Torniossa liike-elämä täysillä raviurheilun takana – kumppanuusmyynnissä vain yksi huoli
Torniossa ravataan tänään vuoden kolmannet ravit. Kaikkien lähtöjen voittajat loimitetaan, eli kaikilla lähdöillä on yhteistyökumppani. Se on tänä päivänä erittäin harvinaista, varsinkin arkiraveissa. Myös takasuoran isossa aidassa on satakunta metriä uusia mainoksia.
”Otin aidan ensimmäiseksi tehtäväksi, näin siinä potentiaalia. Se varmuudella näkyy. Yritykset lähti siihen hyvin mukaan, useimmat 3–5-vuotisilla sopimuksilla, ja monet ottivat samalla lähtöjä raveista. Parhaat jopa yhden vuoden kaikista raveista”, vetovastuun Tornion raviradan arjesta huhtikuun alussa ottanut Sirkka Huopana iloitsee.
”Varsinkin 75-ravit oli helppo markkinoida. Yritykset ja kaupunki on täällä ylpeitä, että saa olla mukana raveissa.”
Kumppanuusmyynnissä hänellä on vain yksi huoli.
”Nykyään on yleistynyt, että voittajaseremonioissa ei haluta enää loimea selkään. Se olisi tärkeää näkyvyyttä, ja siitä jäisi tärkeät muistot kumppaneille, jotka yritän saada aina paikan päälle raveihin”, Sirkka Huopana harmittelee.
”Koko lajinkin kannalta täytyy varmasti miettiä uusia tapoja saada sponsoreille näkyvyyttä – ja miksei kuuluvuutta ja muutakin lisäarvoa.”
Lähtöjen täyttöaste korkea
Sirkka Huopana on iloinen myös siitä, miten sitoutunut raviradan hallitus on ravien järjestämiseen.
”Hallituksesta löytyy osaamista jokaiselle osa-alueelle. Jokaisella jäsenellä on joku tehtävä raveissa, ja myös toimihenkilöporukka on tosi sitoutunutta. Myyntityötä hallitus antaa hyvin vapauksia tehdä”, Huopana kiittää.
”Myös ponikulttuuri ja nuorisotoiminta ovat täällä korkealla tasolla. Katja Blombergin vetämät leirit ovat tosi suosittuja.”
Yhtenä positiivisena yllätyksenä Sirkka Huopanalle on tullut myös, miten hyvin Tornion lähdöt täyttyvät. Vuosien 2021–23 täyttöaste 84,5 oli Ylivieskan jälkeen Pohjois-Suomen selvästi korkein.
”Valtakunnallisessa vertailussa emme tietenkään yllä aivan kärkeen, koska suomenhevosia on täällä pohjoisessa niin vähän, että niiden lähtöjä joudutaan ajamaan usein vajaina. Tehtävämme on kuitenkin tarjota niillekin lähtöjä”, Huopana tiedostaa.