Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu. Kuva: Anu Leppänen.

Tukes testasi: Uusi sylinterikuolain kestää jopa 5000 kilon painon, mutta kulunut ja likaantunut kuolain sisältää riskin - "Älä anna hevosen syödä kuolaimet suussa"

Sylinterikuolaimen kulumisen arvioiminen on hyvin vaikeaa, sillä sylinterin sisälle ei näe. Mikä aiheuttaa kulumisen? Yksi arvio on, että sylinteriin menee hevosen suusta sylkeä, suoloja ja jopa rehua ja tämä ajan mittaan haperruttaa mekanismin.
Julkaistu

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) testautti kuolaimia saatuaan useita ilmoituksia käytössä rikkoutuneista hevosten sylinterikuolaimista. Kuolaimien rikkoutumisiin on liittynyt myös vakavia vaaratilanteita ja onnettomuuksia.

Testissä kuolaimiin kohdistettiin suurimmillaan 50 kN eli noin 5000 kilon voima vetolujuustestilaitteessa, niin, että lopputuloksena kaikki kuolaimet yksiä lukuun ottamatta katkesivat, mikä on normaalia. Kuolain, joka ei katkennut testissä venyi yli 50 mm, jolloin vetolaitteelle asetetut rajat tulivat vastaan. Näytteeseen kohdistui suurimmillaan 20,8 kN voima.

Testattujen kuolainten vetolujuudet vaihtelivat 8…50 kN välillä. Alimmillaan kuolaimen katkaisemiseen tarvittiin siis noin 800 kilon massa, kun kestävin kuolain katkasi vasta noin 5000 kilon massasta. Käytännössä testi siis vastasi maksimissaan noin 5000 kg punnusta roikkumassa kuolaimen lenkeistä.

Tukesille tuli ilmoituksia erityisesti sylinterikuolaimien rikkoutumisista ja kuolaimien päissä olevien kuolainrenkaiden nivelten vaurioitumisesta. Vertailun vuoksi testautettiin myös tavallisia nivelkuolaimia. Testattavana oli yhteensä 8 metallista sylinterikuolainta, yksi nivelkuolain ja yksi kolmipalakuolain. Mukana ei ollut kumisia tai muista elastisista materiaaleista osittain valmistettuja kuolaimia.

Kuolaimien testauksia varten rakennettiin oma laitteisto ja testimenetelmä testilaboratorio Eurofins Expert Services Oy:n kanssa uusi testimenetelmä.

Testeissä havaittiin, että kaikki kuolaimet kestivät uutena niin suuria voimia ettei niitä tavallisessa käytössä saada hajoamaan.

Kuolain voi kuitenkin vaurioitua onnettomuus- tai muussa erityistilanteessa.

Ongelmaa voi myös ehkäistä siten, ettei anna hevosen ruokailla kuolaimet suussa

Ylitarkastaja Kielo Kestinmäki

Lisäksi normaalissakin käytössä kuolaimen rakenne voi väsyä ja heikentyä. Väsymistä voi olla vaikea havaita silmämääräisesti.

Tukes selvitti myös käytettyjen kuolaimien kulumista ja mahdollisia rikkoutumisten syitä. Käytettyjen ja hajonneiden sylinterikuolainten tarkastelussa huomattiin, että sylinterin sisälle pääsee kertymään rehua, syljen suoloja sekä hiekkaa. Tämä voi aiheuttaa kuolaimen hajoamisen nopeammin.

"Sylinterikuolaimen käytössä tulisikin huolehtia tarkoin sen puhdistamisesta. Sylinterikuolaimen ongelma kuitenkin on, että sylinterin sisälle ei näe hyvin ja myös sen puhdistaminen on hankalaa. Ongelmaa voi myös ehkäistä siten, ettei anna hevosen ruokailla kuolaimet suussa", sanoo Tukesin ylitarkastaja Kielo Kestinmäki.

Käytetyistä sylinterikuolaimista

• Vanha ja kulunut kuolain voi olla merkittävästi heikompi kuin uusi kuolain.

• Pienikin muutos sylinterikuolaimen rakenteessa voi kertoa kuolaimen kulumisesta. Esimerkiksi nivelen kasvanut liikerata tai välys sylinterinivelen sisällä voi olla merkki kulumisesta

• Kuolainrenkaisiin syntyvä välys voi ennakoida kuolaimen pettämistä

• Jos kuolaimen sylinterinivelessä on silminnähtäviä ruostejälkiä, on kuolaimen kuntoa syytä tarkkailla

• Sylinterikuolaimen käytössä tulisi huolehtia tarkoin sen puhdistamisesta

• Sylinterikuolaimen sylinterin sisälle on vaikea nähdä ja sen puhdistaminen on hankalaa. Hiovat ja korroosiota aiheuttavat epäpuhtaudet sylinterin sisällä aiheuttavat vaikeasti havaittavaa kulumista

• Vioittunut nivel voi aiheuttaa hevoselle kipua tai vammoja.

Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
Sylinterikuolain katkesi laatuponikilpailussa – ”Olen onnellinen, että se tapahtui ollessamme pysähdyksissä”
Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
Tukesilla seitsemän kuolaimiin liittyvää ilmoitusta selvityksessä – suurin osa liittyy sylinterimalleihin
Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
Viallisia kuolaimia toimitettu lisää Tukesille – pääosa edelleen sylinterimalleilla
Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
SRL: Sylinterikuolaimen käyttö kilpailuissa kielletään toistaiseksi
Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
Varustetyöryhmä päätti: sylinterikuolaimen kanssa leikkiketju käyttöön
Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
Näin leikkiketjua käytetään - katso video!
Sylinterikuolainten kestävyys on herättänyt keskustelua ja nyt kuolaimia on myös tutkittu.
Tukesille tehty viidessä vuodessa noin 150 hevosiin liittyvää tapaturmailmoitusta: "Kuolaimia on mennyt rikki harvoin"

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi