurheilun tulevaisuus on Suomessa vaakalaudalla, jollemme pysty siihen vastaamaan..Toisaalta pitäisi olla järkeenkäyvää, että rajallisia resursseja ei kannata ripotella ympäriinsä. Niin toimien on tultu nykyiseen tilanteeseen. Kaikki ovat varmaan yrittäneet parhaansa, kun rataremontteja on tehty. Mutta niitä on pystytty tekemään liian harvoin ja liian pintapuolisesti. Sellaisessa tilanteessa pika-avusta ravipäivänä tulee vain lisää turhia kuluja..Totuus on, että Porin ja Mikkelin rataongelmat eivät syntyneet sateisen viikon aikana tai parina pakkasyönä ennen raveja. Korjaus- ja huoltovelan kanssa kamppailevia raviratoja on ympäri Suomen. Kinastelu yksittäisen radan henkilökunnan kesken tai ulkopuolisia asiantuntijoita vastaan ei auta yhtään, kun “maito on kaatunut jo aikoja sitten” kuten brittiläinen sananlasku toteaa..Kaikkien yhteinen vastuuYmpärivuotisten raviratojen pitää saada riittävät resurssit radanhoitoon. Se on kaikkien ratojen yhteinen vastuu, vaikka joidenkin ratojen kilpailut vähenisivät. Se, että saadaan varmuus hyvistä kilpailuolosuhteista joka viikko, on raviurheilun elinehto. Sitä ei saavuteta, elleivät radat saa rahaa peruskorjausten suunnitteluun ja toteuttamiseen. Siitä on lähdettävä..Sen verran itsekritiikkiä on minullakin, että jätän ympärivuotisten ratojen nimeämisen ja niiden kehittämissuunnitelmat raviurheilun päätöksentekijöiksi valituille. Mutta sellaiset terveiset haluan valtuuskunnalle lähettää, että nyt pitää väittelyn sijasta siirtyä ripeään toimintaan..Ei enää koskaan peruttuja 75-raveja..Marja Mahlamäki,Ravitoimittaja ja hevoskasvattaja, Vihti.Mikkelin radanhoitoon lisävoimia – Kuopion ratamestari loppukaudeksi riviin.Pori menettää asemansa ympärivuotisena rataparina, myös Mikkeli pöydällä – Hippos päätti sanktioista.Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Lukijan kynä: Pääratamestarijärjestelmässä on kaksi ongelmaa, mikä neuvoksi?.Kommentti: Porissa pelattiin venäläistä rulettia - lipas oli täynnä luoteja