Jos joku oli tullut Mikkelin raviradan keskustelutilaisuuteen puhumaan suunsa puhtaaksi ja esittämään radan johdolle kiperiä kysymyksiä, hän joutui pettymään. Ensimmäinen tilaisuudelle varatuista kahdesta tunnista käytettiin hevosalan yleisten kuulumisten ja Mikkelin raviradan viime vuosien tunnuslukujen esittelyyn, ja ennen kuin kaupunginjohtajan puheenvuoron ja ryhmätöiden jälkeen päästiin vapaaseen sanaan, oli usko vaikuttamismahdollisuuksiin tässä tilaisuudessa jo hiipunut. Niin oli ehkä tarkoituskin.”Keskustelutilaisuus ja sen käsikirjoitus oli ennalta moderoitu raviradalle myötämieliseksi”, ravivalmentaja Jouni Hillbom kiteytti kriitikoiden tunnot.Oli tai ei, puhumalla asioita olisi tuskin yhdessä illassa korjattukaan – niin kaukana toisistaan osapuolen kannat ja niin syvä aktiivien epäluottamus johtoa kohtaan vaikuttivat käytäväkeskustelujen perusteella olevan.Tilanteesta syntyi joka tapauksessa varsin selkeä kuva. Mikkelin Ravirata Oy:n johto on toteuttanut onnistuneesti kaupungin sille asettamaa tehtävää: vaalinut ja vahvistanut St Michelin ja ennätysradan brändiä, onnistunut taloudenpidossakin vaikeina aikoina vähintään kohtalaisesti ja saanut kaupungin merkittävällä tuella kilpailutoiminnan puitteet tiptop-kuntoon.Samaan aikaan johto on vieraantunut alueen toimijoista, joille raviurheilu on paljon muutakin kuin yksi superviikonloppu kesässä ja rivi ennätysviirejä ravintolan katossa. Kaikki alueen toimijat tuskin toivovat ihan samoja asioita arjen toiminnan ja alan elinvoimaisuuden kehittämiseksi, mutta heitä yhdistää se, että radan johto ei tunnu lämmenneen kenenkään aloitteille ja näyttäytyy ylimielisenä. Virheratkaisut ja -arviot radanhoidossa ovat kostautuneet kalliisti ja kärjistäneet tilannetta.Kun lähentymistä ei ollut vieläkään aistittavissa, henkilövaihdoksia lienee edessä vähintään ratayhtiön hallituksessa. Siihen kaupunki asettaa kaksi jäsentä ja ratayhtiön nimitystoimikunta valitsee loput viisi. Tungosta hallitukseen ei ole kuulemma tähän asti ollut, tällä kertaa toivoisi olevan.Toiveikkuutta tilanteeseen antoi lausunnoillaan kaupunginjohto. Se tuntui ymmärtävän kriittisiä toimijoita paremmin kuin radan johto ja vaikutti valmiilta päivittämään ratayhtiön tavoitteita maanläheisempään suuntaan.Toivottavasti yhteinen sävel osapuolten kesken löytyy. Mikkelillä on puitteidensa, perinteidensä ja sijaintinsa puolesta kaikki edellytykset nousta yhdeksi koko maan raviurheilun vetureista ja nostaa Etelä-Savon statusta hevosmaakuntien joukossa, mutta sitä ei tapahdu ilman, että kaikki alueen toimijat puhaltavat yhteen hiileen..Hevosväki kokoontui Mikkelissä – kaupungilta ymmärrystä kriittisille äänenpainoille
Jos joku oli tullut Mikkelin raviradan keskustelutilaisuuteen puhumaan suunsa puhtaaksi ja esittämään radan johdolle kiperiä kysymyksiä, hän joutui pettymään. Ensimmäinen tilaisuudelle varatuista kahdesta tunnista käytettiin hevosalan yleisten kuulumisten ja Mikkelin raviradan viime vuosien tunnuslukujen esittelyyn, ja ennen kuin kaupunginjohtajan puheenvuoron ja ryhmätöiden jälkeen päästiin vapaaseen sanaan, oli usko vaikuttamismahdollisuuksiin tässä tilaisuudessa jo hiipunut. Niin oli ehkä tarkoituskin.”Keskustelutilaisuus ja sen käsikirjoitus oli ennalta moderoitu raviradalle myötämieliseksi”, ravivalmentaja Jouni Hillbom kiteytti kriitikoiden tunnot.Oli tai ei, puhumalla asioita olisi tuskin yhdessä illassa korjattukaan – niin kaukana toisistaan osapuolen kannat ja niin syvä aktiivien epäluottamus johtoa kohtaan vaikuttivat käytäväkeskustelujen perusteella olevan.Tilanteesta syntyi joka tapauksessa varsin selkeä kuva. Mikkelin Ravirata Oy:n johto on toteuttanut onnistuneesti kaupungin sille asettamaa tehtävää: vaalinut ja vahvistanut St Michelin ja ennätysradan brändiä, onnistunut taloudenpidossakin vaikeina aikoina vähintään kohtalaisesti ja saanut kaupungin merkittävällä tuella kilpailutoiminnan puitteet tiptop-kuntoon.Samaan aikaan johto on vieraantunut alueen toimijoista, joille raviurheilu on paljon muutakin kuin yksi superviikonloppu kesässä ja rivi ennätysviirejä ravintolan katossa. Kaikki alueen toimijat tuskin toivovat ihan samoja asioita arjen toiminnan ja alan elinvoimaisuuden kehittämiseksi, mutta heitä yhdistää se, että radan johto ei tunnu lämmenneen kenenkään aloitteille ja näyttäytyy ylimielisenä. Virheratkaisut ja -arviot radanhoidossa ovat kostautuneet kalliisti ja kärjistäneet tilannetta.Kun lähentymistä ei ollut vieläkään aistittavissa, henkilövaihdoksia lienee edessä vähintään ratayhtiön hallituksessa. Siihen kaupunki asettaa kaksi jäsentä ja ratayhtiön nimitystoimikunta valitsee loput viisi. Tungosta hallitukseen ei ole kuulemma tähän asti ollut, tällä kertaa toivoisi olevan.Toiveikkuutta tilanteeseen antoi lausunnoillaan kaupunginjohto. Se tuntui ymmärtävän kriittisiä toimijoita paremmin kuin radan johto ja vaikutti valmiilta päivittämään ratayhtiön tavoitteita maanläheisempään suuntaan.Toivottavasti yhteinen sävel osapuolten kesken löytyy. Mikkelillä on puitteidensa, perinteidensä ja sijaintinsa puolesta kaikki edellytykset nousta yhdeksi koko maan raviurheilun vetureista ja nostaa Etelä-Savon statusta hevosmaakuntien joukossa, mutta sitä ei tapahdu ilman, että kaikki alueen toimijat puhaltavat yhteen hiileen..Hevosväki kokoontui Mikkelissä – kaupungilta ymmärrystä kriittisille äänenpainoille